صفحه اصلی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

لوبا پلو با گوشت تکه ای
تعداد نمایش 51 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

لوبیا پلو یک غذای اصیل ایرانی است که خیلی راحت درست می‌شود. مواد اصلی این غذا، لوبیا سبز و گوشت است که می‌توان به دلخواه به آن هویچ نیز اضافه کرد. طرز تهیه لوبیا پلو متنوع است، این غذا را می‌توان به شکل‌های مختلفی با گوشت چرخ شده یا تکه‌ای، بدون گوشت با رب گوجه فرنگی یا پوره گوجه فرنگی طبخ کرد. اگر عاشق لوبیا پلو هستید تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا طرز پخت لوبیا پلو با طعمی واقعی و اصیل را یاد بگیرید.

لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای رستورانی

لوبیا غذایی است که باید آن را با حوصله بپزید تا در نهایت یک غذای خوش عطر و طعم داشته باشید. میزان لوبیا سبز و گوشت این غذا قابل کم یا اضافه کردن است. با این حال، یک پلو با لوبیا، گوشت و گوجه فرنگی زیاد رنگ و لعاب بهتری خواهد داشت. اگر مشتاق هستید که طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای را با تمام ترفندها یاد بگیرید این آموزش مخصوص شما است.

برای تهیه یک لوبیا پلو به مواد زیر نیاز داریم. توجه داشته باشید توجه کنید مقادیر زیر برای چهار نفر است و پلوی شما را پر لوبیا و پر گوشت‌تر می‌کند.

  • برنج: سه پیمانه
  • لوبیا سبز: نیم کیلو گرم
  • گوشت تکه‌ای: 250 گرم
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • هویچ: یک عدد متوسط
  • پوره گوجه فرنگی: 400 گرم
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری
  • زرد چوبه: نصف قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: دوتکه چوب دارچین
  • پودر دارچین: نصف قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده: به میزان دلخواه

مراحل آماده سازی مواد لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

مغز ران بدون چربی، گوشت ایده‌ال برای این غذا است. گوشت را بشویید و به تکه‌های کوچک برش بزنید. تکه‌ها باید یک اندازه باشند و بیش از حد کوچک یا بزرگ نباشند.
پیاز در این غذا بسیار مهم است و معمولا پیازها در این غذا باید دیده ‌شوند. بنابراین یک پیاز درشت را نگینی خرد کنید.

هویچ را نیز بشویید، پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه لوبیا پلو، کیفیت لوبیاها است. استفاده از لوبیاهای تازه و کاملا سبز این غذا را خوشمزه‌تر و خوش عطر می‌کند. برای این غذا لوبیا‌ سبز تازه را پاک کنید و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت مورب و کمی درشت خرد کنید.

برنج را بشویید و با آب خنک خیس کنید.

برای درست کردن مایه لوبیا پلو مراحل زیر را انجام دهید:

مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید. پیازها را روی حرارت متوسط تفت دهید تا کمی طلایی شوند. نیازی نیست پیازها بیش از حد سرخ شوند، فقط کافیست که کمی سبک شوند.

گوشت‌های تکه‌ای را اضافه کنید و با حرارت زیاد گوشت‌ها را کمی تفت دهید. در حین تفت دادن گوشت‌ها به آن‌ها فلفل سیاه و زرد چوبه اضافه کنید. میزان زرد چوبه یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت است. زرد چوبه در این غذا باید کمی از حد معمول بیشتر باشید تا غذا خوش عطر و رنگ شود.

کمی که گوشت‌ها و ادویه‌ها تفت خوردند، پوره گوجه فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و باز هم کمی تفت دهید.

نصف لیوان آب جوشیده و دو تکه چوب دارچین به محتویات قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا گوشت‌ها حدود یک ساعت بپزند.

در یک تابه کمی روغن بریزید، آن را روی شعله متوسط قرار دهید و لوبیا سبز خرد شده را داخل آن بریزد و سرخ کنید. هر چند دقیقه یکبار لوبیاها را هم بزنید که نسوزند.

بعد از چند دقیقه هویچ‌ها را نیز اضافه کنید. اجازه دهید لوبیا و هویچ‌ 10 الی 15 دقیقه روی حرارت ملایم سرخ شوند.

کمی نمک به لوبیاها اضافه کنید. در این مرحله لوبیاها کاملا پخته و نرم نمی‌شوند و فقط کمی سرخ و براق می‌شوند.

زمانی که گوشت‌ها پخته شدند، لوبیا و هویچ سرخ شده را به گوشت اضافه کنید. در این مرحله نمک غذا را بچشید، اگر کم کم بود کمی نمک به مایه لوبیا پلو اضافه کنید.

اگر آب مایه لوبیا پلو کم بود کمی آب جوشیده به آن اضافه کنید. اجازه دهید لوبیا و گوشت چند دقیقه دیگر با شعله ملایم بجوشند تا لوبیاها نیز کاملا پخته شوند.

• برای آماده‌سازی نهایی لوبیا پلو باید:

برنج را داخل آبجوش بریزید تا چند دقیقه بجوشد و نرم شود. در آب برنج یک تا دو قاشق غذاخوری نمک بریزید. نیازی نیست برنج بیش از حد بجوشد. زمانی که برنج کمی نرم شد آن را آبکش کنید.

برای ته دیگ این غذا می‌توانید از سیب زمینی یا نان لواش استفاده کنید. اگر ته دیگ سیب زمینی دوست دارید یک یا دو سیب زمینی را پوست کنید و برش‌‌‌ بزنید. برش‌ها نباید بیش از حد نازک یا ضخیم باشند.

ته یک قابلمه کمی روغن بریزید، تکه‌های سیب زمینی برای تکه دیگ کف قابلمه قرار دهید.

حال به انتهای دستورالعمل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت خوشمزه رسیدیم. مقداری از برنج ها را داخل قابلمه روی سیب زمینی‌ها بریزید و روی آن یک لایه از مایه لوبیا پلو بریزید. دوباره مقداری برنج بریزید نصف قاشق چای خوری پودردارچین بریزید و دوباره مایه لوبیا و گوشت را اضافه کنید. در آخر برنج باقی مانده را بریزید. در نهایت کمی زعفران دم کرده نیز روی برنج بریزید.

درب قابلمه را بگذارید و آن را روی شعله زیاد قرار دهید و اجازه دهید بخار آن بلند شود. زمانی که بخار غذا بلند شد دمکنی را بگذارید و اجازه دهید لوبیا پلوی خوشمزه روی شعله کم دم بکشد.

چند نکته مهم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

با دانستن چند فوت و فن ساده لوبیا پلوی خوشمزه‌ و متفاوتی خواهید داشت. در این قسمت ناریجه با شما رازهایی را در میان می‌گذارد تا بهترین لوبیا پلو را درست کنید و همه از دستپختتان شگفت زده شوند.

هر چند خرد کردن لوبیا کاملا سلیقه‌ای است، اما لوبیاهای کمی درشت‌تر در غذا ظاهر بهتری خواهند داشت. در نظر داشته باشید، لوبیاها را بیش از حد خرد نکنید زیرا در هنگام تفت دادن له می‌شوند و در غذا به خوبی مشخص نمی‌شوند.

در هنگام سرخ کردن لوبیا و پیاز زیاد از روغن استفاده نکنید، زیرا گوشت نیز کمی روغن می‌اندازد و در نهایت پلوی شما روغن زیادی خواهد داشت. روغن لوبیا پلو باید به اندازه باشد اما زمانی که پلو دم کشید و احساس کردید کم روغن است می‌توانید کمی روغن روی برنج بریزید.

لوبیا سبزها را می‌توانید قبل از سرخ شدن کمی با آب بپزید تا نرم شوند و بهتر پخته شوند. اما لوبیای خام سرخ شده نیز کاملا در این غذا پخته می‌شود.

برای این غذا باید برنج را کمتر بجوشانید. زیرا مایه لوبیا پلو کمی آب دارد و جوشاندن زیاد برنج باعث می‌شود پلو شفته شود.

نکته مهم دیگر در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت، تفت دادن گوجه فرنگی است. این مرحله را با حوصله انجام دهید تا رنگ گوجه فرنگی‌ها در غذا باز شود و غذای خوش رنگ و لعابی داشته باشید. همچنین، بجای پوره گوجه فرنگی می‌توانید دو تا 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مایه لوبیا پلو اضافه کنید.

اگر مایه لوبیا پلو بدون آب بود زمانی که برنج روی شعله زیاد داغ شده است کمی آب جوشیده دور برنج بریزید تا بخار آب بلند شود و برنج بهتر دم بکشد. اما اگر مایه لوبیا پلو کمی آب دارد نیازی نیست موقع دم کردن برنج، کف قابلمه غذا آب بریزید. آب اضافی موجب شفته شدن غذا می‌شود.

اگر پودر دارچین را داخل مایه لوبیا پلو در حال جوش بریزید رنگ مایه لوبیا پلو کمی تیره می‌شود. بنابراین در این مرحله از چوب دارچین استفاده کنید. در زمان دم کردن برنج نیز می‌توانید مقداری پودر دارچین و زیره به آن اضافه کنید. به دلخواه می‌توانید بجای دارچین و زیره از ادویه آماده با کیفیت مخصوص پلو استفاده کنید.

این غذا را می‌توانید با گوشت چرخ کرده یا مرغ و حتی بدون گوشت نیز تهیه کنید.

برای ته دیگی خوش رنگ و ترد کمی کنجد ته قابلمه بریزید و سپس سیب زمینی‌ها را ته قابلمه بچینید تا ته دیگ کنجدی داشته باشید.

سولات متداول

1.برای تهیه یک لوبیا پلوی خوشمزه به چه موادی نیاز داریم؟

لوبیای سبز تازه و باکیفیت، گوشت چرخ شده یا تکه‌ای ترجیحا مغز ران بدون چربی، پوره گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و پیاز اقلام اساسی تهیه لوبیا پلو هستند.

2. برای طعم بهتر لوبیا پلو چه ادویه‌هایی پیشنهاد می‌شود؟

زرد چوبه و دارچین ادویه‌های اصلی لوبیا پلو هستند اما به جز این‌ها می‌توان از پودر فلفل سیاه، پودر زیره یا ادویه پلویی آماده نیز استفاده کرد.

3. برای اینکه لوبیا پلو شفته نشود توجه به چه نکاتی مهم است؟

اگر مایه لوبیا پلو کمی آبدار است زمان دم کردن پلو به غذا آب اضافه نکنید. همچنین، برنج را زیاد نجوشانید و دون‌تر بردارید.

4. آیا می‌توان بجای گوجه فرنگی از رب گوجه فرنگی نیز استفاده کرد؟

بله. حتی می‌توان از ترکیبی از یک قاشق رب گوجه فرنگی و پوره آن برای لوبیا پلو استفاده کرد.

5. چگونه یک لوبیا پلوی خوش رنگ و لعاب داشته باشیم؟

اولین نکته این است که زرد چوبه بیشتری به پیاز داغ اضافه کنیم و آن را خوب تفت دهیم. دومین نکته مربوط به پوره گوجه فرنگی است که باید به خوبی تفت بخورد. و آخرین فوت کوزه‌گری اضافه کردن دو تا سه قاشق زعفران دم کرده روی برنج است.

سوالات متداول برای طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای