نوشته های دیگر

تاریخچه رستوران در ایران

تاریخچه رستوران در ایرن
تعداد نمایش 19 بار
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خلاصه محتوا

رستوران‌ها چه زمانی تأسیس شدند؟ اولین رستوران ایرانی چه نام داشت؟ قدیمی‌ترین رستوران‌های ایرانی کجا واقع شدند؟ تاریخچه رستوران‌ در ایران، یکی از مسائلی است که هر فردی در خصوص آن کنجکاو است. دانستن تاریخچه رستوران‌ها اطلاعات مهمی در خصوص فرهنگ، سنت، تاریخ غذاها، معماری و… به ما ارائه می‌دهد. تاریخچه رستوران داری به دوران‌های بسیار دور در مصر باستان باز می‌گردد و یکی از مشاغل پر درآمد آن روزها بوده است.

ضیافت خانه‌هایی مانند رستوران

در زمان قرون وسطی، میزبانی و پذیرایی در خانه‌های شخصی کاری رایج بود. معمولاً افراد محله‌ها و شهرهای مختلف برای میزبانی از میهمانان خود، غذاهای محلی، خوراکی ها و شربت‌های محلی سرو می‌کردند که به اصطلاح به آن (میز ضیافت) می‌گفتند. نمونه این میزبانی‌ها را در کشورهای آسیایی در طول تاریخ می‌توان نام برد که معمولاً برای افراد غریبه، اشراف، مسافران انجام می‌شد و به یک تفریح تبدیل شده بود. به دلیل افزایش شهرنشینی و جمعیت شهرها اما رفته رفته این میزبانی‌ها و ضیافت به مراکزی تبدیل شدند که با صرف هزینه‌هایی از میهمانان میزبانی و پذیرایی می‌شد.

پیدایش رستوران در دوران باستان

در دوران باستان نیز، محل‌هایی برای استراحت مسافران و چهارپایان ساخته شده بود که مسافران هم در آن مکان استراحت می‌کردند و هم غذا می‌خورند. دوران تمدن ایده تقریبا دوران پیدایش رستوران‌ها است که از زمان امپراطوری رم و چین نیز وجود داشت. آن زمان کشاورزان و تاجران افرادی بودند که برای خرید و فروش همواره به شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کردند و چندین روز را در راه بودند. به همین سبب استراحتگاه‌هایی ایجاد شد که روی یک میز بزرگ غذا سرو می‌شد.

پیدایش رستوران های مدرن در ایران

رستوران‌ها یکی از مراکز مهمی هستند که در زندگی روزمره مردم ایران نقش بسیار مهمی دارند. تاریخچه رستوران در ایران به دوران قبل از انقلاب اسلامی بر می‌گردد و یکی از نمادهای فرهنگی و اجتماعی ایران بوده است.

رستوران‌های مدرن، پس از دهه 1940 که گردشگری و وضعیت توریستی کشور خوب بود با ورود اولین توریست‌های خارجی شکل گرفت.

مردم ایران به دلیل تجربه‌های توریستی خود در خارج از کشور، با آشنایی با جهان غرب و دیدن رستوران های غربی تلاش کردند رستوران‌هایی به سبک رستوران‌های اروپایی تأسیس کنند.

رستوران‌های اولیه در ایران، به روش هایپر مدرن و سفارشی سازی شده بودند که با محصولات مشترک با بازار اصلی ایران، با معماری و دکوراسیون به سبک غربی در تهران و شهرهای اصلی کشور تأسیس شدند. روش طبخ و منوی غذایی این رستوران‌ها نیز به سبک غربی بود و تا این زمان تقریبا رنگی از معماری و سنت غذایی ایرانی دیده نمیشد.

با گذر زمان، رستوران‌هایی به سبک ایرانی شکل گرفتند و با توجه به فرهنگ و سنت ایرانی، در منوی آنها غذاهای اصیل ایرانی چیده شد. اما با پیشروی فرهنگ غربی و رشد جمعیت شهری، رستوران‌های غربی فست فود را به بازار رستوران‌ها عرضه کردند و محبوبیت فست فود بین ایرانیان بیشتر شد.

امروزه اما در ایران صدها رستوران سنتی و اصیل با بهترین معماری وجود دارد که می‌توان به آنها مراجعه کرد. حال اما انواع رستوران‌ها و غذاها نیز چه اروپایی چه شرقی در رستوران‌های بین المللی در دسترس است.

تاریخچه رستوران در ایران قدیم

در گذشته مردم ایران آنچنان علاقه‌ای به سفره‌ خانه‌ها و مهمانخانه‌هایی که خدمات پذیرایی در آنها ارائه می‌شد نداشتند و معمولاً تنها مسافران خارجی بودند که از این مهمانخانه‌ها استفاده می‌کردند. هرچند از نظر اقتصادی آنچنان تعداد توریست‌ها به قدری نبود که دخل و خرج این مهمانخانه‌ها به خوبی تأمین شود تا اینکه نخستین مهمانخانه به سبک جدید در ایران به نام ” مهمانخانه نظافت ” در سال 1321 هجری قمری توسط میرزا اسحق خان معزز الدوله در تبریز ساخته شد. همچنین در حوالی باغمیشه توسط حاجی کلانتر کاروانسرای بزرگی نیز به نام کاروانسرای کلانتر بنا شد که بسیار مشهور بود.

این کاروانسرا پس از مرگ حاج کلانتر به عنوان ارثیه به میرزا اسحق خان؛ کدخدای باغمیشه تعلق گرفت که آنجا را خراب کرد و بنایی با اتاق‌های متعدد و آشپزخانه و سالن غذا خوری ایجاد کرد و نام آنرا ” مهمانخانه نظافت ” گذاشت.

در اطلاعیه‌ای که در بیست و پنجم شعبان 1321 هجری قمری درباره افتتاحیه این مهمانخانه اعلام شد نکاتی درباره پذیرایی از مهمانان و دادن غذا به بیرون درج شده بود که در آن زمان به کل برای مردم تازگی داشت.

انواع غذاخوری و رستوران در ایران

رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در ایران انواع مختلفی دارند از نظر معماری و منو برخی سنتی و برخی مدرن هستند. این تنوع غذایی و رستوران در ایران باعث می‌شود که افراد قادر به چشیدن انواع مختلف غذا و دیدن فرهنگ‌های مختلف اروپایی، شرقی، محلی و سنتی باشند. همچنین برای افراد گیاهخوار نیز رستوران‌های مخصوصی در ایران تأسیس شده است.

• سفره خانه:

رستورانی با حال و هوای سنتی است که در آن خوارکی و غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود.

• طباخی:

طباخی همان کله پزی در آن غذاهای سنگین و پرچرب ایرانی از جمله خوراک مغز و زبان ارائه می‌شود.

• چایخانه:

نوعی غذاخوری است که معمولا عصرانه، صبحانه، چای و نوشیدنی‌های گرم در آن سرو می‌شود که رسوم مخصوص خود را دارد. معمولاً مردم ایران چایخانه‌ها را با استکان‌های چای کمرباریک به یاد می‌آورند. امروزه این نوع غذاخوری با گسترش کافی شاپ‌ها و کافه‌ها دیگر طرفدار آنچنانی ندارد.

• چلوکبابی:

چلوکبابی محل صرف انواع کباب و غذاهای سنتی ایرانی از جمله خورشت‌ها است که معمولاً در بین توریست‌ها هم بسیار محبوب می‌باشد.

• دیزی سرا:

یک نوع رستوران سنتی است که غذای اصیل ایرانی، آبگوشت را در ظروف سفالی لعابدار سرو می‌کنند. معمولاً از این غذا را به عنوان دیزی سنگی هم سرو می‌کنند.

• فست فودی:

یک نوع رستوران است که معمولاً غذاهای فست فود مانند پیتزا، ساندویچ، مرغ سوخاری و… در آنجا سرو می‌شود.

• کترینگ و تهیه غذا:

برخی رستوران‌ها علاوه بر سرو غذا در طول روز به عنوان یک مجموعه تهیه غذا سفارشات تعداد بالا هم آماده سازی می‌کنند و شما می‌توانید برای سفارش غذاهای سازمانی به آنها مراجعه کنید.

• رستوران‌های بین المللی:

رستوران‌های بین المللی، رستوران‌هایی هستند که غذاهای خارجی کشورهای دیگر را در آنها ارائه می‌دهند مانند رستوران‌های ایتالیایی، کره‌ای، ترکیه‌ای و…

بهترین تهیه غذای تهران

رستوران‌ها امروزه به مکان‌هایی تفریحی تبدیل شدند که علاوه بر سرو غذا برای موسسات، شرکت‌ها، نهادهای دولتی، مراسم و جشن‌های مخصوص که تعداد بالایی سفارش دارند نیز غذا تأمین می‌کنند. یکی از بهترین تهیه غذای تهران ناریجه است که شما می‌توانید از منوی غذای شرکتی آن به سفارش غذای سازمانی در انواع مختلف با کیفیت بالا بپردازید. منوی غذای ناریجه، گزینه‌های متنوعی برای مراسم‌ها و جشن‌های شرکتی، همایش‌ها و میهمانی‌ها فراهم می‌کند. از اتفاقات کوچک تا مراسم‌های بزرگ، می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی و دسرها را انتخاب کرده و میزبانی خود را به یک تجربه خوشمزه و فراموش‌ نکردنی تبدیل کنید. بنابراین، اگر به دنبال یک منوی غذایی با انواع غذاهای سنتی ایرانی و دسرهای محلی برای هر نوع مراسم شرکتی هستید، منوی غذای شرکتی ناریجه گزینه‌ بسیار مناسبی است.

سوالات متداول برای تاریخچه رستوران در ایران