نوشته های دیگر

طرز تهیه آب دوغ خیار، خنک و دلچسب

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی
تعداد نمایش 77 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

آب دوغ خیار یکی از خوراکی‌های سنتی و محبوب ایرانی است که با طعم و عطر منحصربه‌فردش به خصوص در روزهای گرم تابستان، ذائقه هر کسی را مجذوب خود می‌کند. این غذای سبک و خنک که ترکیبی از ماست، خیار، سبزیجات معطر و نان خشک است، نه‌تنها مانع تشنگی و گرمازدگی می‌شود؛ بلکه با طعم تازه و خوشمزه‌اش، تجدید خاطره‌ای شیرین از ظهرهای گرم تابستان دور یک سفره در خانه مادربزرگ است.

اگر می‌خواهید در این گرمای تن‌سوز تابستان از گرمازدگی در امان بمانید، حتماً آب‌دوغ‌خیار را درست کنید. طرز تهیه آب دوغ خیار، ساده است و ما در این مقاله چند روش تهیه این غذا را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار برای 5 نفر

در ابتدا طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی را یاد خواهید گرفت. برای درست‌کردن این رسپی از آب دوغ خیار برای ۵ نفر به مواد زیر نیاز دارید:

ماست 250 گرم
دوغ نیم لیتر
خیار 400 گرم
سبزیجات تازه (ریحان، نعناع، پونه، پیازچه، مرزه و ترخون) 200 گرم
خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری
گردو 100 گرم
کشمش‌پلویی 100 گرم
گل محمدی خشک (برای تزیین) به مقدار دلخواه
نان خشک به مقدار لازم
قالب یخ به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی

یکی از بهترین پیش‌غذاها برای تابستان آب دوغ خیار است که هم رفع تشنگی و عطش می‌کند و هم به دلیل داشتن مواد مغذی، انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزانه فراهم می‌آورد. این خوراکی خوشمزه را هم می‌توان ساده و هم می‌توان مجلسی درست کرد.

اگر شما هم مهمان دارید و می‌خواهید یک پیش‌غذای فوری و مجلسی درست کنید، طرز تهیه آب دوغ خیار به روش مجلسی را در ادامه مطالعه کنید.

مرحله اول

ابتدا مواد را آماده کنید. خیار و سبزی را خوب بشویید و اجازه دهید تا آبکش شوند. سپس خیار را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی و ریز خورد کنید. سبزی‌ها را نیز پاک‌کرده و ریز و یک اندازه خرد کنید.

مرحله دوم

خیار و سبزیجات خردشده را در یک کاسه مناسب بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. سپس ماست، خامه و دوغ را در کاسه‌ای جدا بریزید و به‌آرامی هم بزنید تا یکدست شود. سپس این ترکیب را به ترکیب خیار و سبزیجات اضافه کنید و مقداری نمک بزنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم

حالا کشمش‌ها را پاک، دم آن‌ها را جدا و به مواد داخل کاسه اضافه کنید. گردو را نیز خرد کنید؛ اما آسیاب نکنید و در ترکیب بریزید و آن را هم بزنید تا مخلوط شود.

مرحله چهارم

در نهایت و هنگام سرو، نان خشک را خرد کنید و در آب دوغ خیار بریزید و چند قالب یخ به آن اضافه کنید. می‌توانید با چند برگ ریحان، کشمش و گل محمدی آن را تزئین کنید. به همین سادگی یک پیش‌غذای مجلسی خوشمزه آماده کردید، نوش جان!

طرز تهیه آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار با ماست

حالا نوبت آن رسیده که طرز تهیه آب دوغ خیار با ماست را یاد بگیرید که روشی سنتی است. مواد لازم برای درست‌کردن آب دوغ خیار با ماست برای 4 نفر عبارت‌اند از:

ماست 250 گرم
گردو 100 گرم
کشمش 100 گرم
سبزی (ریحان، نعناع، پونه، مرزه و ترخون) 200 گرم
خیار 4 عدد
نان به مقدار لازم
یخ چند قالب
نمک به مقدار لازم
گل محمدی خشک به مقدار لازم برای تزیین

طرز تهیه آب دوغ خیار با ماست به‌صورت مرحله‌به‌مرحله:

  • ابتدا ماست را با استفاده از همزن دستی خوب هم بزنید تا یکدست و صاف شود.
  • سپس خیار و سبزی را بشویید و خرد کنید.
  • خیار و سبزی خردشده را در ماست بریزید و با آن مخلوط کنید.
  • حالا کشمش‌ها را بشویید و در آبکش بریزید تا آبشان گرفته شود. در این فاصله گردوها را به‌صورت مکعبی اما نه خیلی ریز، خرد کنید و همراه با کشمش در ترکیب بریزید.
  • سپس نوبت افزودن چاشنی به آب دوغ خیار می‌رسد. کمی نمک بزنید و در صورت تمایل ادویه مخصوص و مقداری فلفل سیاه به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • برای سرو می‌توانید نان را در آب دوغ خیار تلیت کنید یا در کنار آن سرو کنید، اما حتماً باید چند قالب یخ در آن بریزید و با گل محمدی خشک آن را تزیین کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی

طرز تهیه آب دوغ خیار بدون خامه

طرز تهیه آب دوغ خیار بدون خامه، دقیقاً همین طرز تهیه‌ای است که در بالا آموزش داده شد. در این رسپی از آب دوغ خیار، می‌توانید به‌دلخواه از دوغ نیز استفاده کنید. به این صورت که حدود نیم لیتر دوغ را با ماست ترکیب می‌کنید و بعد با سایر مواد ترکیب می‌کنید. اگر نمی‌خواهید که آب دوغ خیار زیاد آبکی باشد، می‌توانید به‌جای این که در آن یخ بریزید از قبل آن درست کنید و در یخچال بگذارید.

طرز تهیه آب دوغ خیار رژیمی

اگر رژیم خاصی دارید و نمی‌خواهید آن را به هم بزنید. می‌توانید آب دوغ خیار را رژیمی درست کنید. طرز تهیه آب دوغ خیار رژیمی مانند دستور تهیه‎‌هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم، با این تفاوت که در آب دوغ خیار رژیمی از خامه استفاده نمی‌کنیم و ماست و دوغی که در آن ریخته می‌شوند، کم‌چرب هستند.

این رسپی از آب دوغ خیار با کاهش کالری و چربی، همچنان طعم و تازگی خود را حفظ کرده و یک انتخاب عالی برای کسانی است که رژیم غذایی خاصی دارند. نوش جان!

طرز تهیه آب دوغ خیار بدون خامه

نکات مهم در طرز تهیه آبدوغ خیار خانگی

در طرز تهیه آب دوغ خیار چند نکته است که باید به آن توجه کنید:

  • می‌توانید به‌جای خردکردن خیار، آن را رنده کنید.
  • در تهیه آب دوغ خیار می‌توانید از انواع نان سنتی مثل نان لواش و نان سنگک استفاده کنید.
  • میزان ماست و دوغ را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که غلظت آب دوغ خیار مطابق سلیقه شما باشد. اگر دوست دارید آب دوغ خیار غلیظ‌تر باشد در آن دوغ نریزید یا کم‌تر بریزید.

ترکیب سبزی آبدوغ خیار چیست؟

ترکیب سبزی‌های مورد استفاده در آب دوغ خیار شامل انواع سبزیجات معطر و خوشبو است که طعم و عطر دلپذیری به آن می‌دهند. این سبزیجات عبارت‌اند از:

  • نعناع
  • ریحان
  • پونه
  • پیازچه
  • ترخون
  • مرزه

طرز تهیه کوکوسبزی برای 6 نفر، غذایی لذیذ و سالم

کالری آب دوغ خیار چه‌قدر است؟

حالا که طرز تهیه آب دوغ خیار را یاد گرفتید، حتماً می‌خواهید بدانید این غذا چقدر کالری دارد. مقدار کالری آب دوغ خیار به میزان و نوع مواد استفاده‌شده در تهیه آن بستگی دارد، اما به‌طورکلی و با حذف خامه از ترکیب آن، هر بشقاب یک‌نفره آب دوغ خیار به‌طور متوسط حدود 243 کالری دارد.

در آخر…

آب دوغ خیار یکی از خوراکی‌های سنتی و پرطرفدار ایرانی است که با طعم و عطر بی‌نظیر خود به‌ویژه در روزهای گرم تابستان، هر کسی را به وجد می‌آورد. این غذای سبک و خنک، ترکیبی از ماست، دوغ، خیار، سبزیجات معطر، گردو و کشمش است که نه‌تنها رفع عطش می‌کند؛ بلکه انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را نیز فراهم می‌‌آورد.

اگرچه طرز تهیه آب دوغ خیار بسیار ساده است، اما با توجه به نکات و ترفندهای که در بالا به آن اشاره شد می‌توان طعمی لذیذتر و دلچسب‌تر داشته باشد. از انتخاب مواد تازه و باکیفیت گرفته تا ترکیب مناسب سبزیجات و تنظیم غلظت، همه این‌ها در طعم نهایی این غذای سنتی مؤثر هستند. برای کسانی که رژیم خاصی دارند یا به دنبال یک وعده‌غذایی کم‌کالری هستند، آب دوغ خیار با ماست و دوغ کم‌چرب و بدون خامه، انتخابی عالی خواهد بود.

آب دوغ خیار نه‌تنها یک غذای سنتی و خانگی است؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان یک غذای شرکتی نیز سرو شود. در بسیاری از شرکت‌ها و ادارات به تهیه و ارائه لیست غذای شرکتی متنوع و سالم بسیار اهمیت می‌دهند. آب دوغ خیار می‌تواند به‌عنوان یک گزینه سالم، مغذی و خنک در لیست غذای شرکتی قرار بگیرد تا در فصل تابستان از کسلی و بی‌حالی کارکنان در بعدازظهر جلوگیری شود.

سوالات متداول برای طرز تهیه آب دوغ خیار، خنک و دلچسب

بله آب دوغ خیار یک غذای سالم و خنک است که باعث رفع عطش و تأمین انرژی در روزهای گرم تابستان می‌شود. این غذا حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
می‌توانید از انواع نان سنتی مانند نان لواش یا نان سنگک در آب دوغ خیار استفاده کنید. نان را خشک و به‌صورت قطعات کوچک خرد کنید و در آب دوغ خیار بریزید.
برای تهیه آب دوغ خیار رژیمی از ماست و دوغ کم‌چرب استفاده کنید و خامه را از آن حذف کنید. این تغییرات باعث کاهش کالری و چربی این غذا خواهد شد درحالی‌که طعم و تازگی آن حفظ می‌شود.
بله می‌توانید در تهیه آب دوغ خیار، خیار را رنده کنید تا ترکیب نهایی نرم‌تر و یکدست‌تر شود. خردکردن یا رنده‌کردن خیار کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد.
مواد اصلی که در تهیه آب دوغ خیار استفاده می‌شود شامل ماست، دوغ، خیار، سبزیجات معطر (نعناع، ریحان، پونه، پیازچه، مرزه و ترخون)، گردو، کشمش، نان خشک، یخ و نمک است.