نوشته های دیگر

طرز تهیه قیمه نثار رستورانی، یک غذای اصیل ایرانی

منتخب سردبیر

طرز تهیه قیمه نثار
تعداد نمایش 119 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

قیمه نثار از غذاهای خوشمزه و مجلسی متعلق به قزوین است. قیمه نثار نه‌تنها طعمی بی‌نظیر دارد؛ بلکه از نظر ظاهری نیز بسیار جذاب است و می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما در مهمانی‌ها و مجالس خاص باشد. این غذا به‌دلیل استفاده از مواد اولیه مغذی و روش پخت سالم، به‌عنوان غذایی کامل و مقوی شناخته می‌شود.

در این مقاله، قصد داریم طرز تهیه قیمه نثار را با چند روش مختلف به شما آموزش دهیم و یک دستور پخت عالی با هزینه‌های کم و مواد اولیه در دسترس را به شما یاد دهیم.

اگر به آشپزی علاقه دارید و دوست دارید همیشه غذاهای متفاوتی را مزه کنید، پیشنهاد می‌دهیم طرز تهیه مرصع پلو را نیز در بلاگ ناریجه مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه قیمه نثار

قیمه نثار را هم با گوشت و هم با مرغ می‌توان درست کرد. در ابتدا طرز تهیه قیمه نثار با مرغ را به شما آموزش می‌دهیم. برای درست کردن این غذا، به مواد زیر نیاز دارید:

سینه یا فیله مرغ 2 عدد
پیاز 3 عدد متوسط
برنج 3 پیمانه
زرشک 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار لازم
خلال بادام و خلال پرتقال و خلال پسته به مقدار لازم
چوب دارچین یک عدد
گلاب یک قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری و زردچوبه به‌مقدار لازم
روغن به‌مقدار لازم

طرز تهیه قیمه نثار با مرغ

قیمه نثار غذای مجلسی و ترکیبی از پلو و خورشت قیمه است که با خلال‌های بادام، پسته و پوست پرتقال تزیین می‌شود و جلوه‌ای چشم‌نواز و اشتها برانگیز به خود می‌گیرد.

در این بخش طرز تهیه قیمه نثار با مرغ را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله آموزش خواهیم داد. مرغ جایگزینی ایده‌آل برای گوشت گوسفند در قیمه نثار است و طعمی جدید و دلچسب به این غذا می‌بخشد.

طرز تهیه قیمه نثار با مرغ

مرحله اول: آماده‌سازی مرغ و پیاز

سینه مرغ یا فیله مرغ را از استخوان جدا و به‌صورت مکعبی خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و نگینی و ریز خرد کنید. حالا در یک تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. پیاز را در روغن بریزید و کمی زردچوبه بزنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

مرحله دوم:  سرخ‌کردن مرغ

مرغ‌های خردشده را به پیازداغ اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه بزنید و مرغ‌ها را خوب سرخ کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و طلایی شوند.

مرحله سوم:  اضافه‌کردن رب و ادویه

رب گوجه‌فرنگی و زعفران دم‌کرده را به مرغ اضافه کنید و به همراه مرغ تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله چهارم:  پختن مرغ

چوب دارچین و یک پیمانه آب جوش داخل مرغ بریزید. سپس حرارت زیر تابه را کم کنید و اجازه دهید مرغ به‌آرامی بپزد تا سس غلیظ و خوش‌طعمی داشته باشید.

مرحله پنجم:  افزودن گلاب

در آخر پخت، گلاب را به خورشت اضافه کنید تا عطروطعم دلنشینی به غذا بدهید. سپس چوب دارچین را از ترکیب خارج کنید.

مرحله ششم: آماده‌سازی برنج

برنج را که از قبل خیس کرده‌اید، در آب جوش بریزید و مقداری نمک بزنید و 15 دقیقه صبر کنید تا بپزد و دانه دانه شود. برنج باید کاملا پخته شود؛ اما له نشود.

مرحله هفتم: آماده‌سازی خلال و زرشک

خلال بادام، خلال پرتقال و خلال پسته را به همراه زرشک در آب خیس کنید. خلال پرتقال را ۳ بار بجوشانید و آبکشی کنید تا تلخی آن گرفته شود. سپس خلال‌ها و زرشک را با کمی شکر و کره تفت دهید تا نرم و معطر شوند.

مرحله هشتم: تهیه قیمه نثار

در یک دیس یا قابلمه، لایه‌های برنج دم‌کشیده، مخلوط مرغ و سس و خلال و زرشک را به‌ترتیب بچینید. برای زیبایی بیشتر، می‌توانید از هر کدام، به‌صورت جداگانه در ظرف‌های کوچک بریزید و در نهایت آن‌ها را به‌صورت پلکانی در ظرف اصلی بچینید.

مرحله نهم: دم‌کردن

پس از تهیه لایه‌ها، قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و اجازه دهید قیمه نثار با مرغ به‌مدت 30 دقیقه دم بکشد تا برنج کاملا طعم‌دار شود.

طرز تهیه قیمه نثار با گوشت

حالا نوبت آموزش طرز تهیه قیمه نثار با گوشت است. مواد لازم برای پخت قیمه نثار با گوشت عبارت‌اند از:

گوشت راسته یا فیله گوسفند 400 گرم
برنج 4 پیمانه
پیاز 2 عدد بزرگ
زعفران دم‌کرده 4 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 3 قاشق غذاخوری
زرشک یک پیمانه
خلال پوست پرتقال یک پیمانه
خلال پسته 1.2 پیمانه
خلال بادام یک پیمانه
شکر 3 قاشق غذاخوری
گلاب 3 قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه 2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری به مقدار لازم
پودر دارچین یک قاشق مرباخوری
پودر هل یک قاشق مرباخوری
پودر گل یک قاشق مرباخوری
پودر زنجبیل یک قاشق مرباخوری
روغن به‌مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قیمه نثار با گوشت به صورت زیر است:

مرحله اول: آماده‌سازی گوشت

گوشت را به‌صورت قطعات مکعبی هم‌اندازه خرد کنید. پیاز را نیز نگینی خرد کنید. پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود و آن را کنار بگذارید.

در یک قابلمه مناسب، روغن‌مایع بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس گوشت را همراه زردچوبه و ادویه کاری به روغن اضافه کنید و به‌مدت 15 دقیقه تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و عطر آن آزاد شود.

مرحله دوم:  پخت قیمه

رب گوجه‌فرنگی را به گوشت اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن باز شود.4  قاشق غذاخوری پیاز داغ را به قیمه اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر تفت دهید. حالا 2  پیمانه آب جوش را به قیمه اضافه کنید، حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید 2 ساعت با حرارت ملایم بپزد تا گوشت کاملاً پخته شود و خورشت جا بیفتد.

در 30 دقیقه آخر پخت، چوب دارچین، هل، پودر گل سرخ و زنجبیل را داخل قیمه بریزید. در 15 دقیقه آخر پخت، گلاب را به قیمه اضافه کنید. سپس نمک و فلفل سیاه را به‌مقدار دلخواه در خورشت بریزید و طعم قیمه را بچشید.

مرحله سوم: آماده‌سازی برنج

برنج را به‌مدت 30 دقیقه الی یک ساعت در آب و نمک بخیسانید. سپس برنج را آبکش کنید و در آب جوش بریزید. مقداری نمک به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج به جوش آید.

سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید به‌مدت 20 تا 25 دقیقه پخته شود تا دانه‌های برنج نرم شوند، ولی مغز آن‌ها سفت باشد. برنج پخته‌شده را آبکش کنید و آن را در قابلمه بریزید و به همراه 3 قاشق غذاخوری روغن مایع و 1.2 پیمانه زعفران دم‌کرده به‌آرامی هم بزنید تا برنج یکدست شود.

حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید برنج به‌مدت 30 دقیقه دم بکشد.

مرحله چهارم: آماده‌سازی زرشک و خلال‌ها

زرشک، خلال بادام و خلال پسته را در آب بخیسانید و آبکش کنید. خلال پوست پرتقال را چند بار در آب داغ خیس کنید و آب آن را دور بریزید تا تلخی آن از بین برود.

کمی روغن در یک تابه بریزید و زرشک را همراه شکر در آن تفت دهید. خلال بادام و خلال پسته را نیز با هم در روغن تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. خلال پوست پرتقال را نیز جداگانه در روغن تفت دهید.

مرحله پنجم: سرو قیمه نثار

برنج دم‌کشیده را در یک دیس بزرگ بکشید. خورشت قیمه را در وسط برنج بریزید. سپس با زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال تفت‌داده‌شده تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه قیمه نثار قزوین

طرز تهیه قیمه نثار قزوین نیز دقیقاً مثل دستور پخت قیمه نثار با گوشت است که در بالا توضیح دادیم و هیچ تفاوتی با آن ندارد. یکی دیگر از بهترین آموزش‌های ناریجه، طرز تهیه آلبالو پلو است که به‌طور کامل و به چند روش متفاوت توضیح داده‌ایم. آن را نیز مطالعه کنید و برنامه غذایی متنوعی برای طول هفته داشته باشید.

طرز تهیه قیمه نثار قزوین

نکات مهم در پخت قیمه نثار

  • برای این که قیمه نثار طعم بهتری داشته باشد از گوشت گوسفندی با چربی متوسط استفاده کنید
  • دقت داشته باشید که در هنگام تفت‌دادن گوشت، حرارت باید ملایم باشد تا گوشت سفت نشود
  • از اضافه‌کردن آب زیاد به خورشت خودداری کنید، زیرا باعث شفته شدن برنج می‌شود
  • برنج را 30 دقیقه تا یک ساعت در آب و نمک خیس کنید تا پخت یکنواختی داشته باشد
  • هنگام آبکش کردن برنج از آب سرد استفاده کنید تا دانه‌های برنج سفت نشوند
  • برای تهیه قیمه نثار می‌توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. به‌عنوان‌ مثال، بعد از آبکش کردن برنج، به‌صورت لایه‌لایه از گوشت، برنج، زرشک و خلال‌ها داخل قابلمه بریزید و سپس بگذارید با هم به‌خوبی دم بکشند

قیمه نثار چه‌قدر کالری دارد؟

طرز تهیه قیمه نثار متفاوت است و می‌توان با گوشت یا مرغ آن درست کرد؛ به همین دلیل کالری موجود در هر کدام متفاوت خواهد بود. یک بشقاب قیمه نثار با گوشت گوسفندی حدود 400 کالری به بدن می‌دهد؛ اما با خوردن یک بشقاب قیمه نثار با مرغ حدود 300 کالری به بدن می‌رسد.

در آخر…

در این مطلب طرز تهیه قیمه نثار را به ۲ روش متفاوت به شما آموزش‌دادیم. این غذای خوشمزه و دلچسب، طعم و عطری بی‌نظیر دارد. درست کردن این غذا کمی زمان‌بر است؛ اما غذایی عالی برای پذیرایی از مهمان‌ها و مجالس خاص است.

انتخاب غذای مناسب برای کارکنان، امری مهم و چالش‌برانگیز است. از یک سو، باید تنوع و کیفیت غذاها به‌اندازه‌ای باشد که رضایت کارکنان را جلب کند و از سوی دیگر، قیمت غذاها نیز باید به‌گونه‌ای باشد که برای شرکت مقرون‌به‌صرفه باشد. منوی غذای شرکتی ناریجه به‌گونه‌ای تنظیم شده است که همه خواسته‌های شما را برآورده می‌کند.

ناریجه امکان سفارش آنلاین غذای شرکتی را نیز در برای شما فراهم کرده است تا به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه بتوانید غذای کارکنان خود را سفارش دهید.

سوالات متداول برای طرز تهیه قیمه نثار رستورانی، یک غذای اصیل ایرانی

ادویه مخصوص قیمه نثار ترکیبی از چندین ادویه مختلف شامل پودر گل سرخ، پودر دارچین، پودر هل، پودر زنجبیل، زردچوبه و فلفل سیاه است.
قیمه نثار غذایی سالم و مغذی است؛ اما به‌دلیل داشتن چربی و کالری بالا، باید در حد اعتدال مصرف شود.
قیمه نثار خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. گوشت منبع پروتئین، آهن و B12 است که برای سلامتی عضلات، خون و سیستم عصبی ضروری هستند. برنج منبع کربوهیدرات و فیبر است که به حفظ سطح انرژی بدن کمک می‌کند و هر دو از پایه‌های اصلی این غذا هستند.
خیر، قیمه نثار و خورشت قیمه دو غذای کاملاً مجزا با طعم و ظاهری متفاوت هستند. در خورشت قیمه از لپه استفاده می‌شود؛ درحالی‌که برای پخت قیمه نثار اصلاً لپه استفاده نمی‌شود.
زعفران یکی از مواد اصلی قیمه نثار است و طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا می‌دهد؛ اما اگر به زعفران دسترسی ندارید یا به آن حساسیت دارید می‌توانید آن را با مقدار کمی زردچوبه جایگزین کنید.