نوشته های دیگر

طرز تهیه لیموناد، نوشیدنی جاودانه تابستانی!

تصویر از طرز تهیه لیموناد
تعداد نمایش 32 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

چه چیزی بهتر از یک لیوان لیموناد خنک و گازدار در یک روز گرم تابستانی می‌توانند گوارای وجود باشد؟ این نوشیدنی ساده و درعین‌حال دلچسب از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در دل مردم داشته است. طعمی ترش‌وشیرین، عطری دلنشین و رنگ زردی که تداعی‌گر آفتاب و انرژی است، لیموناد را به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تبدیل کرده است.

در این مقاله طرز تهیه لیموناد به روش‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهیم از لیموناد کلاسیک و سنتی گرفته تا انواع مدرن و رژیمی، همه‌وهمه در این مقاله جای دارند. با ما همراه باشید تا با هم یاد بگیریم چگونه یک لیموناد خانگی خوشمزه و دلچسب درست کنیم که نه‌تنها تشنگی‌تان را برطرف کند؛ بلکه روحیه‌تان را نیز تازه کند.

لیموناد نه‌تنها یک نوشیدنی خوشمزه و خنک‌کننده است؛ بلکه یک منبع غنی از ویتامین C نیز هست. این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست دارد. همچنین با کمک به هضم غذا از بروز مشکلات گوارشی نیز جلوگیری می‌کند. پس اگر در این گرما به دنبال یک نوشیدنی سالم، خوشمزه و طبیعی هستید، لیموناد بهترین انتخاب برای شما است.

اگر به دنبال تجربه‌های تازه و طعم‌های متنوع هستید، پس از تهیه لیموناد می‌توانید یک دسر خوشمزه و معروف ایرانی را نیز امتحان کنید به همین منظور شما را به مطالعه طرز تهیه فالوده شیرازی دعوت می‌کنیم تا با این دسر خوش‌طعم و خنک که مناسب روزهای گرم تابستان است، آشنا شوید.

تصویر از طرز تهیه لیموناد خانگی

مواد لازم برای تهیه لیموناد برای 4 نفر

برای تهیه یک لیموناد خوشمزه و طبیعی، انتخاب مواد اولیه باکیفیت بسیار مهم است. مواد اصلی و پایه برای تهیه لیموناد عبارت‌اند از:

لیموترش تازه 4 عدد
آب 4 لیوان
شکر نصف لیوان
یخ به‌مقدار لازم

طرز تهیه لیموناد رژیمی

برای افرادی که به‌دنبال کاهش وزن هستند یا به دلایل پزشکی نمی‌توانند شکر مصرف کنند، لیموناد رژیمی گزینه‌ای عالی است. در این دستور تهیه به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند استویا، شیره افرا و عسل استفاده می‌کنیم. برای تهیه لیموناد رژیمی برای چهار نفر به مواد زیر نیاز دارید:

لیموترش تازه 4 عدد
عسل یک قاشق غذاخوری
آب 4 لیوان
یخ به مقدار لازم
  1. برای درست‌کردن این نوشیدنی دلچسب و رژیمی ابتدا لیموترش‌ها را از وسط نصف کنید و آب آن‌ها را بگیرید.
  2. سپس عسل را در 4 لیوان آب ولرم بریزید و خوب هم بزنید تا عسل کامل در آب حل شود.
  3. حالا آب لیموترش تازه را به محصول عسل اضافه و با آن میکس کنید.
  4. در آخر نوشیدنی را در لیوان‌های سرو بریزید و به آن یخ اضافه کنید.

طرز تهیه لیموناد با نعنا

اضافه‌کردن نعنا به لیموناد، علاوه‌بر طعم مطبوعی که به نوشیدنی می‌دهد، باعث افزایش خواص خنک‌کنندگی آن نیز می‌شود. تهیه لیموناد با نعنا نیز خیلی ساده است؛ اما دو مرحله دارد. ابتدا باید شربت نعنا را درست و بعد لیموناد را آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت نعنا:

برگ نعنا تازه 3 دسته کوچک یا حدود 20 گرم
شکر 6 قاشق غذاخوری
آب 3 لیوان

مواد لازم برای تهیه لیموناد:

شربت نعنا 3 لیوان
لیموترش تازه 3 عدد
آب گازدار به‌دلخواه
یخ به مقدار لازم
برش‌های لیموترش و برگ نعنا برای تزیین

طرز تهیه شربت نعنا

در طرز تهیه لیموناد با نعنا، ابتدا باید شربت نعنا را آماده کنید. برای تهیه شربت نعنا همه مواد (برگ نعنا، شکر و آب) را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید و مخلوط را به جوش بیاورید و سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید. چنددقیقه‌ای اجازه دهید تا شکر کاملاً در آب حل شود سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید شربت کاملاً خنک شود.

تصویر از طرز تهیه شربت لیمو نعنا

طرز تهیه لیموناد نعنایی

  1. در مرحله بعد به‌سراغ تهیه لیموناد با نعنا می‌رویم. برای این کار اول لیموترش‌ها را برش بزنید و دونیم کنید. سپس آب آن‌ها را کامل بگیرید و از صافی رد کنید.
  2. حالا شربت نعنا خنک‌شده را در یک پارچ بزرگ بریزید. آب لیموترش تازه و آب گازدار را به شربت اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.
  3. لیموناد نعنایی را در لیوان‌های سرو بریزید و چند قالب یخ به آن اضافه کنید.
  4. برای تزیین، برش‌های لیمو و برگ نعناع تازه را روی لیوان‌ها بگذارید.

طرز تهیه لیموناد با شکر

لیموناد با شکر، یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تهیه این نوشیدنی است. برای تهیه این رسپی لیموناد به همان مواد اولیه‌ای که در ابتدای متن اشاره کردیم، نیاز است. در تهیه لیموناد با شکر، ابتدا شکر را در آب خوب حل کنید؛ طوری که شکر به‌طور کامل در آب حل شود و هیچ ذره‌ای در آن باقی نماند. برای این که شکر کامل در آب حل شود، می‌توانید آن را در آب ولرم حل کنید.

سپس آب لیموترش‌ها را بگیرید و در محلول شکر حل کنید و در نهایت با ریختن چندتکه یخ در لیموناد، یک نوشیدنی خنک و دلچسب میل کنید.

طرز تهیه لیموناد خانگی با لیموترش

طرز تهیه لیموناد خانگی با لیموترش، عیناً همان دستور تهیه‌ای است که در بالا آموزش داده شد. آب لیموترش را با محلول شکر ترکیب کنید و در لیوان‌های حاوی یخ بریزید و با برش‌‍ های لیمو و برگ نعنا تزیین کنید. در این دستور تهیه می‌توانید به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شربت افرا و عسل نیز استفاده کنید.

تصویر از طرز تهیه لیموناد خوشمزه

طرز تهیه لیموناد خانگی بدون گاز

برای افرادی که طعم گازدار لیموناد را نمی‌پسندند، لیموناد خانگی بدون گاز یک نوشیدنی دلچسب و انرژی‌زا است که می‌توان با همان مواد اولیه‌ای که در ابتدای متن نام برده شد، آن را درست کرد. در این دستور تهیه شکر را در آب ولرم حل و بعد آب لیموترش تازه را به آن اضافه کنید. ترکیب را خوب هم بزنید تا یکدست و صاف شود. سپس در لیوان‌ها یخ بریزید و لیموناد را به آن اضافه کنید. به همین سادگی!

کالری لیموناد چه‌قدر است؟

مقدار کالری لیموناد به نوع شیرین‌کننده‌ای که در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. هر لیوان لیمونادی که با شکر تهیه می‌شود، حدود 100 کالری دارد؛ اما در هر لیوان لیمونادی که در تهیه آن از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند استویا، عسل یا شیره افرا استفاده شده تنها 20 الی 50 کالری وجود دارد.

در آخر …

لیموناد یک نوشیدنی لذیذ و خوشمزه است که با مواد اولیه ساده‌ای که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، می‌توان به‌راحتی آن را درست کرد. در این مقاله طرز تهیه لیموناد به روش‌های مختلف را برایتان آموزش دادیم.

مطابق با آنچه که گفتیم و کمی خلاقیت می‌توانید در زمانی کوتاه، این نوشیدنی را برای خود و مهمان‌هایتان درست کنید. چه در روزهای گرم تابستان و چه در فصول دیگر سال، یک لیوان لیموناد خنک می‌تواند طراوت و انرژی خاصی به شما ببخشد. تهیه لیموناد در خانه، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، این امکان را فراهم می‌آورد تا نوشیدنی طبیعی و سالم‌تری را برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید.

پس از یادگیری طرز تهیه انواع لیموناد، شاید بخواهید نوشیدنی‌های سنتی دیگری را نیز امتحان کنید؛ به همین منظور، می‌توانید به طرز تهیه خاکشیر نیز نگاهی بیندازید.

سوالات متداول برای طرز تهیه لیموناد، نوشیدنی جاودانه تابستانی!

بله می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند استویا، شیره افرا یا عسل در تهیه لیموناد استفاده کنید.
لیموناد رژیمی بدون شکر و با استفاده از شیرین‌کننده‌های کم‌کالری مانند استویا یا عسل تهیه می‌شود.
بله نعنا علاوه‌بر افزودن طعم تازه و مطبوع به لیموناد، خاصیت خنک‌کنندگی آن را نیز بیشتر می‌کند.
بله با اضافه‌کردن مقداری دارچین به ترکیب لیموناد می‌توانید یک نوشیدنی زمستانی دلچسب و پرخاصیت درست کنید.
لیموناد سنتی که با شکر تهیه می‌شود برای افراد دیابتی مناسب نیست؛ زیرا شکر باعث افزایش قند خون می‌شود. بااین‌حال افراد دیابتی می‌توانند از نوشیدن لیموناد رژیمی که در آن از شیرین‌کننده‌های طبیعی و کم‌کالری مانند استویا یا عسل در مقادیر محدود استفاده می‌شود، لذت ببرند. این شیرین‌کننده‌ها کم‌تر بر قند خون تأثیر می‌گذارند و گزینه‌ای سالم‌تر برای افراد دیابتی هستند.