نوشته های دیگر

طرز تهیه انواع خورشت با گوشت قرمز، خورشت های خوشمزه اصیل ایرانی

تصویر از طرز تهیه انواع خورشت با گوشت
تعداد نمایش 25 بار
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خلاصه محتوا

خورشت‌های ایرانی، شاهکارهایی هستند که با ترکیب گوشت قرمز آبدار، سبزیجات تازه و ادویه‌های معطر، طعمی فراموش‌نشدنی را خلق می‌کنند. هر منطقه از ایران، خورشت‌های مخصوص به خود را دارند که با استفاده از مواد محلی و روش‌های پخت سنتی تهیه می‌شوند. هر کدام از خورشت‌ها با ترکیبات و روش‌های پخت خاص خود، قصه‌ای برای گفتن دارند. به همین منظور در این مقاله، تصمیم داریم شما را با طرز تهیه انواع خورشت با گوشت قرمز به صورت تکه‌ای و چرخ‌کرده آشنا نماییم.

 انواع خورشت با گوشت تکه ای گوسفندی

خورشت‌های گوسفندی با گوشت تکه‌ای، گنجینه‌ای از طعم‌ها و عطرهای اصیل ایرانی هستند. این خورشت‌ها نه تنها یک وعده غذایی دلچسب به شمار می‌روند، بلکه نمادی از مهمان‌نوازی و اصالت ایرانی هم محسوب می‌شوند. پس، با ما همراه باشید تا با هم به دنیای انواع خورشت با گوشت تکه ای گوسفندی سری بزنیم.

 خورشت قورمه سبزی، ملکه خورشت‌های ایرانی

قورمه سبزی، با عطر دل‌انگیز سبزی‌های تازه و طعم بی‌نظیر گوشت گوسفندی، یکی از اصیل‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز است. تهیه این خورشت ممکن است زمان‌بر باشد؛ اما نتیجه آن، یک غذای لذیذ و خاطره‌انگیز است که ارزش هر لحظه انتظار را دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی تکه‌ای 1 کیلوگرم (بهتر است از ران گوسفندی استفاده کنید)
سبزی قورمه سبزی (ترجیحا تازه) 2 کیلوگرم (ترکیبی از تره، شنبلیله، جعفری، گشنیز و اسفناج)
لوبیا چیتی 2 پیمانه (از شب قبل خیس کنید)
پیاز بزرگ 2 عدد
سیر 4 حبه
زردچوبه 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو عمانی 4 عدد (با چنگال سوراخ کنید)
روغن به مقدار لازم

 مراحل تهیه قورمه سبزی

ابتدا لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس، پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی گردد. حال باید گوشت گوسفندی را به پیاز اضافه نموده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سبزی‌های قورمه سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و نعناع) را که از قبل خرد کرده‌اید، به همراه زردچوبه و فلفل سیاه به مواد بیفزایید و تفت دهید تا سبزی‌ها نرم و عطر آن‌ها آزاد گردد.

لوبیا قرمز خیس خورده را به همراه آب به مواد اضافه کنید. حال وقت آن است تا لیمو عمانی را بشویید و به خورشت بیفزایید. حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورشت به مدت چند ساعت با حرارت ملایم پخته شود و جا بیفتد. در طول پخت، شما باید مرتباً خورشت را هم بزنید تا ته نگیرد.

فراگیری طرز تهیه خورشت قورمه سبزی، فرصتی است برای گرد هم آمدن خانواده و دوستان و لذت بردن از یک غذای خوشمزه و خاطره‌انگیز، پس با توجه به موارد ذکر شده، می‌توانید یک قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

تصویر از خورشت قورمه سبزی

 خورشت قیمه، نگینی در تاج آشپزی ایرانی

خورشت قیمه، یکی از محبوب‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز است که طعمی لذیذ و عطر دل‌انگیزی دارد. ترکیبی بی‌نظیر از گوشت آبدار، لپه پخته، پیاز کاراملی شده، رب گوجه فرنگی خوشرنگ و ادویه‌های گرم، این خورشت را به یک شاهکار آشپزی تبدیل کرده است. اگر به دنبال طعمی آشنا و خاطره‌انگیز هستید، حتماً طرز تهیه خورشت قیمه را امتحان کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی راسته یا ران ۵۰۰ گرم (به قطعات کوچک خرد شده)
لپه ۲ پیمانه (از قبل خیس خورده)
پیاز بزرگ ۲ عدد (خرد شده)
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۳ عدد (شسته و هسته گرفته)
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار نیاز
روغن به مقدار لازم

 مراحل تهیه خورشت قیمه

ابتدا گوشت را به اندازه‌های دلخواه خرد کرده و همراه با پیاز نگینی خرد شده در روغن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس لپه را که از قبل خیس خورده است، به همراه زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دیگر به گوشت اضافه نموده و تفت دهید. شما باید رب گوجه فرنگی را نیز به مواد بیفزایید و هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. حال وقت آن رسیده تا آب جوش را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید خورشت به مدت یک ساعت با حرارت ملایم پخته شود. در نیم ساعت آخر پخت، می‌توانید زعفران دم کرده و آبغوره را به خورشت بیفزایید.

تصویر از خورشت قیمه نثار ایرانی

خورشت کنگر، طعم بهشتی کوهستان در سفره شما

خورشت کنگر، یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز است. کنگر، گیاهی کوهی با خواص دارویی فراوان است که در فصل بهار رویش نموده و به خورشت‌ها طعمی تلخ و دلپذیر می‌بخشد. اگر می‌خواهید طعم بی‌نظیر این خورشت را تجربه کنید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 500 گرم (تکه‌های کوچک)
کنگر 500 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
سیر 3 حبه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
نمک به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
آبغوره به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم
نعنا خشک 1 قاشق غذاخوری
جعفری خشک 1 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 2 عدد

 طرز تهیه خورشت کنگر

برای تهیه کنگر که یکی از انواع خورشت با گوشت قرمز است، ابتدا باید کنگرها را آماده نماییم. کنگرها را تمیز کرده و پوست بیرونی سفت آن‌ها را بکنید. سپس، به مدت 15 دقیقه در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. بعد از آبکشی، کنگرها را به اندازه دلخواه خرد نمایید. در مرحله بعدی، پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. حال باید گوشت گوسفندی را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سیر رنده شده، زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا عطر آن‌ها آزاد گردد.

کنگرهای خرد شده و رب گوجه فرنگی را اضافه نمایید و تفت دهید تا بوی خامی آنها گرفته شود. آب جوش را به مواد اضافه کنید به طوری که روی مواد را بگیرد. حال وقت آن است تا لیمو عمانی را شسته و به خورشت بیفزایید. در این مرحله، باید حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورشت به مدت 1 ساعت با حرارت ملایم پخته شود. در نیم ساعت آخر پخت، نعنا و جعفری خشک را به خورشت اضافه کنید. همیشه در پایان طبخ انواع خورشت با گوشت قرمز هم زعفران دم کرده و آبغوره را به آن بیفزایید و صبر کنید تا خورشت جا بیفتد.

 خورشت کرمانشاهی، عطر و طعم اصیل غرب کشور

خورشت کرمانشاهی، یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی است که با ترکیبی بی‌نظیر از گوشت گوسفندی، خلال بادام، زعفران و ادویه‌های خوش عطر، طعمی به‌یادماندنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. این خورشت مجلسی، با رنگ طلایی و بوی دل‌انگیز، هر میهمانی را به یک جشن فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 500 گرم
خلال بادام 250 گرم
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
آبغوره به مقدار دلخواه
لیمو عمانی 2 عدد
روغن به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

 طرز تهیه خورشت کرمانشاهی

برای طرز تهیه خورشت خلال که یکی از انواع خورشت با گوشت قرمز است، ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی گردد. سپس گوشت گوسفندی را به پیاز اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا تغییر رنگ دهد. سپس باید زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به مواد دیگر بیفزاییم و تفت دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود.

حال وقت آن رسیده است تا آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهیم گوشت، به مدت یک ساعت با حرارت ملایم پخته شود. خلال بادام را هم به خورشت بیفزایید تا به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. در انتها زعفران دم کرده، آبغوره و لیمو عمانی را به خورشت اضافه نمایید و ۵ دقیقه دیگر هم صبر کنید تا خورشت جا بیفتد.

تصویر از خورشت خلال کرمانشاهی

 خورشت کرفس، طعمی بهشتی از دل طبیعت

خورشت کرفس، یکی از سالم‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز است. کرفس با خواص درمانی فراوان و طعم شیرین و تلخ خود، به این خورشت طعمی خاص و دلپذیر می‌بخشد. برای تهیه این خورشت خوشمزه، دستورالعمل‌های ذیل را اجرا نمایید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ساقه کرفس 1 کیلوگرم
گوشت گوسفندی یا گوساله 500 گرم
پیاز بزرگ 2 عدد
سیر 3 حبه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
آبغوره به مقدار دلخواه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
جعفری خشک 2 قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
لیمو عمانی 2 عدد

 طرز تهیه خورشت کرفس

برای تهیه این خورشت، ابتدا باید پیاز را نگینی و در روغن تفت دهید تا طلایی گردد. سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده و هم بزنید تا رنگ آن تغییر نماید. بعد از آن، کرفس خرد شده را به مواد بیفزایید و تفت دهید تا کمی نرم شود. با افزودن ادویه‌هایی مانند: زردچوبه، فلفل سیاه و زردچوبه، عطر و طعم خورشت را دلنشین‌تر می‌کنیم.

در ادامه، آب جوش را به مواد اضافه کرده و اجازه می‌دهیم خورشت با حرارت ملایم پخته شود. در مراحل پایانی پخت، سبزی‌های معطر مانند نعنا و جعفری را به خورشت اضافه می‌کنیم تا طعم آن کامل گردد. پس اگر به دنبال یکی از انواع خورشت با گوشت قرمز هستید، حتماً از این طرز تهیه خورشت کرفس استفاده نمایید.

تصویر از طرز تهیه خورشت کرفس

 خورشت آلو اسفناج، ترکیبی بی‌نظیر از گوشت و سبزیجات

خورشت آلو اسفناج، یکی از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که طعمی ترش و شیرین دارد و با عطر دل‌انگیز اسفناج و آلو، توجه هر ذائقه‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. ترکیب گوشت آبدار، اسفناج تازه و آلوهای ترش، این خورشت را به یک غذای کامل و مغذی تبدیل کرده است. اگر به دنبال یک خورشت خوشمزه و متفاوت برای سفره‌هایتان هستید، حتماً این دستور پخت را امتحان کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی یا گوساله 500 گرم
اسفناج تازه 1 کیلوگرم
آلو خشک 200 گرم
پیاز بزرگ 2 عدد
سیر 3 حبه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
آبغوره به مقدار دلخواه
نمک به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

 طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

برای تهیه آلو اسفناج که یکی از انواع خورشت با گوشت قرمز محسوب می‌شود، ابتدا پیاز را خرد کرده و در روغن قرار دهید تا طلایی شود. سپس گوشت را به تکه‌های متوسط خرد نموده و به پیاز بیفزایید. گوشت را تا موقعی که تغییر رنگ دهد، هم بزنید. حال باید سیر رنده شده، زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت بیفزایید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. آلو خشک را از قبل خیس کرده و هسته آن را بگیرید.

آلوهای خیس خورده را به همراه اسفناج خرد شده به گوشت اضافه کنید. حال وقت آن است تا رب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید و تفت دهید تا رنگ خورشت یکدست گردد. سپس، آب جوش را به قدری اضافه کنید که روی مواد را بگیرد در این زمان، حرارت را به مدت یک ساعت کم نمایید تا خورشت پخته شود. در نیم ساعت آخر پخت، زعفران دم کرده و آبغوره را به خورشت بیفزایید. نمک خورشت را اندازه کرده و اجازه دهید خورشت جا بیفتد.

تصویر از خورشت آلو اسفناج

 انواع خورشت با گوشت چرخکرده

گوشت چرخکرده، بوم نقاشی آشپزی است که با هر رنگ و لعابی، طعمی متفاوت خلق می‌کند. برای کشف دنیای بی‌کران طعم‌ها، دستورات پخت انواع خورشت با گوشت چرخکرده را در ادامه متن، دنبال نمایید.

 خورشت بامیه با گوشت چرخکرده، عطر جنوب در سفره شما

بامیه، یکی از انواع خورشت با گوشت قرمز است که عطر و طعم بی‌نظیر جنوب را به خانه شما می‌آورد. این خورشت، با ترکیب بامیه‌های نرم و لعاب‌دار، گوشت چرخ‌کرده آبدار و ادویه‌های خوش عطر، یک وعده غذایی کامل و دلچسب را برای شما فراهم می‌کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه ۱ کیلوگرم
گوشت چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۲ عدد
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
نمک به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

 طرز تهیه خورشت بامیه

برای تهیه این خورشت، شما باید ابتدا بامیه‌ها را تمیز کرده و سر و ته آن‌ها را جدا کنید. سپس، آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب و نمک بخیسانید تا لعاب بیشتری بیندازند. حال پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. در همین حین، گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کرده و هم بزنید تا رنگ آن تغییر نماید. حال باید سیر رنده شده، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین را به مواد بیفزایید و صبر کنید تا عطر ادویه‌ها آزاد گردد. رب گوجه فرنگی را هم به مواد اضافه نمایید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

بامیه‌ها را به مواد بیفزایید و صبر کنید تا کمی نرم شوند. سپس، آب جوش را به مواد اضافه نمایید به طوری که روی مواد را بگیرد. حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورشت به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت با حرارت ملایم پخته شود تا بامیه‌ها کاملاً نرم شوند. در صورت نیاز می‌توانید در اواسط پخت، کمی آب جوش به خورشت اضافه کنید. نمک خورشت را اندازه کرده و در آخر پخت، خورشت را با نعنا داغ تزئین نموده و سرو کنید.

 خورشت فسنجان با گوشت قلقلی، یک غذای سنتی با طعمی فراموش‌نشدنی

فسنجان با گوشت قلقلی، یکی از مجلسی‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز ایرانی که طعمی بی‌نظیر و عطر دل‌انگیزی دارد. ترکیب رب انار ترش و ملس با گوشت قلقلی آبدار و گردوی آسیاب شده، یک طعم بی‌نظیر و دلچسب را خلق می‌کند. اگر به دنبال یک غذای خاص و مجلسی برای مهمانی‌هایتان هستید، فسنجان با گوشت قلقلی بهترین گزینه است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
گردو ۵۰۰ گرم
رب انار ۲ پیمانه
شکر به میزان لازم (برای تنظیم شیرینی و ترشی)
آبغوره به مقدار دلخواه
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به مقدار دلخواه

طرز تهیه خورشت فسنجان

برای طرز تهیه خورشت فسنجان، ابتدا پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. حال باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط نموده و ورز دهید. سپس از این مخلوط، گلوله‌های کوچک به اندازه گردو درست کنید. گردوها را در تابه بدون روغن تفت داده تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس آنها را در آسیاب ریخته و پودر نمایید.

در یک قابلمه مناسب، روغن ریخته و گوشت قلقلی‌ها را سرخ کنید. رب انار، شکر، دارچین و آبغوره را به گوشت قلقلی‌ها اضافه نموده و تفت دهید تا رنگ رب باز شود. پودر گردو را به مواد بیفزایید و خوب مخلوط کنید. آب جوش را به قدری اضافه نمایید که روی مواد را بگیرد. حال باید حرارت را کم کرده و اجازه دهید خورشت به مدت ۲ ساعت با حرارت ملایم پخته شود. همیشه در اواخر پخت انواع خورشت با گوشت قرمز، زعفران دم‌کرده را به خورشت اضافه نمایید.

تصویر از طرز تهیه خورشت فسنجان

اگر شما هم عاشق غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی هستید، این لیست غذا با گوشت گوسفندی برای شما است. در این لیست، انواع خورشت از کلاسیک تا مدرن را برای همه سلیقه‌ها در نظر گرفته‌ایم:

  • خورشت کدو سبز
  • قیمه نخود
  • خورشت به آلو
  • سبزی اهوازی
  • بامیه با سبزی

در برخی موارد، افراد زمان لازم را برای تهیه غذا ندارند، به همین دلیل به دنبال یک کترینگ مطمئن و باکیفیت برای سازمان خود یا برگزاری مراسم هستند. در این شرایط ناریجه، بهترین گزینه شما خواهد بود. با ناریجه، هر روز یک تجربه جدید از طعم را تجربه کنید. منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و فرنگی تهیه شده با بهترین مواد اولیه و با رعایت بالاترین استانداردهای بهداشتی، منتظر شما است.

 سخن پایانی

در این مقاله، شما را با محبوب‌ترین انواع خورشت با گوشت قرمز آشنا نمودیم. حال می‌توانید با توجه به زمان خود از این دستورات استفاده نمایید؛ اما اگر به دنبال تهیه غذای شرکتی هستید، ناریجه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

سوالات متداول برای طرز تهیه انواع خورشت با گوشت قرمز، خورشت های خوشمزه اصیل ایرانی

خورشت قیمه به دلیل طرز تهیه ساده و مواد اولیه کم، برای شروع بسیار مناسب هستند.
زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، زعفران و کمی آبلیمو طعم خورشت را بسیار دلپذیر می‌کنند.
برای غلیظ‌تر کردن خورشت می‌توانید از آرد گندم یا رب گوجه فرنگی بیشتر استفاده کنید. همچنین، حرارت را کم کرده و زمان پخت را افزایش دهید.
تفت دادن خوب پیاز، استفاده از ادویه‌های تازه و پخت آرام و طولانی مدت رازهای خوشمزگی خورشت‌ها هستند.
اسفناج، لوبیا، کدو حلوایی سبزیجاتی هستند که در انواع خورشت‌ها استفاده می‌شوند.