صفحه اصلی

چگونه عملکرد کارکنان خود را بهبود دهیم؟

چگونه عملکرد کارکنان خود را بهبود دهیم؟
تعداد نمایش 62 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

امروزه در زندگی شهری و ماشینی حفظ عملکرد و بازدهی کارمندان کمی سخت‌تر شده است. دیگر روش‌های سنتی مدیریت کارایی خود را از دست داده‌اند و سازمان‌ها به دنبال روش‌های جدیدتر برای بهبود عملکرد کارمندان خود هستند. راه‌های زیادی برای بهبود تجربه کارکنان وجود دارد که عملکرد کلی را نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهند. شرکت‌هایی که سلامت روحی و جسمی و افزایش مشارکت کارکنان را در اولویت قرار می‌دهند، اغلب شاهد افزایش بهره‌وری و بهبود روحیه کاری هستند. یکی از ابزارهای مهم برای ارتقاء عملکرد کارکنان اطمینان از سلامت تغذیه کارمندان است.

نقش رژیم غذایی در افزایش عملکرد کارکنان

افزایش عملکرد کارکنان نیاز به تلاش و تعهد و حمایت روزانه از کارکنان دارد. بهبود عملکرد در نهایت منجر به ایجاد محیط کاری پویا همراه با ارتباطات سازنده می‌شود. برای رسیدن به این هدف باید در ابتدا فرهنگی ایجاد شود که رفاه، توسعه و مشارکت کارکنان را در اولویت قرار دهد.

همواره سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک به دنبال پیدا کردن راهی برای بهبود عملکرد کارمندان در محل کار هستند، زیرا رسیدن به این هدف کلید موفقیت در کسب‌وکارهای درون شرکتی و اقتصاد ملی است. ساعت‌های انعطاف پذیر، دور کاری، ایجاط ارتباطات شفاف از جمله روش‌های مختلفی هستند که توسط شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یکی از مسائل مهم که تا حد زیادی عملکردهای انسانی را بهبود می‌دهد، ترویج پیروی از رژیم غذایی سالم در محیط کار است. در واقع، یک برنامه غذایی سالم به سادگی عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه که کارمندان در محیط کار احتیاج دارند هوشیاری، انرژی، حافظه و کاهش زمان واکنش است که همه این ویژگی‌ها با مصرف غذای پرسنلی سالم بدست می‌آید.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، غذای مقوی و سالم قدرت مغز، انگیزه و بهره وری کلی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد. کافیست تا رژیم غذایی مناسب را به سبک زندگی فعال کارکنان خود اضافه کنید تا شاهد افزایش خروجی باشید.

مزایای ترویج تغذیه سالم در محیط کار

غذا خوردن سوخت بدن انسان را تامین می‌کند و انرژی فیزیکی و ذهنی را افزایش می‌دهد. رژیم‌های غذایی ناسالم و پر کالری با بهره‌وری کمتر مرتبط هستند و باعث سستی می‌شوند. اما مصرف غذاهای سالم و مغذی مزایای زیادی از جمله بهبود عملکرد کارمندان را به همراه دارند.

مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات خلاقیت و کنجکاوی را افزایش داده و موجب حس نشاط، مثبت اندیشی و رضایت از زندگی می‌شود.

کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان‌های کامل، برنج و ماکارونی با آرد کامل باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شوند که اثر آرام بخشی و کاهش اضطراب و استرس دارد. کربوهیدارت‌ها در بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند و انرژی تولید می‌کنند و موجب افزایش تمرکز و تقویت بدن در طول روز می‌شود.

مصرف آنتی‌ اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها از طریق انواع غذاها ایمنی را تقویت می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها در یک رژیم غذایی متعادل با رادیکال‌های آزاد که برای بدن مخرب هستند، مبارزه می‌کنند.

پروتئین مهم‌ترین ماده مغذی برای حفظ واکنش‌های حیاتی در سراسر بدن است. پروتئین بسیار کم در بدن منجر به تحلیل عضلات و تجزیه بافت می‌شود و حس ضعف و خستگی بیش از حد ایجاد می‌کند. از طرفی، پروتئین بیش از حد منجر به ذخیره آن به عنوان چربی می‌شود. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات منابع مملو از پروتئین هستند.

تغذیه سالم به همراه تحرک فیزیکی و تشویق به ورزش اغلب منجر به ارتقاء بهره وری می‌شود و روزهای مرخصی به دلیل بیماری و ضعف را کمتر می‌کند.

به عنوان یک کارفرما، باید از هرگونه فرصت برای ترویج یک برنامه تغذیه‌ای سالم و جامع استفاده کنید. ناریجه برای ترویج مصرف غذاهای سالم چند راهکار پیشنهاد می‌کند.

از یک تهیه غذای معتبر غذا سفارش دهید. اطمینان داشته باشید که شرکت ارائه کننده خدمات غذا از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کند و تنوع خوبی در برنامه غذایی خود دارد.

نوشابه‌های گازدار و شیرین و غذاهای فرآوری شده را با گزینه‌های سالم‌تر مانند سالاد، نوشیدنی‌های طبیعی، سبزیجات و غیره جایگزین کنید.

غذاهای فرآوری شده یا فست فودها را به حداقل برسانید و غذاهای ایرانی و فرنگی سالم‌تر و مملو از سبزیجات و گوشت سالم را به برنامه سفارش آنلاین غذای اداری خود اضافه کنید. خواهید دید که به مرور ذائقه کارکنان بهتر می‌شود و به سمت غذاهای سالم گرایش پیدا می‌کنند.

مزایای ترویج تغذیه سالم در محیط کار

چند غذای ایده‌آل برای محیط کار

تغذیه ناکافی و عادات غذایی ضعیف با خستگی، کاهش اثربخشی ذهنی و کاهش بهره وری مرتبط است. مسلما آنچه می‌خوریم در بدن و زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد. کارمندانی که از غذاهای غنی از مواد مغذی تغذیه می‌کنند، به احتمال بیشتری سالم و پرانرژی می‌مانند و سطوح بالاتری از کارایی را تجربه می‌کنند. به عنوان یک کارفرما راه‌های ساده‌ای زیادی برای ترویج تغذیه مناسب و ارتقاء ویژگی‌های یک محیط کاری سالم در اختیار دارید. یکی از این روش‌ها، ایجاد یک برنامه غذایی در شرکت و سفارش غذا از کترینگ‌های معتبر است.

ماهی

ماهی‌ها به خصوص انواع چرب آن‌ها غنی از ویتامین‌ها و امگا 3 هستند. این عوامل به عنوان محرک بهره‌وری شناخته می‌شوند و عملکرد را در طول روز افزایش می‌دهند. مصرف ماهی به دلیل وجود امگا 3 افزایش توانایی حافظه، عملکرد ذهنی و بهبود عملکرد کارمندان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، امگا 3 موجب کاهش افسردگی در افراد می‌شود و سلامت ذهن را تضمین می‌کند. افزودن ماهی در برنامه هفتگی کارکنان نه تنها سلامت آن‌ها را افزایش می‌دهد بلکه، روحیه همکاری، کارایی ذهنی، هوشیاری و تمرکز را در کل شرکت بالا می‌برد.

گوشت قرمز و مرغ

برای جلوگیری از تجمع چربی‌های اشباع در خون، از گوشت‌های کم چرب مانند گوشت گاو و بره استفاده کنید. گوشت قرمز منبع خوبی برای پروتئین و آهن است. مصرف منظم و به اندازه گوشت با کم خونی مبارزه می‌کند و به تامین پروتئین بدن کمک می‌کند. از گوشت مي‌توان در غذاهای متنوعی همچون، ته چین، خورشت‌ها، انواع خوراک‌ها، آش شله قلمکار، سوپ و انواع ساندویچ‌ها استفاده کرد.

حبوبات

حبوباتی مانند عدس و لوبیا منبع بسیار خوبی از پروتئین و فیبر و فاقد چربی اشباع و سدیم هستند. ناریجه از لوبیا در خورشت قورمه سبزی، آش و خوراک لوبیا و از عدس برای عدس پلو، سوپ، آش و عدسی استفاده می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات

مصرف سبزیجات و میوه‌ها در طول روز موجب می‌شود افراد ذهن و بدن شادتر، خلاق‌تر همراه با بازدهی بیشتر داشته باشند. فیبر موجود در این گروه غذایی به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات غذای پرسنلی نیز باعث تحریک تولید هورمون دوپامین در مغز می‌شود که مسئول ایجاد حس تعامل و انگیزه است.

آنتی اکسیدان‌های میوه‌ها نیز سلول‌های بدن را محافظت می‌کنند و حافظه و خلق و خو تقویت می‌کنند. افزودن میوه به عنوان میان وعده و استفاده از سبزیجاتی مانند کلم‌ها، کاهو، اسفناج، انواع سبزی در سالاد، پلوها، سوپ، آش و خورشت‌ها راهی برای ارتقاء برنامه غذایی هفتگی کارکنان و بهبود عملکرد کارمندان است.

به طور کلی، هیچ غذای بدی وجود ندارد. فقط باید در طبخ آن‌ها از مواد اولیه سالم و مقوی استفاده شود و مصرف قند، نمک و چربی‌های اشباع مضر محدود شود. بدین ترتیب، سلامتی بهبود و بهره وری در محل کار افزایش می‌یابد. حفظ تنوع غذایی و توجه به ذائقه کارکنان از مهم‌ترین عوامل تشویق آن‌ها به مصرف غذاهای سالم و مقوی و از ویژگی‌های یک محیط کاری سالم است.

سوالات متداول

1.چگونه تغذیه در محل کار موجب بهبود عملکرد کارمندان می‌شود؟

تغذیه مناسب با تامین ویتامین‌ها، پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های مفید و آنتی‌ اکسیدان‌ها موجب ایجاد حس شادابی و تقویت روحیه می‌شود. این غذاها روحیه همکاری را تقویت می‌کنند و حافظه، انرژی و راندمان کارکنان را افزایش می‌دهند.

2. چه غذاهایی در کارکنان باعث افزایش انرژی و راندمان می‌شود؟

انواع غذاهای سالم و متنوع حاوی مواد مغذی ضروری و فاقد قند، نمک زیاد و چربی‌های اشباع موجب بهبود عملکرد کارکنان می‌شوند. انواع خورشت‌ها، پلوها، مرغ، خوراک‌های سبزیجات و گوشت، ساندویچ گوشت و سبزیجات، لبنیات، سوپ‌ها و آش‌ها بهترین گزینه‌ها برای غذای کارکنان هستند.

3. چه غذاهایی موجب خواب آلودگی و کاهش راندمان در طول روز می‌شوند؟

غذاهای حاوی سطوح بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده با کمک به تولید هورمون سرتونین در مغز ایجاد حس خستگی و خواب آلودگی بعد از مصرف غذا می‌کنند.

سوالات متداول برای چگونه عملکرد کارکنان خود را بهبود دهیم؟