صفحه اصلی

طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه

طرز تهیه مرصع پلو
تعداد نمایش 4 بار
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خلاصه محتوا

در حال تدارک برای یک مهمانی و پذیرایی از دوستان و آشنایان هستید؟ چه چیزی بهتر از یک غذای خاص و خوشمزه می‌تواند خاطره مهمانی در خانه شما را به‌یادماندنی‌تر کند؟ آیا به‌دنبال غذایی هستید که طعمی اصیل و دلچسب داشته باشد؟

امروز در ناریجه همراه شما هستیم تا طرز تهیه مرصع پلو را به شما آموزش دهیم که زینت‌بخش سفره‌های ایرانی در مناسبت‌های خاص و مهمانی‌ها خواهد بود. این غذای مجلسی با ظاهری شگفت‌انگیز و طعمی بی‌نظیر، هنر شما در آشپزی را برای همه آشکار خواهد بود.

ریشه این غذای خوشمزه و دلچسب که به جواهر پلو هم شهرت دارد به شهر قزوین برمی‌گردد؛ اما در استان فارس و به‌خصوص شهر شیراز نیز به‌سبکی خاص طبخ می‌شود. هرچند مرصع پلو ظاهری پیچیده دارد؛ اما با کمی حوصله و ذوق هنری به‌راحتی می‌توانید این شاهکار آشپزی را در منزل خودتان تهیه کنید و با افتخار آن را بر سر سفره مهمانی‌تان بگذارید.

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو

برای درست کردن مرصع پلو برای 4 نفر به مواد زیر نیاز دارید:

برنج 4 پیمانه
سینه مرغ 400 گرم
کشمش 1.2 پیمانه
زرشک 1.2 پیمانه
پیاز 4 عدد بزرگ
خلال بادام 1.4 پیمانه
خلال پسته 1.4 پیمانه
خلال پوست پرتقال 1.4 پیمانه
زعفران دم‌‎کرده 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
دارچین 1.2 قاشق چای‌خوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو ساده

مرصع پلو، گزینه‌ی مناسبی برای مهمانی‌های رسمی است و شما می‌توانید در خانه و با دستور پختی نه‌چندان سخت، آن را تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه مرصع پلو را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله مطالعه خواهید کرد.

مرحله اول: آماده‌سازی خلال پوست پرتقال

برای درست کردن مرصع پلو ابتدا خلال پوست پرتقال را آماده کنید. برای این کار فقط قسمت نارنجی پوست پرتقال‌ها را جدا کنید و داخل لیوانی از آب قرار دهید و به‌مدت 1 ساعت خیس کنید.

سپس پوست پرتقال را به‌همراه آب داخل شیر جوش بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب داخل پوست پرتقال‌ها به جوش بیاید. آب آن را عوض کنید و مجدداً روی حرارت قرار دهید. این کار را 3 تا 4 مرتبه تکرار کنید تا تلخی پوست پرتقال از بین برود. دفعه آخر که آب جوشیده را بیرون ریختید به جای آب، 2 قاشق غذاخوری روغن روی پوست‌ها بریزید و آن را تفت دهید.

سپس یک قاشق غذاخوری شکر نیز روی پوست پرتقال‌ها بریزید و با آن تفت دهید تا شکر حل شود و پوست پرتقال‌ها شیشه‌ای شوند.

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو

مرحله دوم: مزه‌دار کردن مرغ

سینه مرغ را بشویید و به‌صورت مکعبی خرد کنید و داخل کاسه‌ای بریزید. یکی از پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به‌صورت حلقه‌حلقه خرد کنید و به مرغ اضافه کنید. حالا کمی آبلیمو و نمک روی مواد بریزید و همه مواد را خوب ورز دهید تا طعم مواد به خورد گوشت مرغ برود.

پس از آن روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت، کاسه را داخل یخچال قرار دهید تا تکه‌های مرغ مزه‌دار شوند.

مرحله سوم: خیس کردن برنج

برنج را داخل کاسه‌ای بریزید و خوب بشویید و سپس آن را در آب ولرم به‌مدت 2 الی 3 ساعت بخیسانید.

مرحله چهارم: تفت‌دادن پیاز و مرغ

دو عدد پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید، بشویید و خلالی خرد کنید. حالا داخل تابه‌ای کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت کم قرار دهید. پیازهای خردشده را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا نرم و شیشه‌ای شوند. پس از سرخ‌شدن پیازها، مرغ‌های مزه‌دارشده را از یخچال بیرون آورید و به پیاز سرخ‌شده اضافه کنید و با آن تفت دهید.

کمی زردچوبه و فلفل سیاه‌روی مرغ بریزید و تفت‌دادن را ادامه دهید. پس از سرخ‌شدن تکه‌های مرغ، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها به‌آرامی برای 20 الی 30 دقیقه روی حرارت کم پخته شود.

در آخر پخت به مرغ کمی زعفران دم‌کرده و نمک بزنید. همچنین یک قاشق غذاخوری آبلیمو و کمی دارچین روی آن بریزید و هم بزنید تا همه تکه‌های مرغ به ادویه‌ها و آبلیمو آغشته شود.

در نهایت تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: پخت برنج

داخل قابلمه‌ای 6 لیوان بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا زودتر به جوش بیاید. برنج را که از قبل خیسانده بودید آبکش کنید و داخل قابلمه آب جوش بریزید.

حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا برنج نیم‌پز شود. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله ششم: دم‌کردن پلو

قابلمه را بشویید و روی حرارت قرار دهید تا خشک شود. کف قابلمه را با روغن چرب کنید. برنج را با کفگیر داخل قابلمه بریزید و به‌طور یکنواخت پخش کنید. وسط برنج را با قاشق یا کفگیر گود کنید. در قابلمه را ببندید و شعله زیر آن را زیاد کنید تا برنج بخار کند. سپس شعله‌پخش‌کن را زیر قابلمه قرار دهید و حرارت را کم کنید. حالا کمی روغن داغ کنید و روی برنج بریزید و اجازه دهید تا پلو به‌مدت 40 تا 50 دقیقه دم بکشد.

مرحله هفتم: آماده‌سازی خلال بادام و زرشک و کشمش

خلال بادام را به‌مدت 10 دقیقه داخل گلاب خیس کنید. زرشک را نیز به‌مدت 10 دقیقه داخل آب خیس کنید. کشمش را نیز باید به‌مدت 5 دقیقه داخل آب خیس بخورد. بعد از خیس شدن، خلال بادام و زرشک و کشمش را به‌طور جداگانه آبکش کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله هشتم: تفت‌دادن خلال بادام، زرشک و کشمش

تابه‌ای را روی حرارت کم قرار دهید و کمی روغن داخل آن بریزید. خلال بادام را به‌مدت 2 تا 3 دقیقه داخل تابه تفت دهید. زرشک را به همراه یکقاشق غذاخوری شکر به‌مدت یک دقیقه و در تابه‌ای جداگانه تفت دهید. کشمش نیز در تابه‌ای دیگر و به‌مدت 30 ثانیه باید تفت داده شود.

مرحله نهم: تزیین مرصع پلو

تابه مرغ را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس نصف برنج دم‌کشیده را در دیس بکشید. مرغ‌های پخته‌شده را روی پلو داخل دیس بچینید. بقیه پلو را روی مرغ‌ها بریزید و کمی از آن را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و روی پلو زعفرانی بریزید. در نهایت خلال بادام و زرشک و کشمش و خلال پوست پرتقال را به سلیقه خود روی پلو بچینید. بهتر است که خلال پسته را بدون تفت‌دادن روی پلو بریزید.

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش‌ریش

در ادامه طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش‌ریش را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و دقیق به شما آموزش می‌دهیم تا با فوت و فن‌های پخت این غذای اصیل و پرطرفدار آشنا شوید و یک غذای عالی برای خانواده و دوستانتان درست کنید.

مواد لازم برای درست کردن مرصع پلو با مرغ ریش‌ریش عبارت‌اند از:

برنج 3 پیمانه
سینه مرغ 500 گرم
کشمش 1.2 پیمانه
زرشک 1.2 پیمانه
خلال بادام 1.4 پیمانه
خلال پسته 1.4 پیمانه
خلال پوست پرتقال 1.4 پیمانه
شکر 1.5 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده 1.4 پیمانه
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
سیب‌زمینی 1 عدد متوسط
گلاب 1.4 پیمانه
دارچین 1.2 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و روغن به مقدار لازم

مرحله اول: آماده‌سازی برنج

برنج را بشویید و به‌مدت 2 الی 3 ساعت در آب خنک خیس کنید.

مرحله دوم: آماده‌سازی مرغ

سینه مرغ را به‌صورت نواری یا مکعبی خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و یکی را به‌صورت نگینی و دیگری را خلالی خرد کنید.

در ظرفی مرغ، پیاز خلالی، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و 3 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را با هم مخلوط کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه‌دار شود.

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ ریش‌ریش

مرحله سوم: پخت مرغ

در تابه‌ای روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز نگینی را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. مرغ مزه‌دارشده را به پیاز اضافه کنید و با آن تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس مقداری آب جوش داخل ترکیب بریزید و در تابه را ببندید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید تا مرغ را به‌مدت 20 الی 30 دقیقه بپزد و کاملاً پخته شود. پس از پخت، مرغ را از تابه خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

مرحله چهارم: آماده‌سازی خلال‌ها

خلال بادام را به‌مدت 10 دقیقه در گلاب خیس کنید. خلال پوست پرتقال را به‌مدت 5 دقیقه در آب جوش بخیسانید. در تابه‌ای روغن بریزید و خلال بادام را به همراه کشمش و زرشک تفت دهید تا کمی نرم شوند. خلال پوست پرتقال را به ترکیب داخل تابه اضافه کنید و 1 قاشق غذاخوری شکر و دارچین روی ترکیب بریزید. مواد را به‌مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا مزه‌دار شوند. در آخر خلال ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: پخت برنج

در قابلمه‌ای مناسب آب و نمک بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید. برنج خیس‌خورده را آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید. صبر کنید تا برنج به‌مدت 7 تا 8 دقیقه در آب جوش بپزد تا نیم‌پز شود. سپس برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله ششم: دم‌کردن پلو

قابلمه برنج را بشویید و دوباره روی حرارت قرار دهید تا آب آن گرفته شود و کف قابلمه را با روغن چرب کنید. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و به‌صورت حلقه‌‌های نازک برش بزنید و کف قابلمه بچینید. نصف برنج را داخل قابلمه بریزید. مرغ پخته شده را ریش‌ریش کرده و به‌طور یکنواخت روی برنج پخش کنید.

حالا خلال‌ها و زعفران دم‌کرده باقیمانده را روی مرغ و برنج بریزید. بقیه برنج را روی مواد بریزید و به‌طور یکنواخت پخش کنید. سپس درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا به‌مدت 5 دقیقه برنج روی حرارت بالا بخار کند بعد شعله زیر قابلمه را کم کنید. مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بریزید و به‌مدت 40 تا 50 دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشید.

مرحله هفتم: سرو مرصع پلو

پس از دم‌کشیدن، پلو را به‌آرامی در دیس موردنظر بکشید و آن را با مواد دلخواه تزیین کنید. نوش جانتان باشد.

اگر دوست دارید با مرغ یک غذای دلچسب دیگر درست کنید، ته‌‎چین مرغ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. طرز تهیه ته‌چین مرغ را در بلاگ ناریجه مطالعه کنید.

طرز تهیه مرصع پلو با هویج

نوبتی هم باشد، نوبت آموزش طرز تهیه مرصع پلو با هویج است. موادی که برای درست‌کردن این مدل از مرصع پلو نیاز دارید عبارت‌اند از:

برنج 4 پیمانه
سینه مرغ 1 عدد کامل
کشمش 1.2 پیمانه
زرشک 1.2 پیمانه
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
هویج 2 عدد متوسط
خلال پسته 1.4 پیمانه
خلال بادام 1.4 پیمانه
پوست نارنج یا پوست پرتقال به مقدار لازم
ادویه، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین یا پودر هل (در صورت تمایل) به مقدار دلخواه
آب لیموترش تازه 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1.3 لیوان
شکر 1.2 قاشق غذاخوری
روغن‌مایع به مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو با هویج تفاوت چندانی با روش‌های پختی که در ابتدای مقاله مطالعه کردید، ندارید. مثل هر دو روش قبلی ابتدا برنج را بشویید و بخیسانید. سپس مرغ را مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید تا استراحت کند. بعد مرغ را به‌همراه پیازداغ و سیر له‌شده در روغن تفت دهید. یک لیوان آب در ترکیب مرغ بریزید و در تابه را بگذارید تا مرغ کامل پخته شود. خلال‌ها را نیز طبق آنچه در دستور تهیه‌ها بالا گفته شده، آماده کنید.

پس از این مراحل هویج‌ها را شسته و پوست بگیرید و به‌صورت خلالی و نازک خرد کنید. خلال هویج را در یک تابه به همراه روغن تفت دهید و به آن، نمک و فلفل بزنید. نصف لیوان آب روی خلال هویج بریزید و اجازه دهید تا به‌آرامی و کامل پخته و نرم شوند. حالا نوبت پخت برنج می‌رسد. آن را آب‌پز و آبکش کنید.

پس از آبکش‌کردن برنج، نصف برنج را داخل قابلمه بریزید و مرغ و هویج و خلال‌های آماده‌شده را روی برنج پخش کنید و باقی‌مانده برنج را روی آن بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برای 40 دقیقه برنج به‌آرامی دم بکشد.

در نهایت مرصع پلو شما آماده شده، آن را در دیس بریزید و به شکل دلخواه تزیین کنید.

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با گوشت گوسفندی

مرصع پلو یک غذای لذیذ با طعمی ملس است که پایه ثابت عروسی‌ها و مهمانی‌های ایرانی است. این غذای خوشمزه را می‌توان به چند روش متفاوت درست کرد و یکی از پرطرف‌دارترین انواع مرصع پلو با گوشت گوسفندی پخته می‌شود. طرز تهیه مرصع پلو با گوشت گوسفندی خیلی ساده است. مواد لازم برای این غذا عبارت‌اند از:

برنج 4 پیمانه
گوشت گوسفندی 400 گرم
پیاز 3 عدد بزرگ
کشمش 1.2 پیمانه
زرشک 1.2 پیمانه
زعفران دم‌کرده 3 قاشق غذاخوری
خلال بادام، پسته و پوست پرتقال از هر کدام 1.4 پیمانه
دارچین 1.2 قاشق چای‌خوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر هل و

پودر سیر

به مقدار لازم

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی با گوشت گوسفندی

مرحله اول: آماده‌سازی گوشت

گوشت گوسفندی را به‌صورت خورشتی خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و یکی را به‌صورت نگینی و دوتای دیگر را خلالی خرد کنید. در ظرفی گوشت، پیاز نگینی، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و 3 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را با هم مخلوط کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به‌مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مزه‌دار شود.

مرحله دوم: پخت گوشت

در یک قابلمه مناسب روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز خلالی را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت مزه‌دارشده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. مقداری آب جوش به گوشت اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. بگذارید گوشت به‌مدت 2 تا 3 ساعت بپزد تا کاملاً پخته شود. پس از پخت، گوشت را از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید.

مرحله سوم: آماده‌سازی خلال‌ها

خلال بادام را به‌مدت 10 دقیقه در گلاب خیس کنید. خلال پوست پرتقال را در آب جوش و به‌مدت 5 دقیقه بخیسانید.  در یک تابه روغن بریزید و خلال بادام را به همراه کشمش و زرشک تفت دهید تا کمی نرم شوند. خلال پوست پرتقال را به تابه اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری شکر و دارچین به ترکیب اضافه کنید.  مواد را به‌مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید تا مزه‌دار شوند. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: پخت برنج

برنج را از 2 ساعت قبل در آب ولرم بخیسانید و سپس در یک قابلمه مناسب آب بریزید و پس از جوش آمدن آب، برنج را به آن اضافه کنید و کمی نمک بزنید تا قد بکشد و نیم‌پز شود. سپس آبکش کنید.

مرحله پنجم: دم‌کردن پلو

کف قابلمه را با روغن چرب کنید. نصف برنج را داخل قابلمه بریزید. گوشت ریش‌ریش‌شده را روی برنج پخش کنید. خلال‌ها و زعفران دم‌کرده باقیمانده را روی گوشت و برنج بریزید. بقیه برنج را روی مواد بریزید و قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا به‌مدت 40 دقیقه پلو دم بکشد.

مرحله ششم: سرو مرصع پلو

پس از دم‌کشیدن، پلو را در دیس موردنظر بکشید. می‌توانید از جعفری، پیاز داغ، خلال هویج و سایر مواد دلخواه برای تزیین استفاده کنید. مرصع‌پلوی مجلسی و خوش‌عطر و بوی خود را در کنار سالاد و ماست سرو کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

لوبیا پلو نیز یکی از بهترین غذاها برای پذیرایی از مهمان‌ها در فصل تابستان است. طرز تهیه لوبیا پلو در بلاگ ناریجه به سبک اصیل ایرانی توضیح داده شده است. می‌توانید آن را مطالعه کنید و با پخت آن به‌طور خاص از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید.

طرز تهیه مرصع پلو شیرازی

مرصع پلو شیرازی با استفاده از گوشت مرغ، برنج، خلال‌های پسته، بادام، زرشک، کشمش و زعفران دم‌کرده، طعمی منحصربه‌فرد و عطری دل‌انگیز دارد. طرز تهیه مرصع پلو به روش شیرازی تفاوت چندانی با مرصع پلو قزوینی ندارد؛ اما به‌طور خاص در شیراز در تهیه این پلو از هویج استفاده می‌شود که طرز تهیه آن را در بالا مطالعه کردید.

مرصع پلو چه‌قدر کالری دارد؟

کالری مرصع پلو به‌طور دقیق به عوامل مختلفی مثل نوع و مقدار گوشت، خلال‌ها، برنج و روغن مصرفی بستگی دارد. البته میزان چربی و روغن اضافه‌شده در طول پخت در مقدار نهایی مرصع پلو تأثیرگذار خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که با خوردن هر بشقاب مرصع پلو، 300 کالری جذب بدن خواهد شد.

در آخر…

مرصع پلو، جواهری درخشان بر سفره‌های ایرانی است که با ظاهری چشم‌نواز و طعمی بی‌نظیر، خاطره‌ای خوش از مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما به یادگار خواهد گذاشت. در این مقاله با طرز تهیه مرصع پلو به چند روش مختلف آشنا شدید، امیدواریم که مطالب ارائه‌شده برای شما مفید باشد.

مجموعه ناریجه با سابقه‌ای درخشان در ارائه خدمات کترینگ، آماده است تا با ارائه غذای پرسنلی باکیفیت و خوش‌طعم، رضایت شما و پرسنلتان را جلب کند. در ناریجه با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تازه، توسط سرآشپزهای مجرب، لیست غذای پرسنلی با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی با ظاهری زیبا و طعمی دلچسب، تنوعی گسترده را برای سفارش غذای پرسنلی در اختیار شما قرار می‌دهیم که علاوه بر کیفیت بسیار بالا، مقرون‌به‌صرفه نیز باشد.

سوالات متداول برای طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه

مرصع پلو، یک غذای اصیل ایرانی است که به دلیل استفاده از مواد اولیه باارزش در تهیه آن و داشتن ظاهری رنگارنگ به «جواهر پلو» نیز شهرت دارد. این غذا در مراسم و مهمانی‌های خاص به‌عنوان غذایی مجلسی و پرطرفدار سرو می‌شود.
بهترین روش برای تفت‌دادن خلال پسته و بادام بدون سوختن و تلخی به این صورت است که ابتدا خلال‌ها را 30 دقیقه تا یک ساعت در آب یا گلاب خیس کنید.
استفاده برنج ایرانی به‌دلیل عطروطعم بی‌نظیری دارد که دارد، طعم مرصع پلو را بهتر خواهد کرد.
از زعفران دم‌کرده غلیظ استفاده کنید. خلال‌ها را قبل از تفت‌دادن در آب خیس کنید. کشمش و زرشک را در گلاب خیس کنید. از ادویه‌جات معطر مانند هل، دارچین و زنجبیل استفاده کنید.
برای درست کردن مرصع پلو رژیمی از گوشت مرغ بدون پوست یا گوشت کم‌چرب استفاده کنید و از روغن کم‌تری در پخت‌وپز استفاده کنید.