صفحه اصلی

روش های مزه دار کردن ماهی

روش های مزه دار کردن ماهی ترد و خوشمزه
تعداد نمایش 115 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

با بوی بد و مزه زهم ماهی خداحافظی کنید! بسیاری از مردم از جمله کودکان به خاطر بو و مزه زهم ماهی از این غذای لذیذ و پر خاصیت دوری می‌کنند. این درحالی است که شما می‌توانید با آموختن روش مزه دار کردن ماهی با مواد خوش عطر و سالم طبیعی مانند ادویه جات و سبزیجات معطر این غذا را به یکی از غذاهای مورد علاقه خود و کودکانتان تبدیل کنید. در ادامه به چند روش برای طعم دار کردن ماهی و نحوه پخت آن به روش‌های مختلف می‌پردازیم.

ماهی یک غذای لذیذ و مفید برای بدن

تقریبا دو سال پیش بود که با یکی از دوستانم یک قرار ملاقات داشتم و از طعم خوشمزه ماهی میگفت که شرکتشان امروز در تایم ناهار برای آنها تدارک دیده بود. این مسئله باعث تعجب من شد چون دوست من اصلا ماهی دوست نداشت. همانجا فهمیدم طرز تهیه ماهی چقدر مهم است زیرا می‌تواند یک فرد را به این غذا علاقه‌مند کند.

به نظرم ایده هوشمندانه‌ای بود چرا که ماهی به عنوان یک غذا برای سلامت کارکنان شرکت و به عنوان غذای شرکتی گزینه ای عالی است. ماهی یک منبع غذایی عالی است زیرا دارای خواص زیادی می‌باشد:

1. پروتئین: ماهی منبع عالی پروتئین است که برای ساخت بافت‌های بدن و تقویت عضلات بسیار مفید است.

2. اسیدهای چرب امگا-3: ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است که برای حفظ سلامتی مغز و قلب و بالا رفتن تمرکز بسیار مفید می‌باشد.

3. ویتامین‌ها و مواد معدنی: ماهی حاوی ویتامین‌های A و D و مواد معدنی مانند آهن، روی و سلنیم می‌باشد که برای سلامتی عمومی بدن بسیار مفید هستند.

4. طعم خوب: ماهی طعم خوبی دارد و می‌توان به راحتی با انواع سس‌ها میل کرد و به عنوان یک غذای شرکتی لذت بخش و متنوع مصرف می‌شود.

هنر مزه دار کردن ماهی با ایده‌های جدید

برای مزه دار کردن ماهی در قدم اول مطمئن شوید ماهی شما تازه است. یک ماهی تازه بوی زهم شدیدی ندارد و پولک‌های آن محکم، آبشش‌های آن قرمز و صورتی روشن است.

بهترین روش برای از بین بردن بوی بد ماهی استفاده از زعفران به همراه مخلوط ادویه‌هایی مانند زردچوبه، پودر سیر، نمک و فلفل سیاه است.

مارینه یا مرینیت کردن ماهی با روش های مختلف، مرینیت کردن ماهی با استفاده ازعصاره لیمو، رب گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌های مختلف می‌تواند ماهی را بسیار خوشمزه کند.

هنر مزه دار کردن ماهی با ایده‌های جدید

تکه های برگه رزمای و آویشن، ریحان، مرزه و سایر ادویه ها برای تزیین و مزه دار کردن ماهی مناسب است، می‌توانید ماهی را به همراه این سبزیجات معطر با روغن زیتون یا روغن معمولی آغشته کنید و آن را در فر بگذارید تا به آرمی پخته شود.

مزه دار کردن ماهی همچنین با سبزیجات و مخلفات مانند نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز، ریحان و زردچوبه می تواند به ماهی مزه دلچسبی بدهد.

برای طعم دار کردن ماهی شما می‌توانید از سس های مختلف مانند سس تارتار، سس باربیکیو و مایونز می‌توانید به ماهی طعم و مزه دلچسبی بدهند.

برای مزه دار کردن ماهی با تمر هندی، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم:

  • تمر هندی
  • ماهی
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • فلفل قرمز
  • روغن زیتون
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • نیم لیوان آب لیمو ترش

روش:

  1. ابتدا تمر هندی را به صورت دقیق ریز کرده و در ظرفی قرار دهید.
  2. به تمر هندی زردچوبه، زنجبیل، فلفل قرمز، نمک و فلفل را اضافه کرده و مخلوط کنید تا یک مخلوط یکنواخت بدست آید.
  3. ماهی را با آب بشویید و به چند تکه لیمو آغشته کنید تا بوی زهم آن از بین برود.
  4. سپس ماهی را در تمر هندی مربوطه غوطه ور کنید تا همه سطح ماهی پوشش داده شود.
  5. ماهی را در فر گرم (180 درجه سانتی گراد) قرار دهید و به مدت 10-15 دقیقه بپزید یا تا اینکه ماهی کاملاً پخته شود.
  6. می‌توانید ماهی را در یک ماهیتابه چدنی هم در روغن سرخ کنید که توجه داشته باشید قسمت پوست دار ماهی را بر روی سطح روغن داغ سرخ نکنید.
    شما همچنین می‌توانید ماهی را بر روی پودر سوخاری، فلفل، زردچوبه، نمک، تخم مرغ بخوابانید و سپس در روغن سرخ کنید تا بافتی ترد و خوشمزه را به شما تحویل دهد.

طرز تهیه ادویه ماهی با طبع گرم

ماهی غذایی با طبع سرد به همین سبب در بیشتر نقاط جهان آن را با ادویه‌هایی که طبع گرمی دارند، طعم دار می‌کنند. در این جا طرز تهیه چاشنی را برای شما آوردیم که یکی از خاص‌ترین چاشنی‌ها برای طبخ ماهی است. این چاشنی سرشار از طعم مرکبات و مواد سبز خوش طعم، ترکیبی از پوست لیمو، پیازچه، جعفری، برگ بو و غیره است تا ترکیبی متعادل داشته باشد که مکمل همه انواع غذاهای دریایی است. همچنین سرآشپزهای بزرگ گفتند که این ترکیب چاشنی خاصی روی میگو خواهد بود.

از دیگر چاشنی‌ها و ادویه‌های ماهی که طعم آن را لذت بخش و بوی زهم ماهی را از بین می‌برد، ترکیب جوز هندی، فلفل، خردل، نمک می‌باشد.

طرز تهیه ادویه ماهی با طبع گرم

طعم دار كردن ماهی قزل آلا

برای مزه دار کردن ماهی قزل آلا اول ماهی را در روغنی که دارای پیاز و سیر رنده شده است خوب سرخ کنید. سپس ادویه‌های زردچوبه، نمک، فلفل سیاه یا قرمز، پودر زنجبیل را به همراه سس سویا با کمی سرکه ترجیحا سرکه بالزامیک ترکیب کنید و هنگام سرخ کردن در مرحله آخر روی ماهی بریزید.

در روشی دیگر شما می‌توانید دو عدد لیموترش تازه را با مقداری روغن زیتون در یک ظرف شیشه‌ای مخلوط کنید و به همراه سبزی معطر و تازه‌ای همچون آویش به ماهی اضافه کنید‌. در این روش ماهی نیم ساعت به استراحت در مواد نیاز دارد پس از آن می‌توانید ماهی را در فویل پیچیده و در فر بگذارید یا داخل روغن سرخ کنید.

چگونه ادویه ماهی کبابی درست کنیم؟

ماهی کبابی کنار دریا و در جنگل یا کمپ‌های طبیعت گردی یکی از خوش طعم‌ترین غذا است، در این جا طرز تهیه چند نوع ادویه کبابی را برای شما آماده کردیم.

روش اول

برای طعم دهی به ماهی کبابی می‌توانید از ادویه‌های خاصی استفاده کنید، به عنوان مثال می‌توانید از پودر زیره، زرد چوبه، زنجبیل، فلفل سیاه، زعفران و نمک استفاده کنید. ادویه‌های گفته شده را به همراه روغن زیتون و آب لیمو مخلوط و به فیله‌های ماهی آغشته کنید.

روش دوم

در این روش پنج قاشق پودر آویشن را به همراه دو قاشق نمک، دو قاشق چایخوری فلفل سیاه، دو قاشق فلفل قرمز با پودر زیره، پیاز، سیر و پودر گشنیز مخلوط کنید و به همراه کمی روغن بر روی بافت فیله ماهی خود با یک براش یا قاشق بمالید.

روش سوم

استفاده از پودر سیر و پیاز، زنجبیل، رزماری و گشنیز در ماهی کبابی دلایل خاص خود را دارد. این ادویه‌ها به ماهی طعمی دلچسب می‌دهند باعث شیرین، تازه، گرم شدن ماهی می‌شوند، همچنین ادویه‌های استفاده شده مثل زنجبیل و گشنیز می‌توانند به هضم غذا کمک کرده و مشکلات گوارشی را بهبود ببخشند.

این ادویه‌ها می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی داشته باشند و باکتری‌های موجود روی پوست ماهی که برای سلامتی بدن مضر است از بین ببرند.

بوی خوب تنها چیزی است که هنگام طبخ ماهی می‌خواهیم. استفاده از پودر سیر و پیاز به مواد غذایی که بوی نامطبوع دارند، مثل ماهی، کمک می‌کند تا بوی دلپذیرتری به همراه طعم دودی خود داشته باشند. این ترکیب ادویه‌ها به طور کلی باعث می‌شود تا ماهی کبابی با طعم دلچسب‌تری سرو شود و از خواص مفید آن‌ها برای سلامتی بدن نیز بهره‌مند شویم.

سخن پایانی

ماهی یک غذای لذیذ و سالم است که به عنوان غذای شرکتی می‌توانید آن را برای پرسنل خود تهیه کنید. این غذا نه تنها به سلامت جسمی پرسنل شما کمک می‌کند بلکه نشان دهنده اهمیت شما نسبت به آنها و سلامت محیط کاری که مسئول آن هستید می‌باشد. رستوران ناریجه با بهترین متود‌های آشپزی و سرآشپزها ماهی را از یک غذای بد بو برای شما به یک غذای لذیذ و خوش عطر تبدیل می‌کند برای اینکه بتوانید ماهی ناریجه را سفارش دهید، شما می‌توانید به نزدیک‌ترین شعبه ناریجه و یا سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول برای روش های مزه دار کردن ماهی