نوشته های دیگر

لیست غذاهای ایرانی بدون برنج برای ناهار و شام

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج
تعداد نمایش 10 بار
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خلاصه محتوا

برنج، اگرچه غذای محبوب ایرانیان است؛ اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی برای سلامتی داشته باشد. خوشبختانه آشپزی ایرانی فراتر از برنج است و راهکارهای متنوعی برای جایگزینی برنج با غذاهای سالم‌تر و مغذی‌تر ارائه می‌دهد. اگر شما هم از تکرار غذاهای برنجی خسته شده‌اید و به‌دنبال تنوع در سفره خود هستید؟ غذاهای ایرانی بدون برنج، دنیایی از طعم‌ها و رایحه‌های جدید را به شما معرفی می‌کنند.

از کوکوهای متنوع گرفته تا خوراک‌های لذیذ و غذاهای سنتی، همه‌وهمه می‌توانند جایگزین مناسبی برای برنج باشند. با ما همراه باشید تا با این غذاهای خوشمزه آشنا شوید و سفره خود را رنگین‌تر کنید. در ادامه لیست غذاهای ایرانی بدون برنج را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

معرفی بهترین غذاهای بدون برنج سریع و خوشمزه

برنج سال‌ها است که جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد و به حق، ملکه این سفره‌ها شناخته می‌شود؛ اما گاهی اوقات، دلمان می‌خواهد کمی از این سلطنت هزاران‌ساله فاصله بگیریم و به دنیای غذاهای متنوع‌تری سفر کنیم. چه برای تنوع‌بخشی به برنامه غذایی، چه برای پیروی از رژیم‌های لاغری و چه به‌دلیل کمبود وقت، غذاهای بدون برنج می‌توانند گزینه‌های بسیار جذاب و خوشمزه‌ای برای شام و ناهار باشند. دنیای غذاهای بدون برنج، پر از طعم‌های جدید و هیجان‌انگیز است که هر ذائقه‌ای را راضی می‌کند.

علاوه‌بر این که غذاهای بدون برنج سرشار از مواد مغذی هستند و به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند. همچنین بسیاری از غذاهای بدون برنج، به‌سرعت آماده می‌شوند و برای روزهای پرمشغله بسیار مناسب هستند. به همین دلیل در ادامه این مقاله لیست انواع غذاهای ایرانی بدون برنج را به شما معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید هر روز یک غذای خوشمزه و متفاوت درست کنید، سری به بلاگ ناریجه بزنید و مقاله غذای نونی با سیب زمینی را مطالعه کنید.

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی یکی از غذاهای اصیل و محبوب استان گیلان است که از بادمجان کبابی، سیر، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج دارد. این غذا به‌خاطر طعم دودی بادمجان کبابی، مزه خاصی دارد و در سراسر ایران سرو می‌شود.

به‌دلیل استفاده از مواد اصلی مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ، میرزاقاسمی دارای مقدار متوسطی از کالری است و به‌طور معمول یک پرس از این غذا تقریباً 200 الی 300 کالری انرژی دارد. این مقدار می‌تواند بسته به‌مقدار روغن مصرفی و نوع مواد افزودنی مانند رب گوجه‌فرنگی تغییر کند.

مواد لازم برای درست‌کردن میرزاقاسمی عبارت‌اند از:

بادمجان 2 عدد درشت
گوجه‌فرنگی 2 عدد درشت
تخم‌مرغ 2 عدد
سیر 4 حبه
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به‌مقدار لازم

برای درست‌کردن این غذا ابتدا بادمجان‌ها را روی شعله مستقیم یا در فر یا روز زغال، کباب کنید تا پوستشان کاملاً بسوزد. پس از خنک‌شدن، پوستشان را بکنید و با گوشت‌کوب خوب له کنید. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را در آب جوش بریزید تا پوستشان راحت جدا شود. بعد از گرفتن پوست گوجه‌فرنگی‌ها، آن‌ها را رنده یا خیلی ریز خرد کنید. سیر رنده‌شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج میرزاقاسمی

سپس زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن آزاد شود. در ادامه بادمجان له‌شده و گوجه‌فرنگی رنده‌شده را به سیر اضافه کنید و به‌مقدار لازم نمک و فلفل سیاه بزنید و به‌مدت 20 دقیقه تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. در صورت تمایل می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی داخل غذا بریزید و با سایر مواد تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. تخم‌مرغ‌ها را در یک طرف تابه جداگانه بشکنید و اجازه دهید، ببندند. سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید.

کشک و بادمجان

کشک و بادمجان از دیگر غذاهای سنتی و اصیل در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج است که از بادمجان سرخ‌شده، کشک، مغز گردو، سیر، پیاز و نعناع تهیه می‌شود. این غذا به‌دلیل طعم منحصربه‌فرد و ارزش بالای غذایی که دارد به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج گنجانده شده است.

مقدار کالری این غذا می‌تواند بسته به میزان مواد مصرفی و روش تهیه آن متفاوت باشد. به‌طور متوسط یک پرس معمولی کشک و بادمجان ممکن است بین 250 تا 400 کالری انرژی داشته باشد. مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان عبارت‌اند از:

کشک 4 قاشق غذاخوری
بادمجان 4 عدد درشت
مغز گردو خردشده 2 قاشق غذاخوری
سیر 4 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و روغن به‌مقدار لازم

بادمجان‌ها را پوست بگیرید، ورقه کنید و نمک بزنید. اجازه دهید برای حدود 20 دقیقه در نمک بخوابانید تا تلخی‌شان گرفته شود و بعد آبکشی و سرخ کنید. پیاز و سیر خرد‌شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس بادمجان‌های سرخ‌شده را له کنید و داخل پیاز و سیر سرخ‌شده بریزید.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج کشک و بادمجان

حالا نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و مغز گردوی خرد‌شده را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید غذا با حرارت ملایم کمی بپزد. سپس کشک را با مقداری آب مخلوط کنید و داخل غذا بریزید. مواد را به‌مدت چند دقیقه بپزید تا آب اضافی غذا کشیده شود. در نهایت کشک‌بادمجان را با نعناع داغ، پیازداغ و سیرداغ تزیین کنید و همراه با نان سرو کنید.

انواع کتلت‌ها

در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج، کتلت‌ها به‌دلیل تنوع بالایی که دارند و همچنین زمان تهیه کوتاه، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. کتلت‌ها از مواد اولیه متفاوتی درست می‌شوند و طرز تهیه آسانی دارند از انواع کتلت گوشت و مرغ گرفته تا کتلت‌های سبزیجات، همه طعم بسیار عالی و ارزش غذایی بالایی دارند.

طرز تهیه کتلت گوشت

کتلت گوشت طعمی دلپذیر و بافت نرم و آبدار دارد به همین دلیل همیشه جایگاه ویژه‌ای در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج داشته است و به‌صورت گرم یا سرد همراه با نان و مخلفات متنوعی مانند گوجه‌فرنگی، خیارشور و سبزیجات سرو می‌شود. کتلت گوشت به دو روش با سیب‌زمینی خام یا سیب‌زمینی پخته درست می‌شود.

در هر دو روش مواد اصلی مانند گوشت چرخ‌کرده و پیاز رنده‌شده با یکدیگر ترکیب و با ادویه‌های موردنیاز مزه‌دار می‌شوند. تفاوت این دو روش در استفاده از سیب‌زمینی است. در روش اول، سیب‌زمینی خام رنده‌شده و مستقیماً به مواد اضافه می‌شود درحالی‌که در روش دوم، سیب‌زمینی‌ها ابتدا می‌پزند و سپس رنده‌ و به مایه کتلت اضافه می‌شوند.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج کتلت گوشت

هر وعده‌غذایی کتلت گوشت حدود 300 کالری انرژی دارد. برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
سیب‌زمینی 3 عدد
پیاز یک عدد
تخم‌مرغ یک عدد
آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و روغن سرخ‌کردنی به‌مقدار لازم

برای درست‌کردن این کتلت سیب‌زمینی (به‌صورت خام یا آب‌پز) را رنده کنید و با پیاز رنده‌شده مخلوط کنید. سپس گوشت چرخ‌کرده، ادویه‌ها و تخم‌مرغ را داخل این مخلوط بریزید و خوب ورز دهید. اگر مایه شل بود، آرد سوخاری اضافه کنید. در نهایت مواد را به‌شکل دلخواه قالب بزنید و در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت مرغ

کتلت مرغ جایگزینی سالم‌تر و ارزان‌تر برای کتلت گوشت قرمز است که در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج قرار دارد. این کتلت، غذایی پرطرفدار است که هم به‌عنوان وعده اصلی سرو می‌شود و هم می‌توان برای تهیه ساندویچ استفاده شود. کتلت مرغ مقوی و درعین‌حال نسبتاً کم‌کاری است و هر وعده این غذا تنها 220 کالری انرژی دارد.

مواد مورد‌نیاز برای تهیه این غذا عبارت‌اند از:

گوشت مرغ چرخ‌کرده 500 گرم
سیب‌زمینی 2 عدد
پیاز یک عدد
تخم‌مرغ یک عدد
فلفل‌دلمه‌ای رنگی قرمز و سبز  از هر کدام 1.2
زعفران دم‌‎کرده یک قاشق غذاخوری
کره 20 گرم
فلفل سیاه، نمک، روغن سرخ‌کردنی به‌مقدار لازم

سیب‌زمینی، پیاز و سیر را رنده کنید و آب اضافی آن‌ها را بگیرید. گوشت مرغ چرخ‌کرده، سیب‌زمینی و پیاز و سیر رنده‌شده، فلفل‌دلمه‌ای خرد‌شده، زعفران، تخم‌مرغ، ادویه‌ها و نمک و کره را با هم مخلوط کنید.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج کتلت مرغ

مواد را به‌مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس مقداری روغن در یک تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. بعد کتلت‌ها را قالب بزنید و در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت سیب‌زمینی

کتلت سیب‌زمینی یک غذای ساده و فوری در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج است که می‌توانید در روزهای پرمشغله درست کنید. کتلت سیب‌زمینی را می‌توان به‌صورت کاملاً گیاهی (بدون گوشت) یا با اضافه‌کردن گوشت چرخ‌کرده تهیه کرد. این غذا در مناطق مختلف ایران به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. در هر وعده‌غذایی با مصرف این کتلت حدود 200 کالری انرژی جذب بدن می‌شود. برای درست کردن این کتلت به مواد زیر نیاز دارید:

سیب‌زمینی 5 عدد درشت
پیاز 3 عدد متوسط
تخم‌مرغ 2 عدد
جعفری و گشنیز تازه 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن سرخ‌کردنی به‌مقدار لازم
آرد (آرد سفید یا آرد نخودچی به‌دلخواه) یک قاشق غذاخوری

در این دستور تهیه می‌توانید از سیب‌زمینی هم به‌صورت آب‌پز و هم به‌صورت خام استفاده کنید. ابتدا سیب‌زمینی را رنده کنید (اگر سیب‌زمینی‌ها خام باشند باید آب اضافی آن‌ها را بگیرید). پیاز را نیز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. پیاز و سیب‌زمینی را همراه با تخم‌مرغ، نمک، ادویه‌ها و جعفری و گشنیز خرد‌شده در یک‌کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. برای این که کتلت انسجام بیشتری داشته باشد، یک قاشق غذاخوری آرد داخل آن بریزید.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج کتلت سیب زمینی

در نهایت کتلت را در روغن سرخ و همراه با گوجه‌فرنگی خام یا پوره گوجه‌فرنگی سرو کنید.

ماکارونی

ماکارونی یک غذای بین‌المللی و محبوب در لیست غذاهای ایرانی بدون برنج است. برای تهیه این غذا در سراسر جهان از پاستاهای متفاوت با انواع سس‌ها استفاده می‌شود؛ اما دستور تهیه ماکارونی به‌روش ایرانی متفاوت و خیلی دلچسب است. مقدار کالری ماکارونی بسته به مواد استفاده‌شده در آن متفاوت است به‌طور معمول هر بشقاب ماکارونی 300 کالری انرژی دارد.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی عبارت‌اند از:

ماکارونی یک بسته
گوشت چرخ‌کرده یا سویا 200 گرم
پیاز 2 عددمتوسط
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
قارچ 5 عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی 3 قاشق غذاخوری
آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و روغن به‌مقدار لازم
فلفل‌دلمه‌ای یک عدد

اگر در این غذا از سویا به‌جای گوشت استفاده می‌کنید ابتدا باید سویا را در آب بخیسانید. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و بشویید و بعد به‌صورت مکعب‌های یک اندازه خرد کنید. پیاز را نیز پوست بگیرید و رنده کنید. فلفل‌دلمه‌ای و قارچ نیز باید به‌صورت ریز خرد شوند. حالا یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و پیاز رنده‌شده را در آن سرخ کنید. بعدازاین که پیازها سبک شدند، سیب‌زمینی خرد‌شده را به آن اضافه و سرخ کنید.

در ادامه فلفل‌دلمه‌ای و قارچ خرد‌شده و گوشت چرخ‌کرده (سویا را آبکش کنید و در مخلوط بریزید) به ترکیب اضافه کنید و نمک و فلفل سیاه بزنید. رب گوجه‌فرنگی را در آخر پخت داخل مخلوط بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

تصویر از لیست غذاهای ایرانی بدون برنج ماکارونی

در یک قابلمه مناسب تا نیمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. مقداری آبلیمو در آب بریزید و اجازه دهید تا بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، رشته‌های ماکارونی را در آب بریزید و به آن نمک و زردچوبه بزنید. صبر کنید تا رشته‌های ماکارونی نیم‌پز شوند بعد آبکشی کنید.

کف قابلمه برای ته‌دیگ چند ورقه سیب‌زمینی نازک بچینید و یک‌لایه رشته روی آن بریزید. بعد با از مخلوطی که درست کردید روی آن بریزید و مجدد یک‌لایه رشته ماکارونی قرار دهید. این کار را تا زمانی که مواد تمام می‌شوند، ادامه دهید. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ماکارونی به‌مدت 30 دقیقه دم بکشد.

لیست کامل غذاهای بدون برنج

انواع غذاهای بدون برنج عبارت‌اند از:

  • انواع سالادها اعم از سالاد ماکارونی، سالاد الویه، سالاد سزار، سالاد یونانی و…
  • فیله مرغ و راتاتویی
  • انواع آش مانند آش دوغ، آش رشته، آش ماست و…
  • انواع خوراک‌ها مانند، خوراک سبزیجات، خوراک لوبیا و قارچ، خوراک گوشت، خوراک مرغ، خوراک عدس، خوراک دل و جگر و…
  • آب گوشت
  • سوپ ورمیشل
  • کوفته
  • انواع کباب شامل جوجه‌کباب، کباب کوبیده، کباب‌برگ، کباب تابه‌ای و…
  • کشک‌بادمجان
  • فلافل
  • انواع کوکو مانند کوکو‌سبزی، کوکوسیب‌زمینی، کوکو سبزیجات و…
  • حلیم‌بادمجان
  • راگو
  • انواع کتلت مانند کتلت مرغ، کتلت گوشت، کتلت سویا، کتلت هویج، کتلت سیب‌زمینی و…
  • آب‌دوغ‌خیار
  • رولت مرغ
  • رولت گوشت
  • شامی رشتی
  • میرزاقاسمی
  • استیک مرغ
  • انواع ساندویچ‌ها مثل ساندویچ مرغ پستو، ساندویچ همبرگر، ساندویچ مرغ، ساندویچ زبان و…
  • دونر کباب
  • لازانیا
  • و…

در آخر …

همان‌طور که مشاهده کردید لیست غذاهای ایرانی بدون برنج بسیار گسترده و متنوع است. پس شما می‌توانید هر روز یک غذای جدید درست کنید و سفره‌های خود را رنگین‌تر کنید. بسیاری از غذاهای بدون برنج کالری کمتری نسبت به غذاهای برنجی دارند. پس با جایگزین‌کردن این غذاها به‌جای غذاهای برنجی می‌توانید به‌راحتی به یک رژیم غذایی سالم‌تر و متنوع‌تر دست پیدا کنید.

اگر به‌دنبال یک کترینگ حرفه‌ای و مطمئن برای تهیه غذای سازمانی هستید، ناریجه بهترین انتخاب برای شما است. کترینگ ناریجه با تجربه‌ای چندین ساله در تهیه و توزیع غذاهای باکیفیت و متنوع، توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. از استفاده از مواد اولیه تازه و درجه یک گرفته تا رعایت اصول بهداشتی و طبخ غذاهای متنوع، در این مجموعه همه فعالیت‌‎ها در راستای ارائه خدماتی بی‌نقص و جلب‌اعتماد شما انجام می‌پذیرد.

سوالات متداول برای لیست غذاهای ایرانی بدون برنج برای ناهار و شام

بله بسیاری از غذاهای بدون برنج کالری کم‌تری نسبت به غذاهای برنجی دارند و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.
کتلت بادمجان، کشک‌بادمجان، بورانی اسفناج، کوکو‌سبزی و انواع املت از جمله غذاهای بدون برنج مناسب برای افراد گیاهخوار هستند.
بله می‌توانید در تهیه کتلت‌ها و کوکوها به‌جای سیب‌زمینی خام از سیب‌زمینی آب‌پز استفاده کنید که طعم بهتری به غذا می‌دهد و باعث می‌شود غذا بافتی نرم‌تر داشته باشد.
بله می‌توانید به‌جای گوشت از تکه‌های مرغ و حتی سویا نیز استفاده کنید.
انتخاب روش مناسب برای کباب‌کردن بادمجان به سلیقه و امکانات شما بستگی دارد، اگر دوست دارید غذای شما طعم دودی و کبابی بدهد بهتر است بادمجان را روی زغال کباب کنید در غیر این صورت می‌توانید از شعله گاز یا فر برای کباب‌کردن بادمجان استفاده کنید.