صفحه اصلی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا شب عید

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا شب عید
تعداد نمایش 60 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

هفت سین، بهار، سالن نو، عیدی و سبزی پلو با ماهی همگی یادآور جشن کهن و زیبای نوروز در بین ایرانیان است. همه ایرانی‌ها در عید برای جشن گرفتن اولین روز سال جدید که همراه بهار آغاز می‌گردد سبزی پلو با ماهی می‌خورند. این غذای خوشمزه و مقوی پیشینه‌ای از داستان حضرت سلیمان و انگشتر معروف او دارد. باتوجه به اینکه در این داستان در سیزدهمین روز نوروز حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی یافت و دیو را شکست داد، خوردن سپری پلو با ماهی می‌تواند نشانه‌ای از خوش یمنی و دوری از بد یمنی باشد.

از آنجایی که از قدیم ماهی نماد برکت، ثروت، سلامتی، فراخی روزی بوده است و برنج نماد حاصلخیزی و زایش و سبزی‌ نماد سرسبزی و سرزندگی است مردم با سرو کردن این غذا سال جدید را شروع می‌کنند. در این بخش طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا شب عید را برای شما همراهان عزیز ناریجه ارائه کردیم تا در شادی شما سال جدید سهیم باشیم. این غذا قطعا یکی از بهترین غذاهای ماه رمضان خواهد بود.

خواص ماهی قزل آلا

معمولاً ماهی که برای طبخ سبزی پلو با ماهی عید استفاده می‌کنند یا سالمون است و یا قزل‌آلا. قبل از آنکه به طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا بپردازیم بهتر است شما را با خواص ماهی قزل‌آلا آشنا کنم.

ماهی قزل آلا یکی از انواع ماهیان خلیج‌فارس است که خواص بسیاری برای سلامتی انسان دارد. برخی از خواص این ماهی عبارتند از:

۱. حاوی پروتئین: ماهی قزل آلا حاوی مقدار زیادی پروتئین است که برای ساخت انواع بافت‌های بدن انسان ضروری است.

۲. منبع اسیدهای چرب امگا-۳: این ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مثل داکوزاهکسانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاهگزانوئیک اسید (EPA) است که برای سلامتی مغز، قلب و عروق خونی مفید است.

۳. حاوی ویتامین D: ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است که برای کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن مثل سرطان، دیابت و افسردگی مفید است.

۴. غنی از مواد معدنی: این ماهی حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی مهم مانند سلنیوم، مس، فسفر و روی است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها، پوست و مو مهم هستند.

۵. حفظ سلامت قلب: مصرف منظم ماهی قزل آلا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

با توجه به خواص فوق، مصرف ماهی قزل آلا به عنوان یک بخش از رژیم غذایی سالم و متنوع توصیه می‌شود. این نشان دهنده آن است که در کشور ایران از دوران باستان مردم به سلامتی خویش بسیار اهمیت می‌دادند و مواد مغذی مصرف می‌کردند.

خواص ماهی قزل آلا

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا زعفرونی

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای محبوب و معروف ایرانی است که در اغلب مناطق ایران تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذا دارای تاریخ و ترکیب‌های متفاوتی است که نشان‌دهنده چندین قرن تاریخی از تاریخچه و اصالت آن است.

از زمان‌های باستانی ایران، برنج و ماهی از جمله مواد غذایی اصلی بودند و هنوز هم در فرهنگ و آشپزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند. سبزی پلو با ماهی به خاطر ترکیب منحصر به فرد بین این دو مواد اصلی و همچنین استفاده از سبزی‌های خورشتی مختلف به یکی از محبوب‌ترین غذاهای مردم ایران تبدیل شده است. این غذا به عنوان یک غذای سنتی و خانوادگی در روزهای خاص مانند عید‌ها و مناسبت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و همیشه با استقبال بی‌نظیری رو‌به‌رو می‌شود.

عید امسال با ماه رمضان همراه است و ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌هایی است که ما می‌توانیم روی سلامت جسمی و آرامش روح خود تمرکز کنیم. در طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا همانطور که در خصوص خواص ماهی قزل آلا گفتیم و با توجه به خواص امگا 3 که همگی از آن با خبر هستیم این غذا برای زنان حامله بسیار مناسب است. رژیم غذایی در بارداری بسیار حائز اهمیت است پس بهتر است این غذا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ادامه مواد لازم طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا عید را با مقدار لازم آنها در جدول زیر ارائه کردیم.

مواد لازم مقدار
برنج یک کیلوگرم
سبزی پلویی پانصد گرم(گشنیز جعفری شوید تره، برگ سیر یا سیر شنبلیله(
زعفران دم شده دو قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
کره یا روغن به میزان لازم
مواد مورد نیاز برای ماهی
ماهی قزل آلا دو عدد
لیموترش تازه دوعدد
نمک، فلفل، پودر سیر به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو

در مرحله اول شما باید برنج را از شب قبل شسته و خیس کنید یا برنج را بشویید و دوساعت قبل از پخت بگذارید خیس شود. داخل یک قابلمه مناسب آب و نمک ریخته بگذارید آب به نقطه جوش برسد. زمانی که آب قابلمه جوشید، آب برنج را جدا کنید و برنج را به همراه سبزی مخصوص داخل قابلمه در حال جوش بریزید.

زمانی که برنج شما کمی شفاف شد و به حدی پخت که فقط مغز آن نیمه پخته بود آن‌ را سریعا با آب ولرم آب کش کنید. ته دیگ نان یا سیب زمینی که دوست دارید ته قابلمه بچینید می‌توانید در این مرحله از کمی زعفران استفاده کنید تا ته دیگ شما خوشرنگ شود. در آخر سبزی پلو را به صورت منظم و آرام داخل قابلمه بریزید تا با شعله کم دم بکشد.

طرز تهیه ماهی قزل آلا شب عید

ماهی را تمیز کنید و بعد از شستشو با دستمال آشپزخانه رطوبت آن را خشک کنید. داخل یک کاسه مقداری نمک، پودر سیر، فلفل، آبلیمو، زعفران ریخته و مخلوط کنید سپس روی ماهی بریزید و به ماهی اجازه بدهید تا مواد به خورد آن برود. بهتر است در این روند از آبلیمو تازه استفاده کنید.

داخل یک ماهیتابه به مقدار کم روغن بریزید، زمانی که گرم شد ماهی را با احتیاط داخل تابه بزارید. توجه داشته باشید که ماهی را به روی گوشت آن داخل تابه قرار دهید نه به روی پوست چون باعث بد شدن فرم ماهی و جمع شدن آن می‌شود. زمانی که دو طرف ماهی به خوبی پخته شد و برشته گشت ماهی قزل آلای شما آماده سرو کردن است.

زمانی که برنج شما دم کشید پس از خاموش کردن شعله کمی روغن داغ شده را روی برنج بریزید. ما به آخر مراحل طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا رسیدیم و شما می‌توانید با تزئین خود و به سلیقه خودتان این غذای خوشمزه سنتی را سرو کنید.

طرز تهیه ماهی قزل آلا شب عید

طرز تهیه ماهی قزل آلا سوخاری

ماهی قزل آلا یکی از محبوب‌ترین انواع ماهی است که بسیار مفید است اما ممکن است کودکان علاقه‌ای به خوردن آن نداشته باشند. برای همین به شما ماهی قزل آلا سوخاری را پیشنهاد می‌کنیم. ماهی قزل آلا سوخاری یک غذای خوشمزه و سریع و آسان می‌باشد. برای تهیه ماهی قزل آلا سوخاری، ابتدا ماهی را تمیز کرده و خشک کنید. سپس در یک ظرف مخصوص، ماهی را با نمک، فلفل، آویشن یا زعفران و ادویه‌های دیگر مورد نظرتان را بریزید.

در یک ظرف دیگر، زرده تخم‌مرغ را هم زده و زمانی که ماهی به خوبی طعم دار شد داخل تخم مرغ بغلتانید. سپس ماهی را در آرد سوخاری بریزید و در روغن داغ برای سرخ کردن قرار دهید. ماهی را از هر دو طرف سرخ کنید تا طعم و مزه‌ای برشته و خوشمزه بگیرد. بعد از پخت، ماهی را با سبزیجات تازه، نمک و فلفل سرو کرده و لذت ببرید.

ناریجه یکی از بهترین رستوران‌های کترینگ و تهیه غذای تهران است که شعبه‌های مختلفی در ایران دارد. شما می‌توانید سبزی پلو با ماهی خوشمزه ناریجه را با مراجعه به بخش سفارش غذای سازمانی سایت ما برای پرسنل خود تهیه کنید.

سوالات متداول

ماهی سبزی پلو با ماهی شب عید باید چه ماهی باشد؟

معمولاً ماهی شب عید سالمون و قزل‌آلا است اما شما می‌توانید از ماهی دیگری هم استفاده کنید. دو ماهی گفته شده از نوع ماهی‌هایی هستند که کمترین استخوان را دارند و مصرف آنها راحت تر است.

سبزی، سبزی پلو با ماهی مخلوط چه سبزی‌هایی است؟

گشنیز، جعفری، شوید، تره یا سیر، شنبلیله سبزی های تشکیل دهنده سبزی مخصوص سبزی پلو با ماهی هستند.

در کنار سبزی پلو با ماهی چه خوردنی‌هایی سرو می‌شود؟

معمولاً مردم کنار این غذای خوشمزه از ترشی‌هایی مانند سیرترشی، نارنج، زیتون پرورده استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف ماست و لبنیات کنار ماهی اصلا توصیه نمی‌شود و برای سلامتی مضر است.

سوالات متداول برای طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا شب عید