صفحه اصلی

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت به سبک ناریجه

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت
تعداد نمایش 85 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

خورشت فسنجان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی استان گیلان و مازندران است. بی‌شک ایران یکی از کشورهایی است که در طعم و مزه‌های متفاوت و لذیذ حرف اول را می‌زند.

شما می‌توانید در بین غذاهای سنتی ایران هر طعمی چه شور و شیرین، ترش، تند، ملس و… را پیدا کنید. امروز با طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت به سبک ناریجه آمدیم تا به شما روش پخت این غذای خوشمزه را آموزش دهیم.

معمولاً خورشت فسنجان را با طعم شیرین و ملس یا ترش دوست دارند. این خورشت یکی از خورشت‌های مقوی و خوشمزه ایرانی است. مواد اصلی فسنجان انار و گردو است. گردو و انار هر دو دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان‌ها هستند. یکی از فواید گردو و تاثیرات آن، خواص گردو بر مغز انسان است که می توان به آن اشاره کرد.

مواد مغذی و فیبرهای موجود در گردو و انار می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش التهابات و استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت مغز کمک کند.

گردو همچنین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده (چربی‌های سالم) است که می‌تواند به کاهش کلسترول خوب (HDL) در بدن کمک کند. همچنین، انار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که می‌تواند به مقابله با بیماری‌ها کمک کند.

همچنین، این دو به عنوان یک منبع خوب از آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند که می‌توانند به کاهش التهابات و حفاظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک کنند.

طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی به سبک ناریجه

برای اینکه خورشت فسنجان را به صورت سنتی و اصیل آن درست کنیم باید به طرز تهیه خورشت فسنجان به شیوه مردم عزیز و مهربان گیلانی و مازندرانی نگاهی بندازید.

مواد لازم مقدار مواد
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
مغز گردو ۳۰۰ گرم
رب انار دو قاشق غذاخوری
پیاز یک عدد بزرگ
شکر دو قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم

در قدم اول پوست‌های اضافه 300 گرم مرغی که آماده کردید را جدا کنید و پس از شستشو آنها را کنار بگذارید. در این مرحله بهتر است پس از آنکه مرغ را شستید در یک ظرف به فلفل سیاه، نمک، زعفران آغشته کنید تا طعم دار شود.

قدم دوم آماده کردن ماده پایه ثابت تمام خورشت‌های ایرانی یعنی پیاز داغ است. پیازها را به صورت نگینی برش دهید هرچه پیاز ریزتر خرد شود خورشت خوش طعم‌تر و شکل آن بهتر می‌شود. پیاز را با کمی روغن در قابلمه‌ای که خورشت فسنجان را می‌خواهید در آن بار بگذارید تفت دهید تا پیاز کمی طلایی شود.

توجه کنید:
بهتر است مرغ را در ظرفی جداگانه با کمی روغن ابتدا سرخ کنید تا بوی زهم مرغ از بین برود و روی دیگر مواد اثر نگذارد سپس روغنی که مرغ را در آن سرخ کردید دور بریزید. قدم سوم نوبت ادویه‌ها است، کمی زردچوبه به پیاز خود اضافه کنید و گردویی که در میکسر یا آسیاب پودر کردید به پیاز اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید.

توجه کنید:

گردو را زیاد تفت ندهید تفت دادن بیش از حد آن باعث می‌شود مانند آرد بسوزد و تلخ شود.

در قدم سوم طرز تهیه فسنجان نیاز به شش الی هفت لیوان آب داریم، آب را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید گردو دو الی یک ساعت همراه آب بجوشد. حرارت زیر قابلمه شما نباید زیاد باشد زیرا باعث ته گرفتن خورشت می‌شود. در این مرحله زمانی که گردو روغن انداخت رب انار را به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی به سبک ناریجه

در این مرحله توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید مانند خورشت فسنجان گیلانی، خورشت شما هم ترش شود از رب انار ترش به همراه دانه‌های انار استفاده کنید. برای خوشرنگ تر شدن و طعم بهتر خورشت در این مرحله می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید.

قدم چهارم نوبت اضافه کردن گوشت است، مرغ‌هایی که سرخ شدند را به قابلمه اضافه کنید و اگر دوست دارید طعم خورشت شما ملس شود، اما اگر رب انار ملس ندارید کافی است کمی شیره انگور یا شکر به خورشت اضافه کنید. در طرز تهیه خورشت فسنجان بعد از آنکه حدود یک تا یک و نیم ساعت مرغ پخت به مقدار لازم نمک اضافه کنید و پس از چند پنج دقیقه زیر خورشت را خاموش کنید.

توجه کنید:

خورشت فسنجان معمولاً کم آب و کاملا جا افتاده سرو می‌شود اگر میخواهید روی خورشت شما روغن گردو دیده شود کافی است چند تکه یخ قبل از سرو کردن داخل قابلمه بندازید. برای تیره شدن رنگ خورشت فسنجان معمولاً در برخی مناطق شمالی هنگام جوشیدن خورشت یک عدد چنگال یا قاشق فلزی داخل خورشت می‌اندازند که این روش را به شما توصیه نمی‌کنیم.

توجه داشته باشید که گردو و انار تاثیر بسیار زیادی بر طعم خورشت فسنجان دارند، اگر گردوی شما کهنه یا سیاه و پوک باشد خورشت طعم خوبی نخواهد داشت. گردوی مناسب خورشت فسنجان آن گردویی است که پس از فشردن و خرد کردنش با دست، دست شما کمی چرب شود.

ناریجه یکی از بهترین رستوران‌های ایران است که شعبه‌های مختلفی در سراسر ایران دارد. غذاهای سنتی منوی رستوران ناریجه مانند خورشت فسنجان از غذاهای محبوب این رستوران هستند که سفارش زیادی هر روز از آنها به خصوص برای اداره‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی به عنوان غذای اداری ثبت می‌شود. از بهترین سرآشپزها در شعبه‌های مختلف این رستوران آماده تهیه یک غذای خوب و باکیفیت و پرانرژی برای شما دوستان عزیز هستند تا روز خوب و سلامتی را بگذرانید.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

برای پخت خورشت فسنجان با گوشت قلقلی کافی است تمام مراحل گفته شده را همانطور که باهم انجام دادیم بگذرانید اما گوشت مرغ را از مواد لازم حذف کنید. ابتدا یک پیاز را با رنده بسیار ریز رنده کنید و بعد آب پیاز را جدا کنید. گوشت چرخ کرده را همراه پیاز و ادویه‌هایی از جمله نمک، فلفل، زردچوبه، پور پاپریکا اضافه مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید.

بعد از آنکه مواد به خوبی به خورد هم رفتند و بافت گوشت یکدست و کمی سفت شد، مقداری از گوشت به اندازه یک گردو بردارید و به شکل قلقلی و گرد فرم دهید. گوشت قلقلی باید در این مرحله تا گردوی شما به آب خورشت قوام می‌دهد کمی در یخجال بماند و عطر و طعم گوشت و ادویه‌ها باهم یکی شود.

بعد از نیم ساعت در یک تابه کمی روغن بریزید و گوشت‌های قلقلی را داخل تابه سرخ کنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در مرحله آخر گوشت قلقلی را به قابلمه به جای مرغ اضافه کنید و بگذارید یک ساعت روی حرارت متوسط بپزد.

شما می‌توانید در طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی پس از آنکه غذا آماده شد این خورشت را با خلال بادام یا دانه‌های انار و گردو تزئین کنید. خورشت فسنجان با دورچین‌هایی مانند سالاد، ترشی، زیتون پرورده سرو، سیر ترشی معمولاً سرو می‌شود و ترکیب لذت بخشی را به ارمغان می‌آورد.

گردو یک میوه خوراکی بسیار مغذی است که فواید بسیار زیادی برای مغز دارد. برخی از این فواید عبارتند از:

1. افزایش توانایی یادگیری و حافظه: گردو حاوی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا-3 است که به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

2. حمایت از سلامتی مغز: مواد مغذی موجود در گردو مانند آلفا-لینولئیک اسید و فلاونوئیدها به حفظ سلامتی مغز کمک می کنند و از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری می کنند.

3. افزایش تمرکز و توجه: گردو حاوی فسفر است که برای حفظ تمرکز و توجه بسیار مفید است.

4. پیشگیری از اختلالات مغزی: مصرف مداوم گردو می تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

5. افزایش انرژی مغز: گردو حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که به بهبود جریان خون به مغز کمک می کنند و انرژی مورد نیاز مغز را فراهم می کنند.

با توجه به این موارد، خورشت فسنجان یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تهیه غذای اداری است که می‌تواند در سلامت و بالارفتن بهره‌وری کارمندان و کارگران شما موثر باشد.

سوالات متداول

چگونه روی خورشت فسنجان روغن میفتد؟

برای روغن افتادن روی سطح خورشت فسنجان می‌توانید چند تکه یخ در مرحله آخر اضافه کنید.

گردوی مناسب خورشت فسنجان چگونه گردویی است؟

گردوی مناسب خورشت فسنجان هنگام له شدن در دست، دست شما را کمی چرب می‌کند و سیاه و پوک نیست.

طرز تهیه رب انار ملس برای خورشت فسنجان چگونه است؟

برای تهیه رب انار کافی است مقداری انار را دانه کرده و در مقداری آب روی حرارت بگذارید زمانی که دانه‌های انار به خوبی گرم و له شدند کمی شیره انگور، عسل یا شکر به رب انار اضافه کنید و پس از چشیدن طعم آن هنگامی که مطمئن شدید شیرینی به مقدار کافی است، بگذارید رب انار خنک شود و سپس از روی صافی مواد را رد کنید و بسابید تا هسته انار جدا شود.

سوالات متداول برای طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت به سبک ناریجه