نوشته های دیگر

طرز تهیه آلبالو پلو رستورانی، یک سفره رنگین با طعم ناب غذای اصیل شمالی

طرز تهیه آلبالو پلو
تعداد نمایش 61 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

آلبالوپلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی که خاستگاه آن شهرها و روستاهای شمال کشور است؛ اما بین همه ایرانیان و حتی گردشگرانی که به شمال کشور سفر می‌کنند، طرفداران بسیار دارد.

آلبالوپلو یک غذا با عطر و طعمی دل‌انگیز است که وجودش هر سفره‌ای را رنگین و شاهانه می‌کند و به‌عنوان یک غذای مجلسی، انتخابی ایده‌آل برای پذیرایی از مهمان‌ها است. حالا که فصل، فصل آلبالو است، درست کردن این غذای لذیذ با آلبالوی تازه بسیار دلچسب‌تر خواهد بود. اگر می‌خواهید طرز تهیه آلبالو پلو را یاد بگیرید با ما همراه شوید.

اگر برای شب مهمان دارید و زمان زیادی برای پخت غذا ندارید، بهتر است که طرز تهیه مرصع پلو را که در بلاگ ناریجه آموزش‌داده‌شده، مطالعه بفرمایید تا در زمانی کوتاه یک غذای عالی جلوی مهمان‌هایتان بگذارید.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو برای 2 نفر

آلبالوپلو را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت چرخ‌کرده درست کرد و ما در این مطلب دستور پخت هر دو مدل را در اختیارتان خواهیم گذاشت. اول طرز تهیه آلبالوپلو با مرغ را آموزش می‌دهیم. مواد لازم برای این غذا عبارت‌اند از:

آلبالو بدون هسته یک لیوان و نیم
برنج دو پیمانه و نیم
مرغ 4 تکه
زعفران دم‌کرده یک استکان
خلال پسته و بادام برای تزیین و به مقدار دلخواه
پیاز یک عدد
روغن به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
شکر یک‌ونیم لیوان

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

ترشی دلچسب آلبالو و عطر زعفران، ترکیب بی‌نظیری است که تنها در آلبالوپلو مزه‌اش خواهید کرد. طرز تهیه آلبالوپلو اصلاً پیچیده نیست و پخت آن زمان زیادی لازم ندارد. طرز تهیه البالو پلو رستورانی به شرح زیر است:

مرحله اول:

پیاز را پوست بگیرید  بشویید و به‌صورت خلالی ریز خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزیدو روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس پیازهای خردشده را به روغن اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

مرحله دوم:

تکه‌های مرغ را به پیازهای تفت‌داده شده اضافه کنید و در روغن سرخ کنید. بعد زعفران دم‌کرده و مقداری نمک را به مرغ اضافه کنید و آن را هم بزنید تا مرغ به‌طور کامل با زعفران و نمک مزه‌دار شود. حرارت زیر قابلمه را کم کنید، یک لیوان آب در آن بریزید و اجازه دهید تا مرغ با زعفران بپزد و طلایی شود.

مرحله سوم:

آلبالوها را با یک لیوان آب و یک‌ونیم لیوان شکر مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. 15 دقیقه صبر کنید تا آلبالوها بپزند و رنگ پس بدهند. سپس آلبالوها را از صافی رد کنید و گوشت و شربت درست‌شده را از هم جدا کنید.

مرحله چهارم:

در قابلمه‌ای آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش آید. سپس برنج را که از قبل به‌مدت 2 ساعت در آب و نمک خیسانده بودید، آبکش کنید و همراه با کمی روغن و نمک در آب جوش بریزید تا نیم‌پز شود. برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

قابلمه را بشویید و کف آن را با مقداری روغن چرب کنید. حالا ابتدا یک‌لایه برنج بریزید و ۲ تکه از مرغ و مقداری آلبالو پخته را روی آن بریزید و دوباره لایه دیگری برنج بریزید و ۲ تکه مرغ و آلبالو باقی‌مانده را روی آن بریزید و مجدد لایه دیگری برنج بریزید. حالا شربت آلبالو را به برنج اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

زمانی که بخار داخل قابلمه جمع شد، مقداری روغن داغ‌کرده و روی برنج بریزید و در قابلمه را همراه با دم‌کش بگذارید و به‌مدت 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا برنج خوب دم بکشد.

مرحله پنجم

بعدازاین که آلبالو پلو دم کشید، آن را در ظرف موردنظر بریزید و با خلال پسته و بادام تفت‌داده شده تزیین کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ‌کرده برای 4 نفر

یکی دیگر از انواع دستورهای آلبالوپلو، آلبالوپلو با گوشت چرخ‌کرده است. مواد لازم برای درست کردن این غذا عبارت‌اند از:

آلبالو 500 گرم
برنج 4 پیمانه
پیاز یک عدد
گوشت چرخ‌کرده 300  گرم
شکر 200 گرم
نمک و فلفل سیاه به‌مقدار لازم
زردچوبه و روغن به‌مقدار لازم
  1. برای درست کردن آلبالوپلو با گوشت چرخ کرده، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و ریز رنده کنید. سپس با گوش چرخ‌کرده و زردچوبه و نمک و فلفل سیاه خوب مخلوط کنید. حالا این ترکیب را در روغن تفت دهید تا رنگ آن کدر شود.
  2. سپس هسته‌های آلبالوها را بگیرید و در یک قابلمه بریزید و یک‌ونیم فنجان آب و 200 گرم شکر به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا پخته شود. پس از پختن آلبالو، آن را از صافی رد کنید و گوشت آلبالو را از شربت آن جدا کنید.
  3. حالا در یک قابلمه آب را به جوش آورید و برنج را که از قبل خیس کرده بودید، آبکش کنید و همراه با نمک در آب بریزید تا نیم‌پز شود و بعد آبکش کنید.
  4. قابلمه مناسبی بردارید و کف آن را چرب کنید. یک‌لایه برنج بریزید و بعد یک‌لایه گوشت چرخ‌کرده پخته و آلبالو بریزید. این ترتیب را ادامه دهید تا مواد شما تمام شود در آخر نیز شربت آلبالو را روی برنج بریزید. حالا زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید آلبالوپلو به‌آرامی دم بکشد.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه آلبالوپلو با گوشت قلقلی یکی دیگر از دستور تهیه‌های آلبالوپلو مجلسی است که برای تهیه آن به همان مواد اولیه‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نیاز داریم.

مرحله اول:

آلبالوها را بشویید و هسته‌های آن را خارج کنید. سپس آلبالوها را همراه 200 گرم شکر در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزند و شربت غلیظی درست شود. بعد از این‌که آلبالوها پختند، شربت را از صافی رد کنید و شربت آلبالو را در ظرفی جداگانه نگه دارید.

مرحله دوم:

پیاز را پوست بکنید و رنده کنید. گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با پیاز رنده‌شده مخلوط کنید و ترکیب را خوب ورز دهید. از مخلوط گوشت به اندازه گردو برداشته و به صورت کوفته قلقلی‌های هم‌اندازه فرم دهید.

مرحله سوم:

در تابه‌ای کمی روغن گرم کنید و کوفته‌قلقلی‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی‌رنگ شوند.

مرحله چهارم:

برنج را برای چند ساعت در آب ولرم بخیسانید. سپس آبکش کنید. در قابلمه‌ای آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. حالا برنج را در آن بریزید و نیم‌پز کنید و دوباره آبکش کنید.

مرحله پنجم:

ته قابلمه را با روغن چرب کنید و مقداری برنج در آن بریزید. سپس یک‌لایه از کوفته‌قلقلی‌های سرخ شده و آلبالوهای پخته شده را روی برنج قرار دهید. به همین ترتیب لایه‌های بعدی برنج، کوفته‌قلقلی و آلبالو را تا انتها ادامه دهید.

مرحله ششم:

در آخر مقداری از شربت آلبالو را روی برنج بریزید و در قابلمه را ببندید. حرارت را کم کنید و بگذارید به‌مدت 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. بعد از این که آلبالو پلو دم کشید، آن را در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال پسته و بادام تفت‌داده‌شده تزیین کنید.
طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزری

طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزشده نیز به همین ترتیب است که در دستور تهیه‌های بالا توضیح دادیم و مواد اولیه نیز همان مواد هستند با این تفاوت که به‌جایی آلبالو تازه، از آلبالوی فریزشده در تهیه این پلو استفاده می‌کنیم.

آلبالو پلو چه‌قدر کالری دارد؟

میزان کالری آلبالوپلو به نوع پخت و مواد اولیه آن بستگی دارد. هر بشقاب آلبالوپلو با مرغ 250 گرم کالری و هر بشقاب آلبالوپلو با گوشت چرخ‌کرده 280 گرم کالری دارد.

آلبالو پلو علاوه بر داشتن کالری، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، آهن، کلسیم و پتاسیم نیز است. همچنین، این غذا به دلیل وجود آلبالو، خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

در آخر…

آلبالو پلو، غذایی رنگارنگ، خوشمزه و مجلسی است که از دیرباز در سفره‌های ایرانیان، به‌ویژه مردم شمال کشور، جایگاه ویژه‌ای داشته است. این غذا با طعم ترش و شیرین آلبالو، عطر زعفران و برنج ایرانی، طعمی بی‌نظیر و دلچسب دارد.

در این مقاله ۲ روش طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ و گوشت چرخ‌کرده را به شما آموزش دادیم. همچنین طرز تهیه آلبالو پلو رستورانی با گوشت قلقلی و آلبالوی فریزری را نیز شرح دادیم. شما هم این غذای خوشمزه را درست کنید و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به‌منظور حفظ سلامت کارکنانشان و افزایش راندمان کاری آن‌ها به دنبال راه‌حلی برای تأمین غذای سالم و باکیفیت برای کارکنان خود هستند. اگر شما هم مسئول تأمین غذای ادارات هستید، ناریجه منوی غذای سازمانی کاملی را با بهترین غذاهای ایرانی و فرنگی در اختیار شما قرار می‌دهد و این فرصت را به شما می‌دهد تا متناسب با بودجه خود، غذایی باکیفیت و لذیذ برای کارکنانتان تهیه کنید.  کترینگ ناریجه با سال‌ها تجربه در صنعت تهیه غذا، غذاهایی عالی و خوشمزه با مواد اولیه تازه را طبخ و به شما ارائه می‌دهد.

سوالات متداول برای طرز تهیه آلبالو پلو رستورانی، یک سفره رنگین با طعم ناب غذای اصیل شمالی

بله می‌توانید از آلبالوی فریزری در پخت آلبالو پلو استفاده کنید. فقط باید قبل از استفاده، آلبالوها را کاملاً یخ‌زدایی کنید.
برای پخت آلبالو پلو می‌توانید از انواع مختلف برنج مانند برنج ایرانی استفاده کنید.
ساده‌ترین راه‌حل برای خارج‌کردن هسته آلبالو، استفاده از نی است. برای این کار، نی را از قسمت انتهایی آلبالو (محل اتصال ساقه) وارد کنید و هسته را با فشار کمی به سمت پایین هل دهید تا از آلبالو خارج شود.
اولین و مهم‌ترین راز خوشمزه شدن آلبالو پلو، استفاده از آلبالوی مرغوب و باکیفیت است. نحوه هسته‌گیری و پخت مناسب آلبالو نیز بسیار اهمیت دارد. البته نسبت آلبالو به برنج نیز بسیار مهم است؛ زیرا اگر آلبالوها خیلی زیاد باشند، پلو ترش می‌شود و اگر خیلی کم باشند، طعم آلبالو به‌خوبی حس نمی‌شود.
بله می‌توانید آلبالو پلو را با گوشت بوقلمون یا گوشت اردک نیز تهیه کنید.