نوشته های دیگر

طرز تهیه مرغ شکم پر رستورانی بدون فر با قابلمه

تصویر از طرز تهیه مرغ شکم پر
تعداد نمایش 6 بار
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خلاصه محتوا

«مرغ شکم پر، ملکه سفره‌های ایرانی!» چه چیزی بهتر از بوی دلنشین مرغ شکم پر در حال پختن در قابلمه می‌تواند حس یک مهمانی خانگی و صمیمی را تداعی کند؟ این غذای لذیذ و مجلسی با طعم‌های متنوع و عطر بی‌نظیرش، همیشه در صدر فهرست غذاهای محبوب ایرانی‌ها قرار دارد.

اما چه کنیم تا مرغ شکم پر ما، همان طعم و عطر بی‌نظیر رستوران‌ها را داشته باشد؟ آیا داشتن فر، شرط لازم برای تهیه یک مرغ شکم پر مجلسی است؟ جواب این سؤال، قطعاً نه است! در این مقاله قصد داریم شما را با یک دستورالعمل ساده و کاربردی آشنا کنیم که با استفاده از آن می‌توانید مرغ شکم پر رستورانی را بدون نیاز به فر و تنها با یک قابلمه روی گاز در خانه خود تهیه کنید.

با ما همراه باشید تا در ادامه ضمن یادگیری طرز تهیه مرغ شکم پر با همه فوت و فن‌های پخت یک مرغ شکم پر بی‌نظیر آشنا شوید و بتوانید مثل یک آشپز حرفه‌ای، این غذای لذیذ را برای عزیزانتان طبخ کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای سنتی و مجلسی است که به‌طور خاص برای مهمانی‌ها و مناسبت‌های ویژه تهیه می‌شود. این غذا شامل یک مرغ کامل مزه‌دار شده است که داخل آن با مخلوطی از مواد مختلف مانند پیاز، گردو، کشمش، زرشک، آلو و زردآلو پر می‌شود و در نهایت در فر یا در قابلمه روی گاز طبخ می‌شود.

این غذا ظاهری زیبا و مجلسی دارد به همین دلیل انتخابی مناسب برای پذیرایی از مهمانی‌ها در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. ترکیب طعم‌های مختلف مواد داخل شکم مرغ، طعمی لذیذ و فراموش‌نشدنی به این غذا می‌دهد که به هر ذائقه‌ای خوش می‌آید.

البته اگر دوست دارید یک پذیرایی بی‌نقص و متفاوت داشته باشید که تا مدت‌ها سلیقه و نحوه پذیرایی شما نقل محفل همه باشد، پیشنهاد می‌دهیم طرز تهیه مرصع پلو را یاد بگیرید و این پلو خوشمزه را در مهمانی‌های خاص خود سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یک غذای مجلسی شیک و لذیذ است که همه دوست دارند. در ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز را به شما آموزش می‌دهیم. برای درست‌کردن مرغ شکم پر به مواد زیر نیاز دارید:

مرغ کامل یک عدد کامل
فلفل سیاه و نمک به‌مقدار لازم
کره یک قاشق غذاخوری
روغن سرخ‌کردنی 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد متوسط
گردوی خشک و ریز آسیاب‌شده 2 فنجان
کشمش 200 گرم
زرشک یک قاشق غذاخوری
آلو خشک و بدون هسته 10 عدد
زردآلو خشک بدون هسته 10 عدد
زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
جوز هندی خیلی کم
زعفران آسیاب‌شده 2 پیمانه
آب داغ یک‌چهارم فنجان

طرز تهیه مرغ شکم پر بدون فر

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه مرحله ‌به‌ مرحله به‌صورت زیر است:

  • مرحله اول: مرغ را خوب بشویید و داخل و بیرون آن را با مخلوطی از کره، زعفران، نمک، فلفل و آبلیمو مزه‌دار کنید. سپس مرغ را به‌مدت حداقل 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد به خورد مرغ بروند و مزه‌دار شود.
  • مرحله دوم: یک پیاز خرد‌شده را در مقداری روغن سرخ کنید و گردو، کشمش، زرشک، آلو، زردآلو و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس آب داغ را داخل مخلوط بریزید و اجازه دهید مواد کمی پخته شوند.
  • مرحله سوم: کف قابلمه را چرب کنید و با پیاز خلالی بپوشانید تا مرغ به آن نچسبد. داخل مزه‌دارشده مرغ را با مخلوط موادی که درست کردید، پر کنید و در قابلمه قرار دهید. مقداری آب، زعفران و ادویه داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید مرغ به‌مدت یک ساعت و نیم الی ۲ ساعت بپزد.

تصویر از طرز تهیه مرغ شکم پر در منزل با قابلمه

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر

طرز تهیه مرغ شکم پر در فر بسیار ساده و بی‌دردسر است. ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مرغ متوسط یک عدد کامل
پیاز 2 عدد
گردو خردشده و آسیاب‌شده نصف پیمانه
سیر 3 حله
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری
رب انار 5 قاشق غذاخوری
کشمش 2 قاشق غذاخوری
زرشک 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده یک قاشق غذاخوری
آبلیموترش یک قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، شنبلیله، پونه) 200 گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به‌مقدار لازم
سیب‌زمینی و هویج برای دورچین
  • مرحله اول: پیاز را خرد کنید و در روغن و تفت دهید. سبزیجات معطر خردشده را داخل آن بریزید و با آن تفت دهید تا عطر سبزیجات آزاد شود. سپس گردو، کشمش، زرشک، سیر، زعفران، رب گوجه‌فرنگی، رب انار، آب‌لیمو و ادویه‌ها را به مخلوط اضافه کنید و با آن تفت دهید. کمی آب به مخلوط اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مخلوط کمی پخته شود.
  • مرحله دوم: مرغ را بشویید و با مخلوطی از نمک، فلفل و آبلیمو و زعفران داخل و بیرون آن را مزه‌دار کنید. بعدازاین مرغ برای یک ساعت در یخچال استراحت کرد، مواد آماده‌شده را داخل شکم مرغ قرار دهید و پاهای مرغ را با استفاده از نخ ببندید.
  • مرحله سوم: سینی فر را بدارید و کف آن را چرب کنید. سیب‌زمینی و هویج را به‌صورت خلال‌های کلفت خرد کنید و دورتادور مرغ بچینید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. سپس مقداری آب کف سینی بریزید و روی سینی را با فویل بپوشانید و آن را به‌مدت 2 ساعت در فر قرار دهید تا با دمای 180 درجه سانتی‌گراد خوب پخته و برشته شود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در توستر به همین صورت است.

خورشت خلال یکی از غذاهای سنتی کرمانشاه است که با خلال بادام، گوشت قرمز، زرشک سیاه، و زعفران تهیه می‌شود. این خورشت به‌خاطر طعم خاص و عطر دل‌انگیزش، محبوبیت زیادی دارد. اگر علاقه‌مند به یادگیری روش پخت این غذای لذیذ هستید، می‌توانید طرز تهیه خورشت خلال را در مقالات ناریجه یاد بگیرید.

تصویر از مرغ شکم پر رستورانی

طرز تهیه مرغ شکم پر در نمک

اگر دوست دارید مرغ شکم پر را با طعم و عطری متفاوت مزه کنید، طرز تهیه مرغ شکم پر در نمک را امتحان کنید. موادی که برای درست‌کردن این غذا به آن‌ها نیاز دارید، عبارت‌اند از:

مرغ کامل یک عدد
پیاز 3 عدد متوسط
کشمش نصف پیمانه
گردو خردشده و آسیاب‌شده نصف پیمانه
برگ لیموعمانی به‌مقدار لازم
آلوبخارا یا قیسی 5 عدد
رب انار یک قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل، زردچوبه، پودر دارچین و روغن به‌مقدار لازم
زعفران دم‌‍کرده نصف فنجان
نمک برای کف قابلمه به‌اندازه‌ای که کف قابلمه را کامل بپوشاند
  • مرحله اول: مرغ را بشویید و با مخلوطی از روغن، نمک، فلفل و زعفران مزه‌دار کنید و به‌مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • مرحله دوم: پیاز را خرد‌شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گردو، کشمش، پرک لیمو‌عمانی، آلوبخارا، رب انار و ادویه‌ها را داخل پیاز بریزید و مخلوط را تفت دهید.
  • مرحله سوم: داخل شکم مرغ را با مخلوط آماده، پر کنید و شکم مرغ را بدوزید.
  • مرحله چهارم: کف یک قابلمه روحی را با نمک کامل بپوشانید. مرغ را روی نمک قرار دهید و دم‌کنی روی قابلمه بگذارید. اجازه دهید مرغ با حرارت کم و به‌مدت 3 ساعت بپزید. در 10 دقیقه آخر، مرغ را با زعفران رومال کنید.

سبزی‌پلو با ماهی در مناسبت‌های خاص مانند شب عید نوروز تهیه می‌شود. این غذا ترکیبی از برنج معطر با سبزیجات تازه و ماهی سرخ‌شده یا کبابی است. برای آشنایی با مراحل پخت و نکات کلیدی آن، طرز تهیه سبزی پلو با ماهی با همه فوت‌وفن‌های آن در بلاگ ناریجه منتشر شده است.

تصویر از مرغ شکم پر رستورانی

طرز تهیه حشو مرغ شکم پر

حشو مرغ شکم پر یا همان مرغ شکم پر اهوازی، یکی از انواع رسپی‌های طرز تهیه مرغ شکم پر است که بیشتر مردمان جنوب کشور و در نوار خلیج‌فارس درست می‌کنند. برای درست‌کردن این رسپی از مرغ شکم پر مواد زیر را نیاز دارید:

مرغ متوسط یک عدد
پیاز 3 عدد
لپه یک پیمانه
کشمش 1.3 پیمانه
لیموعمانی 3 عدد
برنج یک پیمانه
نمک، فلفل سیاه و قرمز به‌مقدار لازم
ادویه مرغ، زردچوبه به‌مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی 3 قاشق غذاخوری
آلوزرد یا سیاه یک پیمانه
زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
روغن به‌مقدار لازم
  • مرحله اول: مرغ را خوب بشویید و داخل و بیرون مرغ را با نمک، فلفل و زعفران مزه‌دار کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعدی حشو را آماده کنید. برای آماده‌سازی حشو، برنج را برای حدود یک ساعت در آب بخیسانید و بعد آبکش کنید. در یک تابه‌مقداری روغن بریزید و پیاز خرد‌شده را در آن تفت دهید. برنج، کشمش، لیمو‌عمانی، ادویه‌ها و زعفران را داخل پیاز سرخ‌شده بریزید و در روغن تفت دهید.
  • مرحله سوم: حشو را داخل شکم مرغ قرار دهید و شکم آن را با نخ تمیز بدوزید.
  • مرحله چهارم: مرغ را در روغن سرخ کنید به‌طوری‌که همه اطراف مرغ کامل سرخ و طلایی شود.
  • مرحله پنجم: یک پیاز را ریز خرد و در روغن سرخ کنید. رب گوجه‌فرنگی و لپه را به همراه آلو و ادویه‌ها داخل پیاز بریزید و با آن تفت دهید و سس غذا را آماده کنید.
  • مرحله ششم: مرغ سرخ‌شده را داخل سس قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید. آب جوش باید کامل روی مرغ را بپوشاند. سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید تا با حرارت ملایم و به‌مدت 2 ساعت مرغ کامل پخته شود.

تصویر از مرغ شکم پر رستورانی

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی

یکی از بهترین رسپی‌های طرز تهیه مرغ شکم پر، دستور تهیه شیرازی است. برای درست‌کردن مرغ شکم پر به روش شیرازی به مواد زیر نیاز دارید:

مرغ کامل یک عدد
گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
غوره 150 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
آلو 10 عدد
آبلیمو به‌مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق
نمک، فلفل و زردچوبه و روغن به‌مقدار لازم
هویج 2 عدد متوسط
فلفل‌دلمه‌ای یک عدد
زعفران دم‌کرده نصف فنجان
  • مرحله اول: برای درست‌کردن مرغ شکم پر، ابتدا باید آن را مزه‌دار کنید. پس ول مرغ را خوب بشویید و خشک کنید. برای مزه‌دار کردن مرغ، آبلیمو، زردچوبه، زعفران دم‌کرده و نمک را با هم مخلوط کنید و قسمت بیرونی و داخلی مرغ را به آن آغشته کنید. بعد مرغ را داخل سلفون بپیچید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خورد مرغ بروند.
  • مرحله دوم: در مرحله بعدی پس از سرخ‌کردن پیاز در روغن، گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس غوره، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه گوشت داخل مواد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید و اجازه دهید کمی روی حرارت ملایم مواد میانی پخته شود.
  • مرحله سوم: پس از مزه‌دار شدن مرغ، شکم مرغ را موادمانی پر کنید و شکم را با نخ بدوزید یا با خلال‌دندان محکم کنید. سپس در یک تابه‌مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا کامل داغ شود. بعد مرغ را از همه طرف در روغن سرخ کنید
  • مرحله چهارم: در نهایت در یک قابلمه مناسب پیازداغ درست کنید هویج، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی خردشده، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و ادویه بزنید و خوب تفت دهید. سپس مرغ سرخ‌شده را در قابلمه بگذارید آلو و مقداری آب روی مرغ بریزید و درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. حالا 2 ساعت زمان بدهید تا مرغ پخته شود در 10 دقیقه آخر نیز مقداری زعفران دم‌کرده روی مرغ بریزید.

طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی

طرز تهیه مرغ شکم پر در شمال کشور با سایر مناطق ایران متفاوت است. موادی که در تهیه این رسپی از مرغ شکم پر استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

مرغ متوسط یک عدد کامل
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به‌مقدار لازم
لیمو تازه نصف یک عدد
روغن‌نباتی به‌مقدار لازم
پیاز 2 عدد
زعفران 2 قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق چای‌خوری
کره 100 گرم
آلو 200 گرم
زردآلو خشک 100 گرم
زرشک نصف یک پیمانه
گردو خرد‌شده و آسیاب‌شده نصف یک پیمانه
رب انار یک قاشق غذاخوری

برای درست‌کردن این غذا بعد از شستن و تمیز‌کردن مرغ، آن را با نمک، آبلیمو و زعفران مزه‌دار کنید و به‌مدت حداقل 12 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس پیاز خرد‌شده را در روغن تفت دهید و بعد سبزی معطر خرد‌شده، گردو، آلو، زردآلو، زرشک، رب انار، ادویه‌ها و زعفران را در پیازداغ بریزید و با آن تفت دهید. حالا داخل پوست مرغ کره قرار دهید و مواد آماده را داخل شکم مرغ قرار دهید و مرغ را بدوزید. مرغ را در روغن خوب سرخ کنید تا سطح آن کاملاً طلایی شود.

در آخر مرغ سرخ‌شده را در یک قابلمه بگذارید و روی آن بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم به‌مدت یک ساعت و نیم پخته شود.

نکات مهم زمان پخت مرغ شکم پر

پخت مرغ شکم پر نیاز به‌دقت و رعایت برخی نکات دارد تا نتیجه نهایی خوش‌طعم و آبدار باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات اشاره می‌کنیم:

  • مرغ باید به‌مدت کافی (حداقل 12 ساعت) در یخچال مزه‌دار شود تا طعم‌ها به‌خوبی به خورد گوشت بروند.
  • شکم مرغ را با نخ یا خلال‌دندان محکم ببندید تا در هنگام پخت مواد داخل آن به بیرون نریزد.
  • بهتر است قبل از قرار دادن مرغ در قابلمه یا فر، آن را در روغن سرخ کنید تا پوست آن طلایی و برشته شود. این کار مانع از خشک‌شدن مرغ در هنگام پخت می‌شود.
  • موادی که در داخل مرغ استفاده می‌کنید کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد. اگر طعم شیرین را می‌پسندید می‌توانید از میوه‌های خشک شیرین و حتی کمی شکر برای تهیه مواد میانی استفاده کنید. برای این که مرغ شکم پر طعم ترش‌تری داشته باشد هم می‌توانید از آلو و زرشک بیشتری استفاده کنید.

تصویر از مرغ شکم پر رستورانی

کالری مرغ شکم پر چقدر است؟

مقداری کالری مرغ شکم پر به نوع مرغ و اندازه آن، مواد استفاده‌شده در تهیه مایه میانی و مقدار روغن و سس استفاده‌شده در غذا بستگی دارد. به‌طورکلی یک وعده مرغ شکم پر حدود 500 کالری انرژی دارد.

در آخر …

مرغ شکم پر، یکی از غذاهای محبوب و مجلسی ایرانی است که با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود. در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه مرغ شکم پر به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و با جزئیات کامل را برای شما شرح دهیم. با رعایت نکات گفته‌شده در بالا و کمی خلاقیت می‌توانید انواع مختلف مرغ شکم پر با طعم‌های متنوع را در خانه درست کنید و از مزه و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

اگر به‌دنبال راهی برای ارتقای کیفیت وعده‌های غذایی در محیط کار خود هستید، سفارش غذای سازمانی از تهیه غذای ناریجه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. منوی غذای سازمانی ناریجه با تنوع بالا و استفاده از مواد اولیه تازه، پاسخگوی همه نیازهای کارکنان شما خواهد بود. از وعده‌های ساده تا غذاهای مجلسی، ناریجه آماده خدمات‌رسانی به شما است تا طعمی بی‌نظیر و لذتی فراموش‌نشدنی را به سازمان شما هدیه دهد.

سوالات متداول برای طرز تهیه مرغ شکم پر رستورانی بدون فر با قابلمه

بله شما می‌توانید مرغ شکم پر را به‌راحتی در قابلمه روی گاز بپزید.
با استفاده از مخلوطی از زعفران، نمک، فلفل، آبلیمو و کره مرغ را مزه‌دار کنید. بهتر است مرغ را حداقل 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و طعم‌ها به خورد مرغ بروند.
بله می‌توانید از سبزیجات معطری مانند جعفری، گشنیز، شنبلیله و پونه در داخل مرغ شکم پر استفاده کنید.
یک چنگال در گوشت مرغ فرو کنید، اگر خونابه قرمز از آن رنگ خارج نشد؛ یعنی مرغ کاملاً پخته شده است.
برای آبدار درست‌کردن مرغ شکم پر توصیه می‌شود ابتدا مرغ را در روغن سرخ کنید تا پوست آن طلایی شود. همچنین استفاده از دم‌کنی روی قابلمه یا پوشاندن مرغ با فویل در فر باعث می‌شود تا رطوبت مرغ حفظ شود.