صفحه اصلی

طرز تهیه کوکوسبزی برای 6 نفر، غذایی لذیذ و سالم

طرز تهیه کوکوسبزی
تعداد نمایش 4 بار
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خلاصه محتوا

چه چیزی می‌تواند دلچسب‌تر از یک غذای ساده، خوشمزه و پرخاصیت باشد؟ بی‌شک کوکوسبزی یکی از بهترین و لذیذترین غذاهایی است که می‌توان در وعده نهار یا شام سرو کرد.

این غذای اصیل ایرانی با عطر و طعم بی‌نظیر سبزی‌های معطر، بافت پفکی و لذیذ و ترکیب فوق‌العاده‌ از مواد مغذی، نه‌تنها طعمی به‌یادماندنی و خاص دارد؛ بلکه به‌عنوان یک منبع عالی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، سلامتی را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پس آماده یک ماجراجویی آشپزی دلچسب و پرماجرا شوید تا طرز تهیه کوکو سبزی برای 6 نفر را به شما آموزش دهیم. همچنین رازهای پخت یک کوکوسبزی بی‌نظیر را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت و نکاتی را برای تنوع بخشیدن به این غذا به شما ارائه خواهیم کرد.

فرقی نمی‌کند که یک آشپز ماهر باشید یا تجربه کمی در آشپزی داشته باشید، با دنبال‌کردن دستورالعمل‌های ساده و گام‌به‌گام که در این مقاله مطالعه می‌کنید می‌توانید به‌راحتی یک کوکوسبزی فوق‌العاده خوشمزه و لذیذ برای خود و عزیزانتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

کوکو سبزی یک غذای سریع و راحت است که با مواد اولیه ساده می‌توان در زمان کوتاهی که از سر کار برگشته‌اید، به‌آسانی درست کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. مواد لازم برای درست کردن کوکوسبزی عبارت‌اند از:

سبزی کوکوی پاک‌شده (تره، جعفری، شوید، گشنیز‌، پیازچه، سیر سبز) 600 گرم
برگ مغز کاهو خردشده 50 گرم
مغز گردو خردشده 200 گرم
آرد سفید 2 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1.3 قاشق چای‌خوری
دارچین 1.3 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر 1 قاشق چای‌خوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری
روغن‌مایع به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی

اگر طرز تهیه کوکوسبزی را بلد نیستید با مرحله‌به‌مرحله پیش بروید.

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی

مرحله اول: آماده‌سازی سبزی‌ها

سبزی کوکویی را با دقت بشویید و پاک‌ و خرد کنید. برگ‌های کاهو را نیز به‌صورت درشت خرد نمایید.

مرحله دوم: آماده‌ کردن مایه کوکو

در یک کاسه بزرگ، تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با همزن به‌خوبی هم بزنید تا کف کنند.

مرحله سوم: اضافه‌ کردن مواد به مایه کوکو

گردوهای خردشده، ادویه‌ها (فلفل سیاه، دارچین)، بیکینگ‌پودر و نمک را به تخم‌مرغ هم‌زده بیفزایید و به‌خوبی با آن مخلوط کنید.

مرحله چهارم: ترکیب سبزی‌ها با مایه کوکو

سبزی‌های کوکویی خردشده و کاهو را به مایه کوکو اضافه کنید و مواد را با قاشق به‌آرامی هم بزنید تا مواد به‌طور یکنواخت مخلوط شوند.

مرحله پنجم: اضافه‌کردن آرد

در ادامه آرد را به‌تدریج در مایه کوکو بریزید و مرتب و آرام ترکیب را هم بزنید تا مایه غلیظ و یکدست شود.

مرحله ششم: پخت کوکو

تابه مناسبی را روی شعله ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس مایه کوکو را در تابه بریزید و کف آن پخش کنید، طوری که به‌طور یکنواخت همه جای تابه را بگیرد. در تابه را ببندید و به‌مدت 10 تا 15 دقیق صبر کنید تا کوکو پخته و طلایی رنگ شود.

حالا به‌آرامی کوکو را با استفاده از یک کفگیر تفلون به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را خیلی آرام برگردانید تا طرف دیگر کوکوها هم سرخ شوند.

طرز تهیه کوکوسبزی، همین‌قدر ساده است، آن را درست کنید و طعم دلچسبش لذت ببرید.

طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

این بار یک طرز تهیه کوکو سبزی متفاوت با زرشک و گردو را به شما آموزش می‌دهیم. موادی که برای درست‌کردن این رسپی از کوکوسبزی به آن‌ها نیاز خواهید داشت، عبارت‌اند از:

سبزی کوکو 700 گرم
تخم‌مرغ 7 عدد
سیر رنده‌شده 2 حبه درشت
پیاز 1 عدد متوسط
پیازداغ آماده 1 قاشق غذاخوری
زعفران (دم‌کرده غلیظ) 1 قاشق غذاخوری
مغز گردو (ریز خردشده) 2 قاشق غذاخوری
زرشک یک و نیم قاشق غذاخوری
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن‌مایع به مقدار لازم

مرحله اول: آماده‌سازی مواد

سبزی کوکو را با دقت بشویید و خیلی ریز خرد کنید. پیاز را پاک‌ کرده و رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. زرشک را به ‌دت 30 دقیقه در آب بخیسانید. مغز گردو هم باید ریز خرد شود.

مرحله دوم: ترکیب مواد

تخم‌مرغ‌ها را در یک‌کاسه بزرگ بشکنید و همراه با زعفران دم‌کرده، سیر رنده‌شده، پیاز رنده‌شده، پیاز داغ، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سبزی کوکوی خردشده را به این مایه اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید تا سبزی و مایه تخم‌مرغ به‌طور کامل با هم مخلوط و ترکیب یکنواختی درست شود.

سپس زرشک را بشویید، به‌همراه مغز گردوی خردشده به مایه کوکو اضافه کنید و به‌آرامی مواد را با هم مخلوط کنید. بعد از آن نوبت اضافه‌کردن آرد می‌رسد. آن را نیز در مایه کوکو بریزید و هم بزنید تا مایه غلیظ و یکدست شود.

مرحله سوم: پخت کوکو سبزی

تابه‌ای با اندازه مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و مقداری روغن سرخ‌کردنی در آن بریزید. پس از داغ‌شدن روغن، مایه کوکو را در تابه بریزی  و به‌طور یکنواخت در کف تابه پخش و سطح آن را با قاشق صاف کنید.

حالا در تابه را ببندید و اجازه دهید کوکو به‌مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت ملایم بپزد تا نیم‌پز شود. پس از این که زیر کوکو طلایی شد، آن را به آرامی برگردانید و طرف دیگر آن را نیز به‌مدت 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا کاملاً پخته و طلایی شود.

مرحله چهارم: سرو کوکو سبزی

کوکوسبزی را از تابه خارج کنید و به‌‌دلخواه برش بزنید. کوکوسبزی را با نان یا برنج همراه با ماست، سالاد یا ترشی سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک

طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک نیز ساده است و درست‌کردن آن زمان زیادی نمی‌برد. برای درست‌کردن کوکوسبزی با سبزی‌های خشک به مواد زیر نیاز دارید:

سبزی خشک کوکو (شامل جعفری، پیازچه، شوید، ریحان و مرزه) 1 لیوان
تخم‌مرغ 3 عدد
آرد سفید 2 قاشق غذاخوری
پوره گردو 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه و پودر گل محمدی به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن‌مایع به مقدار لازم

مرحله اول: خیساندن سبزی خشک

سبزی خشک کوکو را در یک‌ کاسه بریزید و مقداری آب جوش روی آن بریزید تا کاملاً خیس شود. به‌مدت یک ساعت صبر کنید تا سبزی کامل نرم شود. سپس سبزی را در آبکش بریزید و آب اضافی آن را بگیرید. با دست سبزی را فشار دهید تا آب آن کاملاً گرفته شود.

مرحله دوم: آماده‌کردن مایه کوکو

تخم‌مرغ‌ها را در یک‌ کاسه بشکنید و با چنگال کمی هم بزنید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و پودر گل محمدی را به تخم‌مرغ‌ها اضافه و مواد را با چنگال مخلوط کنید تا یکدست شوند. حالا سبزی خشک آبکش‌شده، پودر گردو و آرد را به مایه تخم‌مرغ اضافه و ترکیب را با چنگال مخلوط کنید تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم: پخت کوکو

تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. اجازه دهید تا روغن کامل داغ شود سپس مایه کوکو را به‌طور یکنواخت در تابه پخش کنید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید به‌مدت 15 تا 20 دقیقه کوکو بپزد.

پس از آن که قسمت زیرین کوکو طلایی شد، آن را به‌آرامی برگردانید و اجازه دهید تا طرف دوم کوکو نیز بپزد و رنگ آن طلایی شود.

کوکوسبزی شما آماده شده، آن را همراه با نان یا در کنار برنج سرو کنید.

راز کوکو سبزی خوشمزه

حالا که طرز تهیه کوکوسبزی را یاد گرفتید، بهتر است بدانید که رازهای زیادی برای پخت یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. سبزی تازه: استفاده از سبزی تازه و معطر، یکی از مهم‌ترین رازهای خوشمزه شدن کوکوسبزی است. سبزی کوکو شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید می‌شود؛ اما برای این که کوکو سبزی شما طعم بهتری داشته باشد می‌توانید از سبزی‌های معطر دیگری مانند شنبلیله، مرزه یا ریحان نیز در آن استفاده کنید.
  2. گردو و زرشک: گردو و زرشک طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به کوکوسبزی می‌دهند. حتماً از گردوی باکیفیت و زرشک بدون هسته در دستور پخت کوکو سبزی استفاده کنید.
  3. ادویه: نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ادویه‌های اصلی کوکو سبزی هستند؛ اما استفاده از ادویه‌های دیگری مانند پودر زیره، پودر پاپریکا یا فلفل قرمز نیز طعم این غذای پرطرفدار را بهتر می‌کنند.
  4. ماست یا شیر: اضافه‌کردن مقداری ماست چکیده یا شیر به مایه کوکو سبزی، بافت آن را لطیف‌تر و خوشمزه‌تر خواهد کرد.
  5. تفت‌ دادن سبزی: قبل از اضافه‌کردن سبزی به مایه کوکو، آن را کمی تفت دهید تا عطروطعم سبزی‌ها آزاد شود.
  6. استفاده از آرد و بیکینگ‌پودر: اگر می‌خواهید کوکو سبزی شما پفکی و حجیم‌تر باشد، مقداری آرد و بیکینگ‌پودر به مایه کوکو اضافه کنید.
  7. هم‌ زدن مایه: مایه کوکو را زیاد هم نزنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود هوا از آن خارج و کوکو سفت و فشرده شود.
  8. داغ بودن تابه: قبل از ریختن مایه کوکو در تابه، آن را به‌خوبی داغ کنید تا کوکو به تابه نچسبد.
  9. حرارت ملایم: حرارت زیر تابه را ملایم نگه دارید تا کوکو به‌طور کامل بپزد و نسوزد.
  • برگرداندن به‌موقع: صبر کنید تا قسمت زیرین کوکو کاملاً طلایی شود و سپس آن را به‌آرامی برگردانید.

راز کوکو سبزی خوشمزه

کالری کوکو سبزی چقدر است؟

هر 100 گرم کوکو سبزی که به‌صورت سنتی در تابه با روغن سرخ شده باشد، حدود 124 کالری دارد. توجه داشته باشید که مقدار روغن مصرفی برای سرخ کردن کوکوسبزی تاثیر زیادی بر کالری نهایی آن دارد. پخت کوکو سبزی در فر به‌جای سرخ کردن آن در روغن، مقدار کالری غذا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در آخر…

کوکو سبزی، غذایی خوشمزه، پرخاصیت و مقوی است که به‌راحتی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. این غذا با طعمی بی‌نظیر و بافت پفکی و لذیذ، علاوه‌بر ارزش غذایی بالایی که دارد، منبعی غنی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است. به همین دلیل گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند در تقویت بدن و افزایش سلامتی شما مفید باشد. در این مقاله طرز تهیه کوکو سبزی به ۳ روش مختلف را به شما آموزش دادیم، امیدواریم از آن برای پختن وعده خوشمزه برای خود و اطرافیانتان استفاده کنید.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای رفاه حال کارکنان خود، اقدام به سفارش غذای سازمانی می‌کنند؛ تغذیه سالم و مقوی برای حفظ سلامتی و شادابی کارکنان در محیط کار، امری ضروری است؛ اما انتخاب یک کترینگ مناسب که غذاهای سالم و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه را ارائه دهد، برای همه سازمان‌ها و شرکت‌ها کاری چالش‌برانگیز است.

کترینگ ناریجه با ارائه خدمات باکیفیت و متنوع در زمینه تهیه و توزیع غذای سازمانی یکی از خوش‌نام‌ترین برندها این حوزه در ایران شناخته شده است. ما با درنظرگرفتن نیازها و سلیقه‌های مختلف، خدمات متنوعی را به شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌دهیم تا بتوانند با خیالی آسوده، تغذیه کارکنان خود را به ناریجه بسپارند.

سوالات متداول برای طرز تهیه کوکوسبزی برای 6 نفر، غذایی لذیذ و سالم

سبزی‌های اصلی کوکو سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید هستند؛ اما برخی از افراد با توجه به سلیقه و میل خود از سبزی‌های معطر دیگری مانند شنبلیله، مرزه، ریحان و پیازچه نیز در تهیه این غذا استفاده کنید.
بله می‌توان از سبزی خشک برای کوکو سبزی استفاده کرد؛ اما طعم و عطر کوکو سبزی با سبزی تازه به‌مراتب بهتر خواهد بود.
مقدار آرد مورد استفاده برای کوکو سبزی بستگی به نوع و مقدار سبزی‌های شما دارد. به‌طورکلی به‌ازای هر 600 گرم سبزی کوکو، به 2 الی 3 قاشق غذاخوری آرد نیاز خواهید داشت.
برای پفکی شدن کوکوسبزی می‌توانید از آرد و بیکینگ‌پودر استفاده کنید. همچنین اضافه‌کردن ماست یا شیر به مایه کوکو باعث می‌شود بافت آن پفکی شود.
برای این که کوکو سبزی را بدون روغن سرخ کنید، می‌توانید آن را در فر بپزید. برای این کار فر را از قبل روی دمای 180 درجه سانتیگراد بگذارید تا گرم شود. سپس مایه کوکو را در قالب فر بریزید و به مدت 30 الی 40 دقیقه بپزید تا کاملاً پخته و طلایی شود.