نوشته های دیگر

طرز تهیه چای ماسالا هندی در خانه

تصویر از طرز تهیه چای ماسالا خانگی
تعداد نمایش 7 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

چای ماسالا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های هندی است که از ترکیب چندین ادویه خوش‌‌عطر و بو تهیه می‌شود. جالب است بدانید تاریخچه تولید و مصرف این چای به بیش از 5000 سال قبل برمی‌گردد و یکی از اصیل‌ترین چای‌های دنیاست که نه‌تنها در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه در سایر کشورهای جهان و به‌خصوص ایران علاقه‌مندان زیادی دارد.

از آنجایی که  این چای را در کشورهای مختلف به روش‌هایی گوناگون تهیه می‌کنند، تصمیم داریم در این مقاله به بررسی بهترین رسپی‌های تهیه آن بپردازیم. پس برای آشنایی با انواع طرز تهیه چای ماسالا با ادامه این مطلب همراه باشید.

روش تهیه چای ماسالا با شیر چگونه است؟

یکی از بهترین روش‌های تهیه چای ماسالا با شیر است. در این روش علاوه‌بر ادویه‌های خوش عطر که پایه اصلی این چای هستند از شیر پرچرب نیز استفاده می‌کنند. بهترین و خوش‌طعم‌ترین رسپی چای ماسالا با شیر برای دو نفر عبارت است از:

مواد لازم برای دو نفر مقدار هر ماده
آب 250 میلی‌لیتر
شیر (ترجیحا پرچرب) 250 میلی‌لیتر
شکر مقدار سلیقه‌ای است؛ حتی می‌توانید به جای شکر از شیرین‌کننده‌های رژیمی یا عسل استفاده کنید.
هل سبز 3 عدد
چوب دارچین یک عدد حدودا 5 سانتی‌متری
میخک 2 عدد
دانه فلفل سیاه 3 عدد
پودر زنجبیل نصف قاشق چای‌خوری (اگر زنجبیل تازه در دسترس دارید می‌توانید به‌جای پودر خشک‌شده این ادویه از 1 قاشق غذاخوری تازه آن استفاده کنید)
چای سیاه ۲ قاشق چایخوری
دانه رازیانه نصف قاشق چایخوری
جوز هندی یک عدد
انیسون ستاره‌ای یک عدد

رسپی:

  • ابتدا تمامی ادویه‌های ذکر شده در جدول بالا را با هاون یا دستگاه آسیاب پودر کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که عطر ادویه‌ها خارج شود. (پیشنهاد ما هاون دستی است زیرا عطر ادویه‌ها با هاون بهتر پخش می‌شود)
  • در مرحله بعد مخلوط ادویه‌های پودرشده را روی شعله متوسط (برای یک الی دو دقیقه) برشته کنید تا عطر آن‌ها فضا را پر کند
  • در این مرحله ادویه‌ها را در ظرفی پر آب روی شعله قرار دهید تا به نقطه جوش برسد
  • بعد از به جوش رسیدن آب، چای سیاه را به نوشیدنی اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر بجوشانید و در مرحله بعدی نیز شکر را اضافه کرده و دوباره برای 10 دقیقه دیگر بجوشانید
  • در انتها شیر را هم به محلول اضافه کنید تا ده دقیقه دیگر بجوشد. حالا چای شما آماده است و بعد از مدت کمی که خنک شد می‌توانید آن را بنوشید.

تصویر از طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا فوری

منظور از تهیه چای ماسالا به‌صورت فوری، پودرهای آماده‌ صنعتی هستند که در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند. این پودرهای آماده از ترکیبات چای ماسالا و مواد نگهدارنده تولید شده‌اند و تا مدت معینی نیز تاریخ انقضا دارند و برای تهیه آن‌ها باید پودر آماده را با آب جوش مخلوط و میل کنید.

نکته جالب اینجاست که تهیه و مصرف این نوع ماسالا تنها 2 الی 3 دقیقه زمان می‌برد؛ از این رو افرادی با دغدغه زیاد بدون هیچ زحمتی می‌توانند به‌صورت روزانه از این محصولات استفاده کنند.

طبیعتا چای‌ ماسالایی که در خانه و به‌صورت دستی تولید شده، عطر و طعم بهتری دارد، با این حال مجموعه‌های صنعتی سعی می‌کنند پودرهای آماده چای ماسالا را با طعمی نزدیک به مزه اصلی به دست مشتری برسانند. با این اوصاف نگرانی از بابت طعم این نوع چای‌های فوری نداشته باشید.

طرز تهیه چای هندی برای لاغری

طب سنتی ادویه‌های گرم را یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر لاغری معرفی می‌کند؛ حال خبر عالی اینجاست که اغلب این ادویه‌های گرم مانند دارچین، هل، زنجبیل در ترکیب چای ماسالا وجود دارند و به‌راحتی می‌توانند فرآیند کاهش وزن افراد را سرعت ببخشند.

در نظر داشته باشید که این نوع ادویه‌ها به‌تنهایی  شما را لاغر نمی‌کنند و تنها یک عامل موثر در این مسئله هستند. به‌عنوان مثال اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در کنار تغذیه سالم خود روزانه یک الی دو فنجان ماسالا میل کنید، فرآیند لاغری شما با سرعت بیشتری سپری می‌شود.

در رسپی چای ماسالای هندی، شیر و شکر نیز ذکر شده که شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن خود این مواد را به‌طور کامل حذف کنید.

تصویر چای ماسالا خانگی

بهترین روش طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری و کاهش وزن

مواد لازم برای 2 نفر مقدار مواد اولیه
دانه فلفل 20 عدد سیاه و سفید
بادیان خطائی یک عدد
چای سیاه 2 قاشق غذا‌خوری
زنجبیل 2 الی 3 قاشق غذاخوری پودر خشک و در صورت تازه بودن 2 چوب آن کافی است.
میخک 5 عدد
هل سبز 5 عدد
دارچین یک عدد خشک‌شده
آب 2/5 فنجان

رسپی

  • ابتدا هل، فلفل‌ها، میخک، بادیان ختایی و دارچین را برای 2 دقیقه روی شعله متوسط برشته کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا کمی خنک شوند. این مواد را بعد از خنک شدن باید با آسیاب صنعتی یا هاون دستی پودر کنید.
  • سپس ترکیب ادویه‌های بو داده، آب و زنجبیل را روی شعله قرار دهید.
  • در مرحله آخر چای سیاه را به مواد دیگر اضافه کرده و تا قبل از به جوش رسیدن آب، آن را از روی شعله گاز بردارید. نوشیدنی شما آماده مصرف است؛ تنها کافی است آن را از یک صافی رد و سپس میل کنید.

خواص و مزایای چای ماسالا برای بدن

بعد از آشنایی با طرز تهیه چای ماسالا وقت آگاهی از مزیت‌های این نوع چای رسیده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ماسالا در تقویت سیستم ایمنی بدن، تاثیر مستقیم دارد؛ زیرا دارچین و میخک به‌کاررفته در آن یک نوع داروی طب سنتی محسوب می‌شوند. این چای حتی در پیشگیری از بیماری سالمندان نیز موثر است.

2. تسکین قاعدگی

همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، اغلب ادویه‌های این چای طبع گرم دارند، به همین خاطر می‌توانند با تاثیر آرامش‌بخشی روی ذهن و اعصاب، گرفتگی و درد دوران قاعدگی را کاهش دهند.

3. پیشگیری از دیابت

برای پیشگیری از دیابت می‌توانید چای ماسالا مصرف نمایید. ترکیبات این چای سطح قند خون و مقاومت به انسولین بدن را پایین می‌آورند و به این صورت مانع از بروز دیابت می‌شوند.

4. کنترل فشار خون

چای ماسالا با تنظیم گردش خون، در کاهش فشار خون نیز موثر است.

تصویر از طرز تهیه چای ماسالا

برای تهیه چای ماسالا به چه موادی نیاز داریم؟

ترکیبات اصلی چای ماسالای هندی عبارت‌اند از:

1. جوز هندی

جوز هندی یکی از ادویه‌های پایه چای ماسالا محسوب می‌شود که بدون وجود آن تهیه این چای ممکن نیست. این ادویه خوش‌عطر بومی مناطق آفریقایی، آسیایی و جزایر اقیانوس آرام است که علاوه‌بر چای ماسالا در انواع غذاها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین فواید این ادویه می‌توان به بهبود عملکرد قلب، تسکین درد و کنترل قند خون اشاره کرد.

2. دارچین

تقریبا همه ایرانیان با دارچین آشنا هستند؛ زیرا این ادویه خوش‌طعم در اغلب غذاهای ما به کار می‌رود. دارچین نیز مانند جوز هندی یکی از مواد پایه‌ رسپی چای ماسالا است که بدون آن نباید برای برای تهیه این نوشیدنی اقدام کرد.

3. رازیانه

یکی دیگر از ادویه‌هایی که در طرز تهیه چای ماسالا نام برده شده، رازیانه است. این ادویه خوش‌طعم می‌تواند به جوان‌سازی پوست و درمان آسم و سرفه‌های مزمن افراد کمک کند.

همچنین این ماده یک نوع مسهل و ملین موثر نیز محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید، رازیانه برای خانم‌های باردار مناسب نیست؛ پس در صورت تهیه چای ماسالا برای خانم باردار باید از قبل، رازیانه آن را حذف کنید.

4. هل

برای تهیه یک چای ماسالا خوش‌طعم علاوه‌بر ادویه‌های بالا، به هل سبز هم نیاز دارید؛ در نظر داشته باشید که هل چای ماسالا باید از نوع سبز باشد؛ در غیر این صورت عطر آن به‌خوبی پخش نمی‌شود.

تصویر از ادویه های چای ماسالا

از دیگر ترکیبات چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میخک
  • زنجبیل
  • بادیان خطائی

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بهترین روش طرز تهیه چای ماسالا را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. این نوع چای هندی خواص و مزایای زیادی دارد و به بهبود ایمنی و سلامت بدن کمک می‌کند؛ از این رو مصرف آن را به خصوص در فصل‌های سرد سال به همه افراد پیشنهاد می‌کنیم.

ناریجه یکی از بهترین کترینگ‌های غذایی ایران است که در زمینه تهیه غذای شرکتی و سازمانی فعالیت دارد. این مجموعه با شعار سلام به سلامتی و با رسپی‌ها و مواد غذایی درجه یک، فعالیت خود را آغاز کرده و روزانه به مجموعه‌های شرکتی مختلف خدمت‌رسانی می‌کند.

شما نیز می‌توانید برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ و کوچک، میهمانی‌های مختلف و رویدادهای خود از انواع غذاهایی ایرانی، فرنگی یا حتی رژیمی ناریجه سفارش دهید و از طعم و کیفیت غذای این مجموعه لذت ببرید.

سوالات متداول برای طرز تهیه چای ماسالا هندی در خانه

چای ماسالا از انواع ادویه‌جات گرم مانند هل، میخک، دارچین، فلفل سیاه و قرمز، زنجبیل و غیره تهیه می‌شود.
منظور از چای ماسالا فوری، پودرهای آماده شرکتی هستند که توسط دستگاه‌های صنعتی تولید شده و در آب حل می‌شوند.
بله ادویه‌های به‌کاررفته در این نوع چای همگی طبع گرم دارند و به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کنند؛ در نتیجه مصرف مرتب این چای در کنار رژیم غذایی موجب کاهش وزن می‌شود.
طبیعتا تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد، زیرا ادویه تازه آسیاب شده طعم و عطر بیشتری دارند؛ با این حال شرکت‌های صنعتی تلاش می‌کنند نزدیک‌ترین مزه به ماسای دست‌ساز را تولید کنند.
چای ماسالا خواص زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، بهبود سلامت قلب و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.