نوشته های دیگر

طرز تهیه انواع خوراک های خوشمزه اصیل ایرانی

تصویر از انواع خورک خوشمزه ایرانی
تعداد نمایش 32 بار
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خلاصه محتوا

غذا، پل ارتباطی بین فرهنگ‌ها، احساسات و افراد است. هر لقمه‌ای که می‌خوریم، می‌تواند داستانی از تاریخ، فرهنگ و احساسات مردمان مختلف باشد. تجربه‌کردن طعم‌های جدید نه‌تنها لذت‌بخش است، بلکه ما را به دنیایی از فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف می‌برد و این امکان را فراهم می‌آورد تا با مردمانی که شاید هرگز ملاقات نکرده‌ایم از طریق غذا آشنا شویم. در این مقاله، قصد داریم تا شما را به سفری هیجان‌انگیز در دنیای آشپزی ببریم و طرز تهیه انواع خوراک های خوشمزه را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

معرفی بهترین غذاهای بدون برنج سریع و خوشمزه

از این که هر روز برنج بپزید، خسته شده‌اید؟ به دنبال غذاهای جدید و متنوع برای تغییر ذائقه خود هستید؟ علاوه بر انواع خوراک های خوشمزه، ما برای شما لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای بدون برنج را آماده کرده‌ایم که هم سریع آماده می‌شوند و هم طعمی بی‌نظیر دارند.

از جمله غذاهای نونی گیاهی خوشمزه و سریع عبارت‌اند از:

  • میرزاقاسمی: یک غذای اصیل و سنتی شمالی با طعم دودی بادمجان، ترشی رب و لطافت تخم‌مرغ که با نان سنگک تازه سرو می‌شود. طرز تهیه میرزاقاسمی را به طور کامل و به سبک اصیل شمالی می‌توانید در بلاگ ناریجه مطالعه کنید.
  • کشک و بادمجان: ترکیبی بی‌نظیر از بادمجان کبابی، کشک غلیظ و نعناع تازه که سرشار از کلسیم است.
  • فلافل: یک غذای خیابانی محبوب جنوبی با طعمی تند و لذیذ که با نخود، سبزیجات و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود.
  • کوکوسبزی: یک غذای سنتی ایرانی با طعمی متنوع که با انواع سبزیجات معطر و تخم‌مرغ پخته می‌شود.
  • عدسی: سوپی ساده و مقوی با عدس، پیاز و سبزیجات که برای روزهای سرد بسیار مناسب است.

از جمله غذاهای نونی گوشتی خوش‌طعم و سریع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طاس‌کباب: یک خوراک خوشمزه با گوشت، هویج، سیب‌زمینی و آلو که هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.
  • رولت سیب‌زمینی: یک غذای مجلسی با گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی و سبزیجات که به‌سرعت آماده می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.
  • کباب‌کوبیده: یک کباب اصیل ایرانی که ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه‌های مخصوص است.
  • کتلت: یک غذای محبوب که با گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ پخته می‌شود.
  • ناگت مرغ پنیری: یک غذای بین‌المللی با طعم جذاب که در ترکیب آن از گوشت مرغ، پنیر و آرد سوخاری استفاده می‌شود.

جوجه‌چینی نیز یک غذای خوشمزه بدون برنج و نونی است که می‌توانید برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه درست کنید. طرز تهیه جوجه‌ چینی به‌طور مفصل در بلاگ ناریجه آموزش‌داده‌شده است.

خوراک گوشت و قارچ

یکی از بهترین انواع خوراک های خوشمزه، خوراک گوشت و قارچ است. این خوراک خوشمزه بسیار لذیذ و گزینه مناسبی برای سرو در مهمانی‌ها است. هر بشقاب کامل از این غذا به طور متوسط حدود 400 کالری دارد.

مواد لازم برای تهیه خوراک گوشت و قارچ عبارت‌اند از:

گوشت گوساله 300 گرم
قارچ 250 گرم
فلفل‌دلمه‌ای قرمز یک عدد
فلفل‌دلمه‌ای سبز 3 عدد
پیاز یک عدد
سیر یک حبه
گوجه‌فرنگی 2 عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک گوشت و قارچ خیلی ساده است؛ اما برای پخت به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد. برای تهیه این خوراک ابتدا گوشت را در اندازه‌های دلخواه و به‌صورت مکعبی خرد کنید. یک قابلمه مناسب بردارید و گوشت را در آن بریزید روی گوشت آب بریزید و نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت کاملاً پخته شود. سپس پیاز را خلالی و فلفل‌ها را در اندازه‌های دلخواه خرد و به گوشت اضافه کنید.

قارچ‌ها را نیز بشویید و به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید تا قارچ‌ها نیز پخته و نرم شوند. حالا گوجه‌فرنگی را خرد و به مواد اضافه کنید. سپس به غذا رب بزنید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا غذا به‌آرامی پخته شود و جا بیفتد.

تصویر ار خوراک گوشت و قارچ

خوراک بادمجان

در بین طرز تهیه انواع خوراکها، طرز تهیه خوراک بادمجان از همه آسان‌تر است. خوراک بادمجان که یکی از خوراک های خوشمزه است با چند قلم ماده ساده و در زمانی کوتاه آماده می‌شود و کالری هر بشقاب بسیار کم و در حد 80 کالری است. برای درست کردن این خوراک به مواد زیر نیاز دارید:

بادمجان 4 عدد قلمی
پیاز یک عدد
گوجه‌فرنگی 2 عدد متوسط
رب گوجه‌‎فرنگی یک قاشق مرباخوری
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه خورشتی و روغن به مقدار لازم

بادمجان‌ها را پوست بگیرید و در آب و نمک بخیسانید تا تلخی‌شان گرفته شود، سپس آن را آبکش کنید و بگذارید تا آبشان کامل گرفته و خشک شود. بادمجان‌ها را با روغن کم سرخ کنید و پس از آماده‌شدن با میکسر یا چنگال یا گوشت‌کوب برقی خوب له کنید.

در مرحله بعدی گوجه‌فرنگی را نیز بشویید و خرد کنید و در روغن بسیار کم تفت دهید. پیازداغ درست کنید و سپس ادویه‌ها و بادمجان له‌شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. گوجه‌فرنگی‌های تفت‌داده و رب گوجه‌فرنگی را نیز به داخل مواد بریزید و روی حرارت کم، هم بزنید تا آب مواد کشیده شود و خوراک غلیظ شود.

در نهایت برای تزیین و سرو خوراک بادمجان می‌توانید سیب‌زمینی را به‌صورت ورقه‌‍ای سرخ کنید و دورچین ظرف قرار دهید.

تصویر از خوراک بادمجان

خوراک جگر

یکی دیگر از خوراک های خوشمزه، خوراک جگر است. خوراک جگر مرغ یک غذای ساده و لذیذ باارزش غذایی بالا و در مقابل کالری کم حدود 200 کالری در هر بشقاب است. موادی که برای تهیه این خوراک به آن‌ها نیاز دارید، عبارت‌اند از:

جگر مرغ 500 گرم
رب گوجه‌فرنگی 2 و نیم قاشق غذاخوری
فلفل‌دلمه‌ای یک عدد کوچک
پیاز یک عدد درشت
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کره یا روغن (به‌دلخواه) به مقدار لازم

جگر مرغ را در آب جوش به‌مدت 15 دقیقه بپزید، سپس آبکش کنید و کنار بگذارید. پیازهای نگینی را در کره سرخ کنید. پس از این که پیازها سبک و طلایی شدند، رب را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. سپس جگرهای پخته را داخل مواد بریزید و کمی تفت دهید. حالا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بزنید و حرارت را کم کنید تا خوراک به‌آرامی جا بیفتد و آب آن گرفته شود.

سیب‌زمینی‌ها را جداگانه سرخ و به مخلوط جگر و رب اضافه کنید. نوش جان!

تصویر از خوراک جگر

خوراک مرغ و سیب‌ زمینی

در بین طرز تهیه انواع خوراک‌ها، طرز تهیه خوراک مرغ و سیب‌ زمینی طرف‌داران بسیاری دارد. هر بشقاب از این غذای خوشمزه با 200 کالری، بهترین انتخاب برای یک وعده سالم است؛ اما اگر دوست دارید که امروز یک غذای رژیمی و دلچسب بخورید، پس مطالعه طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی می‌تواند راه‌گشای شما باشد.

موادی که برای تهیه خوراک مرغ و سیب‌‍ زمینی نیاز دارید عبارت‌اند از:

سینه مرغ 2 عدد
سیب‌زمینی 4 عدد بزرگ
پیاز یک عدد
هویج 2 عدد
پودر آویشن یک قاشق چای‌خوری
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
سیر 3 حبه
برگ‌بو یک عدد
فلفل قرمز یک عدد
نمک، فلفل سیاه و روغن به مقدار لازم

سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت درشت خرد کنید و با روغن، نمک، فلفل و پودر آویشن مخلوط کنید.

پیاز خردشده و سیر رنده‌شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند، سپس هویج‌های خردشده را به آن‌ها اضافه کنید و تفت دهید.

سینه‌های مرغ را به‌صورت مکعبی و کمی کوچک‌تر از سیب‌زمینی‌ها خرد کنید و نمک بزنید و در روغن تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند. سپس فلفل‌دلمه‌ای را نیز خرد کنید و به همراه مخلوط سیر، پیاز و هویج داخل مرغ بریزید.

رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و تفت دهید، سپس سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید و حدود ۳ لیوان آب و برگ‌بو را داخل خوراک بریزید. اجازه دهید خوراک با حرارت کم بپزد تا جا بیفتد و آب آن کم شود.

خوراک زبان

در بین همه خوراک های خوشمزه، خوراک زبان چیز دیگری است. عطروطعم دلپذیر این خوراک، هر کسی را مجذوب خود می‌کند. برخلاف تصور بیشتر مردم درصورتی‌که برای پخت این غذا از روغن کم استفاده شود اصلاً پرکالری نیست و خوردن هر بشقاب از آن تنها 250 کالری به بدن شما می‌رساند.

برای پخت این خوراک به مواد زیر نیاز دارید:

زبان گاو یک عدد
پیاز 2 عدد بزرک
سیر 4 حله
برگ‌بو 4 عدد
چوب دارچین یک‌تکه
نمک و فلفل و زردچوبه و روغن به مقدار لازم

زبان گاو را تمیز کنید و همراه با دوبرابر مقدار آن آب در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از جوش‌آمدن آب و کف کردن، آب قابلمه را دور بریزید و زبان را آبکش کنید.

یک پیاز خلالی خردشده را در روغن تفت دهید، سپس سیر له‌شده را در آن بریزید و مقدار تفت دهید تا بوی سیر آزاد شود. حالا داخل قابلمه آب بریزید و زبان را در آن قرار دهید و برگ‌بو و چوب دارچین را داخل قابلمه بریزید و بگذارید زبان با شعله ملایم به‌مدت 6 ساعت بپزید.

پس از پخت کامل، زبان را از قابلمه بیرون آورده و تا داغ است، پوست آن را جدا کنید. حالا زبان را ورقه‌ای برش بزنید و آب آن را از صافی عبور دهید. پیاز دوم را به‌صورت خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا کمی سبک شود. بعد آب زبان را که از صافی رد کرده بودید، به پیاز اضافه کنید و ورقه‌های زبان را در آن قرار دهید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا آب زبان کامل گرفته شود و سرو کنید.

تصویر از خوراک زبان

خوراک کدو

یکی از بهترین و سالم‌ترین مواد اولیه کدو است. این ماده غذایی را می‌توان در تهیه بیشتر غذاها استفاده کرد؛ اما خوراک کدو بهترین غذایی است که می‌توان با کدوسبز درست کرد. خوراک کدوسبز به‌عنوان یک غذای رژیمی تنها 70 کالری دارد. پس برای رسیدن به تناسب بسیار مفید است.

مواد موردنیاز برای پخت خوراک کدو عبارت‌اند از:

کدو 3 عدد بزرگ
پیاز یک عدد متوسط
گوجه‌فرنگی 2 عدد بزرگ
نمک و فلفل و روغن به مقدار لازم
شنبلیله خشک به مقدار لازم
مرغ (در صورت تمایل) نصف یک سینه کامل

پیاز نگینی خردشده را سرخ کنید تا نرم شود و زردچوبه را به آن اضافه کنید. سپس کدوها را مربعی یک اندازه خرد کنید و در پیازداغ بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. رب گوجه‌فرنگی را در گوشه‌ای از تابه سرخ کنید تا بوی خامی آن از بین برود، سپس با کدو مخلوط کنید.

گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید و بعد از خردکردن به ترکیب اضافه کنید. حالا نمک و فلفل بزنید و در قابلمه بگذارید تا برای 5 دقیقه مواد خوب با هم پخته شوند و خوراک کمی غلیظ‌تر شود. در پایان، کمی شنبلیله خشک را کف دست بسایید و به خوراک اضافه کنید. این خوراک را با نان یا برنج سرو کنید.

البته در صورت تمایل می‌توانید از سینه مرغ نیز در این خوراک استفاده کنید. سینه را به‌صورت مکعبی خرد کنید و بپزید و همراه با سایر مواد ترکیب کنید.

در آخر…

در این مقاله، به معرفی و طرز تهیه انواع خوراک های خوشمزه پرداختیم. از غذاهای گیاهی و مقوی گرفته تا خوراک‌های گوشتی دلپذیر، هر یک طعم و عطری متفاوت و فواید خاص خود را دارند. اگر به‌دنبال تنوع و کیفیت در تهیه غذاهای روزانه خود هستید و می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت از آشپزی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه و استفاده از این دستورالعمل‌ها، لذت پخت‌وپز را چندبرابر کنید.

بسیاری از سازمان‌ها با ارائه خدمات غذای سازمانی، علاوه‌بر این که بهره‌وری کارکنان خود را افزایش می‌دهند و هزینه‌های غذا را برای کارکنان کاهش می‌دهند با ایجاد امکان صرف غذا در محیط کار فرصتی برای تعامل و ارتباط بیشتر بین کارکنان فراهم می‌کنند و به این وسیله رضایت کارکنان از محیط کار و سازمان خود را بیشتر خواهند کرد. اگر شما هم در پی رسیدن به اهداف بالاتر به دنبال یک کترینگ معتبر برای سفارش غذای سازمانی هستید، ناریجه گزینه‌ای مناسب است که از انتخابش پشیمان نخواهید شد.

سوالات متداول برای طرز تهیه انواع خوراک های خوشمزه اصیل ایرانی

خوراک‌هایی مانند عدسی، خوراک گوشت و قارچ و طاس‌کباب گزینه‌های مناسبی برای روزهای سرد هستند. این خوراک‌ها معمولاً مغذی، گرم و مقوی هستند و می‌توانند در روزهای سرد انرژی لازم بدن را تأمین کنند.
نان‌های مختلف مانند نان سنگک، نان بربری، نان لواش و نان تافتون برای سرو خوراک‌های گوشت مناسب هستند، اما بیشتر نان سنگک همراه با خوراک‌های گوشتی سرو می‌شود.
خوراک زبان گاو، خوراک گوشت و قارچ و خوراک مرغ و سیب‌زمینی بهترین گزینه برای سرو مجلسی هستند.
خوراک مرغ و سبزیجات، خوراک بادمجان و گوجه‌فرنگی و خوراک کدوسبز گزینه‌های مناسبی برای رسیدن به‌تناسب اندام و داشتن یک رژیم غذایی سالم هستند.
بهترین روغن برای تهیه انواع خوراک، روغن سرخ‌کردنی است.