نوشته های دیگر

طرز تهیه خورش خلال، یک غذای اصیل کرمانشاهی

طرز تهیه خورش خلال
تعداد نمایش 88 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

در دیار مردمان مهربان کرد، جایی که مهمان‌نوازی رسم دیرینه مردمانش است، سفره‌هایی رنگارنگ از لذیذترین و دلچسب‌ترین غذاها پهن می‌شود. نگین این خوان لذیذ، خورش خلال است. خورش خلال از غذاهای سنتی مردمان کرد و مختص به شهر کرمانشاه است. این خورش خوشمزه بیشتر برای مراسم‌های خاص و شب عید درست می‌شود و طعم فوق‌العاده دلچسبی دارد.

خورش خلال یک غذای بسیار مغذی و پرگوشت است که خواص بسیاری برای بدن دارد و به‌ویژه برای افرادی که در دوران نقاهت بعد از بیماری به سر می‌برند، بسیار مفید خواهد بود. اگر تنها یک بار خورش خلال را مزه کنید طعم بی‌نظیر آن برای مدت‌ها زیر دندانتان می‌ماند و دیگر پایه اصلی سفره‌هایتان برای هر مهمانی خواهد شد.

در ادامه با آموزش طرز تهیه خورش خلال از بلاگ ناریجه همراه شما خواهیم بود.

مواد لازم برای تهیه خورش خلال برای 4 نفر، 6 نفر، 15 نفر و 20 نفر

مواد لازم برای پخت خورش خلال برای 4 نفر عبارت‌اند از:

گوشت گوسفندی 400 گرم
خلال بادام 250 گرم
پیاز 2 عدد بزرگ
روغن کرمانشاهی به مقدار لازم و بسته به ذائقه شما
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیموعمانی 3 عدد
زرشک 5 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر هل و پودر دارچین به مقدار لازم
زعفران 2 قاشق غذاخوری

برای تهیه خورش خلال برای تعداد نفرات بیشتر به‌سادگی می‌توانید نسبت مواد اولیه را به همان میزان افزایش دهید. به‌عنوان‌مثال برای تهیه خورش خلال برای 6 نفر به ازای هر یک نفر باید 100 گرم به گوشت اضافه کرد پس مقدار گوشت لازم در طرز تهیه خورش خلال بادام برای 6 نفر، 600 گرم خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه خورش خلال برای 6 نفر عبارت‌اند از:

 

گوشت گوسفندی 600 گرم
خلال بادام 350 گرم
پیاز 4 عدد بزرگ
روغن کرمانشاهی در صورت تمایل بسته ذائقه شما
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیموعمانی 5 عدد
زرشک 10 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 5 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
پودر هل و پودر دارچین به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده 4 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه خورش خلال برای 15 نفر عبارت‌اند از:

 

گوشت گوسفندی 1 کیلو و نیم
خلال بادام 500 گرم
پیاز 8 عدد متوسط
روغن کرمانشاهی در صورت تمایل و به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو عمانی 10  عدد
زرشک 17 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 10 قاشق غذاخوری
گلاب 5 قاشق غذاخوری
پودر هل و پودر دارچین به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده 5 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی برای 20 نفر عبارت‌اند از:

 

گوشت گوسفندی 2 کیلوگرم
خلال بادام 700 گرم
پیاز 10 عدد متوسط
روغن کرمانشاهی در صورت تمایل و به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو عمانی 12 عدد
زرشک 19 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 12 قاشق غذاخوری
گلاب 7 قاشق غذاخوری
پودر هل و پودر دارچین به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده 7 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاه

طرز تهیه خورش خلال به سبک اصیل کرمانشاهی به این صورت است:

مرحله اول: زرشک را به‌مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید. خلال بادام را به‌همراه زعفران و گلاب به‌مدت 30 دقیقه در مخلوطی از آب و گلاب بخیسانید.

مرحله دوم: گوشت را بشویید و به‌اندازه یک‌بند انگشت و به‌صورت قطعات هم‌اندازه خرد کنید. پیازها را پوست بکنید، بشویید و رنده کنید. سپس آب پیازها را بگیرید و در یک ماهیتابه به‌همراه روغن حیوانی کرمانشاهی و زردچوبه تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود.

مراحل طرز تهیه خورش خلال

مرحله سوم: گوشت‌های خردشده را به پیازهای تفت‌داده اضافه کنید و همراه با آن در روغن کرمانشاهی تفت دهید تا سرخ شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند. حالا کمی نمک بزنید و رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌همراه گوشت تفت دهید.

مرحله چهارم: در مرحله بعدی گوشت را با فلفل سیاه و پودر دارچین طعم‌دار کنید. سپس به‌اندازه کافی آب داخل گوشت بریزید و اجازه دهید تا به‌آرامی روی حرارت متوسط پخته شود.

مرحله پنجم: پس از نیم‌پز شدن گوشت، خلال بادام و لیموعمانی را داخل خورش بریزید. لیمو عمانی را از قبل سوراخ کنید و در آب بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود. البته خلال بادام را می‌توانید به‌صورت جداگانه در کره تفت دهید و در آخر به خورش اضافه کنید.

مرحله ششم: اجازه دهید تا خورش به‌آرامی جا بیفتد و بپزد. در مراحل پایانی پخت، زعفران دم‌کرده، پودر هل و گلاب را داخل خورش بریزید. زرشک را آبکش کنید و در تابه تفت دهید تا کمی سرخ شود. زرشک تفت‌داده‌شده را به خورش اضافه کنید.

خورش خلال شما آماده شده، آن را در ظرف بکشید و نوش جان کنید. طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی همین‌قدر ساده و طعم آن بی‌نظیر است.

یکی از بهترین و لذیذترین پلوها برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه لوبیاپلو است. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه لوبیا پلو را نیز در بلاگ ناریجه مطالعه کنید.

طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه

طرز تهیه خورش خلال بادام با مرغ

خورش خلال را می‌توان با مرغ نیز درست کرد. طرز تهیه خورش خلال با مرغ هم خیلی ساده است و برای درست کردن به زمان زیادی نیاز ندارید. مواد لازم برای درست کردن خورش خلال بادام با مرغ عبارت‌اند از:

سینه مرغ 400 گرم
پیاز 3 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1.5 قاشق غذاخوری
خلال بادام 100 گرم
گلاب 2 قاشق غذاخوری
زعفران 2 قاشق غذاخوری
لیموعمانی 3 عدد
چوب دارچین 2 عدد
زرشک سیاه 15 گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

مرحله اول: سینه مرغ را از استخوان جدا و به‌صورت مکعبی مثل گوشت خرد کنید. سپس خلال بادام را بشویید و داخل کاسه‌ای بریزید با گلاب، زعفران و کمی آب خیس کنید تا طعم گلاب به خورد خلال برود. (بهتر است خلال بادام یک تا 2 ساعت یا یک شب خیس بخورد.) سپس لیمو عمانی‌ها را یک ساعت قبل از پخت، داخل آب ولرم خیس کنید.

مرحله دوم: در مرحله بعدی پیازها را پوست بگیرید، رنده کنید و داخل قابلمه با کمی روغن کرمانشاهی یا روغن‌مایع، نمک و زردچوبه تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. حالا مرغ را اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: رب گوجه‌فرنگی را به مرغ اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس خلال بادام خیس‌خورده را اضافه کنید و خوب تفت دهید. حالا به‌اندازه کافی آب جوش داخل قابلمه بریزید به‌طوری‌که از سطح تکه‌های مرغ بالاتر آید. چوب دارچین را اضافه کنید و بگذارید 30 دقیقه روی حرارت ملایم پخته شود.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

مرحله چهارم: لیمو عمانی‌های خیس‌خورده را در خورش بریزید و حرارت زیر آن را کم کنید و 2 ساعت زمان دهید تا آب خورش کم شود و جا بیفتد. در آخر پخت، چوب دارچین را از خورش خارج کنید. از خورش بچشید و در صورت تمایل نمک و آبلیمو در آن بریزید.

مرحله پنجم: زرشک سیاه یا قرمز را با روغن کرمانشاهی تفت دهید و روی خورش بریزید و همراه با برنج سرو کنید.

اگر دوست دارید یک پلو لذیذ و متفاوت درست کنید که همه از طعم و مزه بی‌نظیرش شگفت‌زده شوند، پس لازم است تا طرز تهیه مرصع پلو در بلاگ ناریجه را مطالعه کنید.

فوت و فن خورش خلال

طرز تهیه خورش خلال را که یاد گرفتید؛ اما با چند نکته ساده می‌توانید یک خورش بسیار اصیل و لذیذ درست کنید که همه عاشق طعم آن شوند. فوت‌های کوزه‌گری طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی عبارت‌اند است.

  • استفاده از گل محمدی به‌جای گلاب، عطر و طعم خورش را بهتر می‌کند
  • برای اینکه خورش خلال طعم بهتری داشته باشد، حتماً باید خلال‌ها را برای چند ساعت در محلول آب و گلاب بخیسانید و سپس جداگانه نیم‌پز و بعد به خورش اضافه کنید
  • قبل از اضافه‌کردن زرشک به خورش، آن را در آب خیس کنید و حتماً آب آن را بگیرید و بعد زرشک را در خورش بریزید تا رنگ بهتری داشته باشد

فوت و فن خورش خلال

خورش خلال بادام چه‌قدر کالری دارد؟

طرز تهیه خورش خلال با گوشت و مرغ را یاد گرفتید؛ اما این که هر کدام از این خورش‌ها چقدر کالری دارند نیز، بسیار اهمیت دارد. میزان کالری خورش خلال بادام به عوامل مختلفی مانند نوع و مقدار مواد اولیه، روش پخت و مقدار چربی استفاده‌شده در خورش بستگی دارد.

به‌طورکلی هر 100 گرم خورش خلال بادام حدود 260 تا 390 کالری دارد؛ اما باید توجه داشت که مقدار کالری خورش خلال با گوشت گوسفندی یا گوساله بیشتر از مقدار کالری موجود در خورش خلال بادام با مرغ است.

در آخر…

خورش خلال بادام، یک غذای اصیل و سنتی کرمانشاهی است که با عطروطعم بی‌نظیرش، هر ذائقه‌ای را به خود جذب می‌کند. این خورش خوشمزه، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و پس به‌عنوان یک وعده‌غذایی کامل و مقوی برای اعضای خانواده سرو شود.

در این مقاله طرز تهیه خورش خلال بادام با گوشت گوسفندی و مرغ را به‌صورت کامل شرح دادیم. همچنین نکات و فوت‌های کوزه‌گری پخت این خورش را نیز بیان کردیم تا شما بتوانید به‌راحتی یک خورش خلال اصیل و لذیذ در منزل خود تهیه کنید.

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید و از خوردن این خورش خوشمزه در کنار خانواده و دوستانتان لذت ببرید.

اگر به‌دنبال ارتقای سطح رضایت شغلی و انگیزه کارکنانتان هستید یا می‌خواهید راهی برای ایجاد فضایی صمیمی و دلنشین در محیط کارتان پیدا کنید، منوی غذای شرکتی ناریجه کلید حل این معما است!

ناریجه با سال‌ها تجربه در زمینه تهیه غذای شرکتی، منویی متنوع از طعم‌های اصیل ایرانی و خارجی را به شما ارائه می‌دهد. منویی از لذیذترین غذاها که با کیفیتی عالی و در حجم مناسب برای شما آماده می‌شوند و درعین‌حال قیمت‌های بسیار مناسبی دارند.

سوالات متداول برای طرز تهیه خورش خلال، یک غذای اصیل کرمانشاهی

استفاده از رب گوجه‌فرنگی نامرغوب و پودر دارچین و همچنین سرخ‌کردن بیش از حد گوشت، رنگ خورش خلال را کدر می‌کند.
برای جلوگیری از کدرشدن خورش خلال به‌جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید. همچنین گوشت را در حد اعتدال سرخ کنید و رب گوجه‌فرنگی مرغوب و خوش‌رنگ استفاده کنید.
استفاده از روغن کرمانشاهی در خورش خلال اختیاری است و الزامی نیست؛ اما طعم و عطر بی‌نظیری به این خورش می‌دهد.
بله می‌توانید از خلال بادام‌زمینی به‌جای خلال بادام در طرز تهیه خورش خلال استفاده کنید، اما طعم و عطر خورش خلال با خلال بادام‌زمینی متفاوت خواهد بود.
بله می‌توانید خورش خلال را بدون زعفران نیز تهیه کنید؛ اما زعفران طعم و عطر بی‌نظیری به این خورش می‌دهد و رنگ آن را روشن‌تر می‌کند.