نوشته های دیگر

لیست غذای مناسب برای رشد کودک (مقوی و خوشمزه)

تصویر از غذای مناسب برای رشد کودک
تعداد نمایش 4 بار
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خلاصه محتوا

آیا از نقش تغذیه بر سلامت بدنی کودکان آگاه هستید؟ آیا می‌دانید نوع تغذیه افراد در سنین کودکی شرایط سلامتی‌‌ آن‌ها در بزرگسالی را مشخص می‌کند؟ حتی جالب است بدانید که رژیم غذایی در بارداری نیز بر سلامت کودک تاثیر مستقیم دارد؛ از این رو پزشکان به مادرها توصیه می‌کنند، در دوران بارداری خود تغذیه‌ای سالم و با کیفیت داشته باشند. حال به‌دلیل اهمیت این مسئله، قصد داریم یک لیست کامل از غذای مناسب برای رشد کودک را ذکر کنیم تا شما عزیزان دغدغه‌ کمتری از بابت نوع غذای فرزند خردسال خود داشته باشید.

معرفی بهترین غذاهای مقوی مناسب کودکان لاغر

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که والدین با آن درگیر هستند، کمبود وزن کودکان است؛ البته باید توجه کنید که تنها پزشکان می‌توانند کمبود وزن کودک را تشخیص دهند و نظر اطرافیان در این‌باره قابل استناد نیست. با این اوصاف، اگر به پزشک مراجعه کرده و از کمبود وزن فرزند خود مطمئن هستید، باید راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل در پیش بگیرید.

تصویر از غذای مناسب برای رشد کودک

غذای مناسب برای رشد کودک لاغر عبارت است از:

گوشت

گوشت بهترین و پرخاصیت‌ترین ماده غذایی برای افزایش وزن کودکان است. تفاوتی هم ندارد چه نوع گوشتی باشد، (مرغ، گوشت گوسفند، ماهی، بوقلمون و غیره؛ زیرا انواع گوشت‌ها سرشار از مواد مغذی و پروتئینی هستند و به‌مرور می‌توانند وزن کودکان را افزایش دهند.

حال اگر فرزند شما به گوشت علاقه ندارد، می‌توانید غذا را به‌صورت پوره‌شده تهیه کنید تا گوشت داخل آن مشخص نباشد از چاشنی‌های پخت متنوعی استفاده کنید تا مصرف گوشت برای کودک ساده‌تر شود. در این زمینه راه‌‌حل‌های گوناگونی وجود دارد که با کمی گشت‌وگذار و جست‌وجو در اینترنت به آن‌ها دست می‌یابید.

در نهایت اگر کودک به‌هیچ عنوان راضی به مصرف گوشت ‌نشود، والدین مجبورند از آب گوشت برای تامین ویتامین‌های لازم بدن کودکان استفاده کنند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از آن مواد غذایی مغذی است که نه‌تنها طعم بسیار لذیذی دارد؛ بلکه کاملا سالم است و به‌راحتی می‌تواند کمبود وزن کودکان لاغر را جبران کند. این محصول از اسیدهای چرب سالم تشکیل شده و به‌همراه عسل، شیره انگور و غیره یک صبحانه مغذی و کامل برای کودکان محسوب می‌شود.

البته کره بادام‌زمینی کالری بالایی دارد و مصرف زیاد آن منجر به اضافه وزن کودک می‌شود. به همین خاطر نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

خرما

خرما یک غذای مناسب برای رشد کودک است که به‌سادگی می‌تواند بر افزایش وزن آن‌ها تاثیر بگذارد. ترکیب خرما با شیر، موز و مغزیجات معجون بسیار مقوی می‌سازد که حتی افراد بزرگسال نیز با مصرف مداوم آن می‌توانند وزن خود را افزایش دهند. این معجون طعم عالی هم دارد، به‌ همین‌ خاطر اغلب کودکان بعد از یک بار امتحان به آن علاقه‌مند می‌شوند.

از دیگر مواد مغذی و افزایش‌دهنده وزن کودکان لاغر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیمرو
  • میوه‌های خشک
  • آجیل‌ها و دانه‌ها
  • شیرپرچرب
  • پنیر و ماست
  • حبوبات

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله

کودکان یک ‌ساله برای رشد مناسب به برنامه غذایی مغذی نیاز دارند؛ به‌خصوص هم که نوپا و بسیار پرجنب‌جوش هستند و به‌سرعت غذاهای روزانه خود را می‌سوزانند. یک لیست کامل از مواد غذایی موردنیاز کودکان یک ساله شامل موارد زیر می‌شود:

پروتئین میوه سبزیجات
سینه مرغ گلابی هویج
لوبیا لیمو اسفناج
عدس آناناس چغندر
نخود هندوانه گوجه‌فرنگی
گردو موز پیاز
بوقلمون سیب زرد سیب‌زمینی
تخم‌مرغ پرتقال کدوحلوایی

کودکان یک ساله در هر روز به 5 تا 6 وعده مختصر نیاز دارند که شامل صبحانه، میان‌وعده، ناهار، میان‌وعده و شام می‌شود. همچنین والدین در صورت نیاز می‌توانند بعد از شام نیز یک اسنک سالم و کوچک دیگر نیز برای فرزند نوپای خود در نظر بگیرند.

چند نکته مهم در برنامه غذایی کودکان یک‌ساله:

  • برای خوراندن میوه به کودک نوپا، آن را به قطعات کوچک برش دهید.
  • کودکان یک‌ساله هیچ منع مصرفی برای سبزیجات ندارند، مگر اینکه آلرژی خاصی داشته باشند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود والدین از اغلب سبزیجات موردعلاقه خود در بشقاب غذای کودک نیز بگذارند.
  • همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم یک غذای مناسب برای رشد کودک، گوشت است که بچه‌های نوپا و یک‌ساله امکان مصرف آن را دارند. به همین منظور گوشت را در تکه‌های کوچک و به روش‌های مختلف طبخ کنید تا آن را راحت‌تر مصرف کنند.
  • برای جلوگیری از یبوست کودکان یک‌ساله انواع غلات (مانند جودوسر) را در برنامه غذایی آن‌ها بگنجانید.

چه چیزی برای رشد قد خوب است؟

قد بلند تنها یک عامل موثر در زیبایی افراد نیست، بلکه می‌تواند نشانه سلامتی کودکان هم باشد. البته باید در نظر بگیرید که میزان قد هر کودکی متناسب با ژنتیکی که دارد، مشخص می‌شود. با این حال والدین می‌توانند با رعایت بعضی نکات به رشد بیشتر قد کودک خود کمک کنند.

تغذیه سالم

طبیعتا تغذیه سالم اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قد کودک است. والدین موظف‌اند از همان ابتدای خردسالی فرزند خود، تغذیه سالم و مغذی که شامل انواع پروئتین‌ها، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم، مواد آهن و غیره می‌شود را برای او فراهم کنند. به‌این‌صورت هورمون‌های بدن کودک سالم مانده و قد او نیز رشد خواهد کرد.

از طرفی مواد غذایی فرآوری‌شده، کربوهیدرات‌های ساده در حجم زیاد، شیرینی‌، فست‌وفود و غذاهای سرخ‌شده بر روند رشد قد تاثیر منفی می‌گذارند و مصرف آن‌ها برای کودکان ممنوع است.

تصویر از غذای مناسب برای رشد کودک

ورزش‌های کششی

والدین می‌توانند علاوه‌بر تامین غذای مناسب برای رشد کودک، از روش‌های دیگری چون ورزش برای افزایش قد آن‌هااستفاده کنند. ورزش‌های مختلفی هم وجود دارند که از سنین خردسالی بر افزایش قد کودکان تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شنا اشاره کرد. به‌علاوه‌ ورزش‌های کششی اول صبح نیز در این موضوع تاثیر مثبت زیادی دارند، به‌عنوان مثال می‌توانید از کودک بخواهید کارهای زیر را در هر روز انجام دهد تا قد بلندتری داشته باشد.

  • از او بخواهید پشت به دیوار و روی انگشتان پای خود بایستد و بدن خود را به سمت بالا بکشد.
  • خوابیدن کودک روی زمین و بلند کردن پاها و دست‌ها همزمان (رساندن انگشتان دست و پا به یکدیگر) یک نوع تمرین مفید دیگر برای افزایش قد است.

 آویزان شدن از میله بارفیکس

اگر کودک به سنین بالاتری رسیده و امکان آویزان شدن از بارفیکس را دارد، برای افزایش قد او از این روش استفاده کنید. این شیوه علاوه‌بر اینکه موجب رشد قدی کودک می‌شود؛ به قدرتمندتر شدن عضلات بازوی او نیز کمک می‌کند. از طرفی این راهکار تناسب اندام کودکان در سنین بالاتر را نیز بهبود می‌بخشد.

پریدن

پریدن یکی از ساده‌ترین فعالیت‌هایی است که موجب رشد قدی کودکان می‌شود. این راهکار، مناسب کودکان 10 الی 11 ساله است و برای تاثیرگذاری بیشتر باید به‌صورت مداوم انجام شود. روش‌های ذکرشده در این بخش در کنار غذای مناسب برای رشد کودک بسیار مفیدند، با این حال اگر فرزند شما از نظر قدی رشد نامتعادلی دارد، باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

بهترین غذاها برای رشد استخوان کودک کدامند؟

بهترین غذاها برای رشد استخوانی کودک عبارت‌اند از:

غذاهای حاوی کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی مهم است که به استحکام استخوان‌های بدن و دندان‌ها کمک می‌کند. البته این ماده مغذی در عملکرد بخش‌های دیگر بدن نیز تاثیر دارد؛ به‌عنوان مثال عضلات بدن را قوی‌تر و انجام حرکات مختلف را ساده ممکن می‌کند.

به‌علاوه عملکرد عروق خونی و هورمون‌های بدن نیز وابسته به میزان کلسیم است! از این رو به والدین توصیه می‌شود برای داشتن کودکی سالم و شاد از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنند.

خوشبختانه این ماده مغذی در غذاهای زیادی هم وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لبنیات (علی‌الخصوص شیر) اشاره کرد. مواد غذایی دیگری چون انجیر، بروکلی، بادام و سویا نیز حاوی مقدار بالایی کلسیم هستند، پس اگر کودکتان به شیر علاقه‌ای نداشت، از این غذاها استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید کودکان در سنین مختلف به‌مقدار متفاوتی از کلسیم نیاز دارند، به‌عنوان مثال کودکان 2 تا 3 ساله باید روزانه 700 میلی‌گرم و کودکان 4 ساله‌ 1300 میلی‌گرم از این ماده را مصرف کنند.

مواد غذایی حاوی ویتامین C

مواد حاوی ویتامین سی نیز در لیست غذای مناسب برای رشد کودک قرار می‌گیرند. این دسته از مواد غذایی از مقدار زیادی کلاژن تشکیل شده و به همین واسطه می‌توانند تراکم و استحکام استخوان‌های بدن را افزایش دهند. اسفناج، مرکبات، لیموترش، کلم پیچ و سایر سبزیجات دارای پهن برگ، خانواده توت‌ها (مانند توت‌فرنگی، بلوبری، شاه‌توت، تمشک، توت سفید) سبزی خوردن و غیره بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین سی به شمار می‌آیند.

غذاهای حاوی ویتامین D

ویتامین دی از دیگر منابع طبیعی بدن است که مصرف آن رشد استخوانی کودکان را تسریع می‌بخشد. مواد غذایی مختلفی همچون تخم مرغ و ماهی ویتامین دی دارند، نور خورشید نیز یک عامل تامین‌کننده این ماده معدنی محسوب می‌شود؛ با این حال قرار دادن کودک در آفتاب روش صحیحی نیست و تاثیر بدی بر بدن وی دارد.

از طرفی بسیاری از کودکان به تخم‌مرغ و ماهی و سایر منابع حاوی این ویتامین علاقه‌ای ندارند، به‌همین دلیل مکمل‌های مخصوص ویتامین D بهترین راهکار مصرف این ماده مغذی در سنین پایین هستند.

تصویر از غذای مناسب برای رشد کودک

غذاهای حاوی ویتامین B12

نتایج آزمایشات متخصصان نشان می‌دهد کمبود ویتامین B12 در بدن به پوکی استخوان منجر می‌شود؛ به همین خاطر لازم است کودکان از همان سنین پایین از انواع مواد غذایی دارای ویتامین B12 تغذیه کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به گوشت، لبنیات، ماهی، تخم‌مرغ اشاره کرد.

نقش تغذیه در رشد کودک

تغذیه نقش بسیار مهمی در رشد کودک دارد، به همین خاطر است که تا به اینجای مقاله سعی کردیم انواع غذاهای مناسب برای رشد آن‌ها را ذکر کنیم. تغذیه سالم که شامل انواع گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، چربی‌های غیراشباع می‌شود، علاوه‌بر وضعیت جسمانی، سلامتی ذهنی کودکان را نیز تغییر می‌دهد.

اگر شما نیز به دورواطراف خود نگاه کنید به تفاوت‌های جسمانی و ذهنی کودکان مختلف پی می‌برید، نکته مهم اینجاست که عامل اصلی تمامی این تفاوت‌ها به نوع تغذیه آن‌ها است.

بهترین غذاها برای رشد کودکان

غذاهای مناسب برای رشد کودکان عبارت‌اند از:

توت‌ها

توت‌ها از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و به‌سادگی می‌توانند در لیست غذای مناسب برای رشد کودک قرار بگیرند. مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت و از مریض شدن کودکان جلوگیری می‌کند. بهترین روش مصرف توت‌فرنگی برای کودکان همراه با ماست، پنکیک، بستنی و غلات است.

غذاهای سبوس‌دار

غذاهای سبوس‌دار نیز از جمله مواد غذایی عالی برای کودکان هستند که به گوارش بهتر و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند. ممکن است کودکان علاقه‌ای به مصرف این نوع غذاها نداشته باشند، اما والدین می‌توانند با ترکیب غلات سبوس‌دار و تصفیه‌شده (مثل ترکیب برنج قهوه‌ای و سفید) مصرف آن‌ها را برای خردسالان راحت‌تر کنند.

تصویر از غذای مناسب برای رشد کودک

ماهی

ماهی نه‌تنها یک پروتئین کامل است؛ بلکه مقادیر زیادی امگا 3 نیز در آن وجود دارد که به سلامت چشم‌ها و مغز کودک منجر می‌شود. برای مصرف راحت‌تر این ماده غذایی ابتدا آن را با ادویه‌های لازم طعم‌دار کنید؛ سپس در پودر سوخاری بغلتانید و سرخ کنید. به‌این‌صورت کودکان نیز به مصرف آن‌ علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

کلم بروکلی

بروکلی فواید زیادی دارد و یکی از بهترین مواد غذایی موجود در لیست غذای مناسب برای رشد کودک محسوب می‌شود؛ زیرا علاوه‌بر جلوگیری از آسیب‌های سلولی و یبوست در بدن کودکان، به عملکرد بهتر معده و گوارش کودک نیز کمک می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم از ارزش و اهمیت تغذیه کودکان صحبت کنیم و لیستی از غذای مناسب برای رشد کودک را نیز نام ببریم. در نظر داشته باشید مصرف بی‌رویه مواد غذایی و ویتامین‌های مختلف نه‌تنها درست نیست؛ بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد! بنابراین رعایت اعتدال در برنامه غذایی کودک امری ضروری محسوب می‌شود.

به د‌نبال کترینگی مناسب برای تامین غذای شرکتی هستید؟ پیشنهاد ما به شما ناریجه است. این مجموعه تشریفات که فعالیت خود را از سال 94 آغاز کرده‌، در یک دهه گذشته با شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی همکاری داشته است. در حال حاضر نیز در هر روز از یک تا 20 هزار بسته غذایی را برای شرکت‌های مختلف ارسال می‌کند؛ از این رو میزان رضایت از غذاهای آن بسیار بالاست. شما خوانندگان عزیز نیز می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت  طعم غذاهای این مجموعه، به آن‌ها سفارش بدهید.

سوالات متداول برای لیست غذای مناسب برای رشد کودک (مقوی و خوشمزه)

انواع غذاهایی که برای رشد قدی و بدنی کودکان مفیدند عبارت‌اند از: گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، سبزیجات و میوه‌جات.
بله، تحقیقات نشان داده روش تغذیه مادر در دوران بارداری تاثیر مستقیم در سلامت کودک دارد.
کودکان لاغر باید از مواد مغذی چون گوشت، کره بادام‌زمینی، تخم‌مرغ، خرما، شیر و غیره تغذیه کنند تا کمبود وزن‌شان جبران شود.
اسفناج و انواع دیگر سبزیجات پهن‌برگ، مرکبات، شیر، ماست و به‌طور کلی لبنیات، بادام، سویا و انجیر مهم‌ترین منبع کلسیم به شمار می‌آیند.
خیر مقدار مصرف این ماده غذایی در سنین مختلف، متفاوت است؛ برای مثال کودکان زیر4 سال به 700 میلی‌گرم و کودکان 4 سال به بالا به حداکثر 1300 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند.