صفحه اصلی

طرز تهیه تیرامیسو خانگی

طرز تهیه تیرامیسو خانگی
تعداد نمایش 107 بار
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خلاصه محتوا

فر ندارید و می‌خواهید یک دسر ساده اما مجلسی درست کنید؟ تیرامیسو بهترین گزینه است. تیرامیسو، یک دسر اصیل ایتالیایی است. در سراسر جهان طرز تهیه تیرامیسو با ابتکاراتی که دیگران بنا بر ذائقه خود در آن دست بردند متفاوت است. در این بخش ما سعی کردیم دستور تهیه تیرامیسو اصیل و خانگی را با ایده‌های جدید به شما دوستان عزیز ارائه کنیم.

تاریخچه تیرامیسو

تیرامیسو یک دسر محبوب ایتالیایی است که تاریخچه‌ای جذاب دارد. اصل این دسر به طور رسمی به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد، اما تاریخچه دقیق آن مورد بحث است. مانند همیشه غذاهای ایتالیایی و دسرهای ایتالیایی جزء خوشمزه‌ترین‌ها هستند به همین جهت طرز تهیه‌ تیرامیسو خانگی را آماده کردیم.

یک نسخه از تیرامیسو در سال ۱۹۷۰ به عنوان دسر رسمی مورد توجه قرار گرفت و به سرعت محبوبیت یافت. معمولاً تیرامیسو با استفاده از موادی مانند بیسکوئیت، قهوه، پنیر ماسکارپونه، اسپرسو، تخم مرغ تهیه می‌شود. تیرامیسو، امروزه یکی از دسرهای محبوب و شناخته شده در سراسر جهان است.

شما می‌توانید تیرامیسو را به همراه چای یا قهوه برای پذیرایی از مهمانان خویش آماده کنید. این دسر خوش طعم همچنین برای مجالس نیز بسیار مناسب است و میتوان در قطعات کوچک از آن برای پذیرایی در عروسی، جشن تولد، جشن فارغ‌التحصیلی و…استفاده کرد.

چطور با کمترین امکانات تیرامیسو درست کنیم؟

مواد لازم مقدار
خامه صبحانه 200 گرم
پنیر ماسکارپونه 200 گرم
پودر قند چهار قاشق
وانیل یک قاشق چایخوری
قهوه دم کرده یک فنجان
بیسکوئیت لیدی فینگر یک بسته
شکلات رنده – پودر قهوه جهت تزئین

برای شروع طرز تهیه تیرامیسو خانگی بدون تخم مرغ، در قدم اول 200 گرم خامه صبحانه را به همراه 200 گرم پنیر ماسکارپونه و چهار قاشق پودر قند و یک قاشق چایخوری وانیل را باهم مخلوط کرده به خوبی هم می زنیم. سپس اندازه یک فنجان قهوه دم کرده خنک را داخل مایع خامه ای ریخته و به خوبی مخلوط می‌کنیم.

در مرحله بعد قهوه دم کرده خنک را در یک ظرف آماده می‌کنیم و بیسکوئیت‌های مخصوص لیدی فینگر را داخل ظرف قهوه خیس می‌کنیم و به صورت مرتب داخل ظرف میچینیم. پس از آنکه داخل ظرف را با یک لایه بیسکوئیت خیس شده لیدی فینگر پر کردید، به اندازه یک لایه نازک مایع خامه ای که آماده کرده بودیم را روی بیسکوئیت‌ها میریزم و این روند را به قدری ادامه می‌دهید که ظرف دسر شما پر شود.

جهت تزئین این تیرامیسو می‌توانید از شکلات رنده شده یا قهوه روی سطح لایه آخر خامه ای که درست کردید استفاده کنید، تیرامیسو خانگی شما آماده است به مدت یک ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا بافت بهتری پیدا کند.

حال تیرامیسو شما آماده است نوش جان! در طرز تهیه تیرامیسو خانگی چنانچه پیدا کردن و خریدن بیسکوئیت لیدی فینگر برای شما مشکل بود می‌توانید بیسکوئیت‌های پتی بور را جایگزین کنید و به جای پنیر ماسکارپونه از پنیر خامه ای استفاده کنید.

در طرز تهیه تیرامیسو توجه داشته باشید که به هیچ وجه مواد شما مانند قهوه نباید داغ یا بیش از حد گرم باشد، داغ بودن قهوه مایع خامه‌ای که آماده کردید را خراب می‌کند و باعث بدمزه شدن تیرامیسو می‌شود. اگر شما مایل هستید تیرامیسو شیرینی داشته باشید کافی است قهوه شما شیرین باشد یا در مایع خامه‌ای که لا به لای بیسکوئیت‌ها می‌ریزید کمی شکر بریزید.

طرز تهیه تیرامیسو خانگی با بیسکوئیت پتی بور

مواد لازم مقدار
پودر قهوه یا نسکافه فوری نصف لیوان
آب داغ یک لیوان
خامه قنادی نیم کیلو
شکر دو قاشق غذاخوری
پنیر ماسکارپونه یک قالب
با گردو، پودر کاکائو، دارچین تزئین
موز دو عدد

یک نسخه آسان شده از طرز تهیه تیرامیسو را برای شما عزیزانی که شرایط تهیه تمامی مواد مورد نظر تیرامیسو اصیل ایتالیایی را ندارید تهیه کردیم که در طعم درست مانند تیرامیسو ایتالیایی است. اول از همه پودر قهوه یا نسکافه فوری را با آب مخلوط می‌کنیم. از آب جوش استفاده کنید و به آن زمان بدید که تا هم دمای محیط شود.

تا زمانی که قهوه خنک شود خامه قنادی که از قبل تهیه کردید را با پنیر خامه‌ای با همدیگه با همزن مخلوط می‌کنیم در حد اینکه مخلوط شود کافی است. در بین کار به مواد حین مخلوط کردن شکر اضافه می‌کنیم، استفاده از شکر کاملاً اختیاری است و می‌تواند میزانش کم و زیاد شود. به شخصه دوست دارم شوری پنیرم را احساس کنم پس میزان شکری که در مخلوط مواد استفاده می‌کنم کمتر است.

در مرحله بعدی داخل یک قالب یا یک ظرف پلاستیکی یک فویل بزارید یا آن را خوب با کره چرب کنید که پس از اتمام کار به راحتی تیرامیسوی خورد را از داخل قالب بیرون آورده و برش بزنید. حال قهوه‌ای که خنک شده را داخل یه کاسه بریزید و دانه دانه بیسکویت‌های پتی بور را داخل قهوه خیس کنید.

طرز تهیه تیرامیسو خانگی با بیسکوئیت پتی بور

شما می‌توانید هر بیسکویتی که دوست دارید استفاده کنید اما طعم بیسکویت‌های پتی بور و ساقه طلایی در این مدل دسر خیلی خوشمزه خواهد شد. دانه دانه بیسکوئیت‌ها را در حدی که فقط خیس شوند و نه اینکه از همدیگه وا برند یا از بین برند، در قهوه می‌غلتانیم و بعد آن‌ها را کف ظرف می‌چینیم.

دوستان توجه داشته باشید که اگر بیسکوییت‌های شما بیش از حد خیس شود، خمیری شکل شده و دسر شما را خراب می‌کند. اگر هم زیاد خشک باشد خب طعم خوشمزه و بافت خوبی نخواهد داشت.

قدم بعدی این است که یک لایه از پنیر و خامه‌ای که آماده کردیم روی بیسکویت‌ها بریزیم و سطحش را کاملاً یکدست کنیم، بعد یک لایه کامل موز میچینیم. استفاده کردن یا نکردن از موز در این دسر یا میزان آن اختیاری است.

برای اینکه طعم این دسر برای کودکان خوشایندتر باشد و یا به ذائقه بیشتر ایرانی ها نزدیک شود بعد از آنکه این مراحل را انجام دادید، می‌توانید با گردو، پودر کاکائو، دارچین کاملاً سطح را بپوشانید و برای این کار از الک استفاده کنید تا میزان پخش شدن پودر کاکائو و پودر دارچین یکدست باشد.

توجه کنید که در استفاده از دارچین زیاده روی نکنید زیرا ممکن است طعم دسر شما را بد مزه کند. نکته‌ای که در بین وجود دارد این است که این مدل کیک یخچالی است و طرز تهیه تیرامیسو آسان شده با کمی تغییرات از تیرامیسوی اصیل ایتالیایی است که ممکن است به ذائقه هر فردی خوش نیاید. بعد از خنک شدن تیرامیسو در یخچال شما می‌توانید این دسر خوشمزه را از قالب چرب شده یا فویل گذاری شده به راحتی جدا کرده و با چاقو به قطعات دلخواه برش دهید.

طرز تهیه تیرامیسو موز و گردو

اضافه کردن میوه و مغزها به تیرامیسو طعم آن را دلنشین‌تر می‌کند و ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهد. برای تهیه تیرامیسو موز و گردو منحصر به فرد باید مراحل زیر را انجام دهید.

1.دو تا سه قاشق قهوه را داخل آبجوش بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود.
2. دو قاشق غذاخوری آبلیمو و یک چهارم فنجان خامه غلیظ و گردو خرد شده را با همزن کمی بزنید. یک عدد موز را له کنید و به مخلوط اضافه کنید و باز هم با همزن بزنید.
3. پنیر مارسکاپونه، 3 قاشق شکر ( به دلخواه) و نصف فنجان خامه غلیظ را در کاسه دیگر بریزید و آنقدر هم بزنید تا یکدست و غلیظ شوند. بیش از حد با همزن نزنید زیرا پف خامه کم می‌شود و تبدیل به کره می‌شود.
4. محتوای دو کاسه را با هم مخلوط کنید و با قاشق کمی هم بزنید تا یکدست شود. کرم موزی مخصوص آماده است.
5. بیسکویت‌های پتی بور را یکی یکی در قهوه بزنید و کف ظرف بچینید و کرم را روی آن را پخش کنید. دوباره بیسکویت بچینید و دوباره کرم بریزید. این کار را دو تا سه ردیف ادامه دهید. در آخر با پودر قهوه یا کاکائو تیرامیسو را تزیین کنید. از گردوی خرد شده نیز برای تزیین استفاده کنید.

طرز تهیه تیرامیسو با پنیر ماسکارپونه و خامه

خامه و پنیر ماسکارپونه از اجزاء معمول تیرامیسو هستند. تیرامیسو ساده با خامه و ماسکارپونه طعم بی‌نظیری دارد:

1.ابتدا سه قاشق قهوه را داخل آب جوش بریزید و هم بزنید. قهوه را کنار بگذارید تا خنک شود.
2. پنج قاشق شکر را با ۳۰۰ گرم خامه مخلوط کنید و کمی با همزن برقی بزنید تا پفکی شود. پنیر ماسکارپونه را نیز اضافه کند. دوباره چند ثانیه با هم زن بزنید. توجه داشته باشید که خامه را بیش از حد با همزن نزنید تا بافت پفکی آن از بین نرود.
3. بیسکویت‌های لیدی فینگر را داخل قهوه خنک بزنید تا کمی خیس شوند. یک لایه از بیسکویت‌ها را کف ظرف بچینید. قهوه حتما باید خنک باشد تا بیسکویت‌ها له نشوند.
4. لایه بعدی مایه کرمی خامه و ماسکارپونه را بریزید و پخش کنید. کمی پودر کاکائو بریزید.
دوباره یک لایه از بیسکویت‌ها را بچینید. در آخر نیز دوباره مواد خامه‌ای را روی بیسکویت‌ها پخش کنید.
برای تزیین پودر کاکائو را روی خامه الک کنید. می‌توانید از موز یا توت فرنگی نیز برای تزئین استفاده کنید. روی ظرف تیرامیسو را با سلفون بپوشانید و آن را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

طرز تهیه تیرامیسو با پنیر لبنه

پنیر لبنه به علت نمک کم و بافت خامه‌ای یک ماده عالی برای تهیه تیرامیسو پنیری است. برای تهیه این دسر با طعمی هیجان انگیز با پنیر لبنه به صورت زیر عمل کنید:

1. داخل یک کاسه آب گرم بریزید. قهوه فوری را به آب گرم اضافه کنید و بگذارید قهوه خنک شود.
2. برای تهیه کرم تیرامیسو؛ 4 فنجان شیر، 1 عدد تخم مرغ، 3 فنجان شکر و 3 فنجان آرد را با همزن بزنید.
3. سپس مواد را روی شعله گاز قرار دهید و سریع هم بزنید تا کرمی شود. بعد از چند دقیقه که یک مخلوط کرمی بدست آمد، پنیر لبنه را اضافه کنید هم بزنید و شعله را خاموش کنید.
4. بیسکویت‌های فینگر لیدی یا پتی بور را در قهوه خیس کنید و کف ظرف بچینید. روی آن مواد کرمی بریزید و خوب پخش کنید. دوباره لایه‌های بیسکویت و کرم را تکرار کنید. در لایه آخر روی بسکویت‌ها کرم بمالید و روی‌ آن را با پودر کاکائو و توت فرنگی تزئین کنید.
نکته: پنیر لبنه را باید بعد از پخته شدن خامه به آن اضافه کنید. اگر اول اضافه کنید، پنیر لبنه در خامه پخته می‌شود و کرم را خراب و بد مزه می‌کند.

طرز تهیه دسر تیرامیسو خانگی با تخم مرغ

هر چند در اکثر رسپی‌های تیرامیسو سریع و آسان از تخم مرغ استفاده نمی‌شود، اما ما در اینجا به شما دستورالعمل یک تیرامیسو متفاوت با تخم مرغ را آموزش می‌دهیم:
1.پودر کاکائو، اسپرسو و وانیل را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید تا طعم آن‌ها کاملاً با هم مخلوط شود.
2. زرده تخم مرغ و 2 تا 3 قاشق شکر را با همزن دستی، حدود 5 دقیقه بزنید تا کمی غلیظ و پف‌دار شود.
3. نمک و ماسکارپونه را به مخلوط زرده تخم مرغ و شکر اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا یکدست شوند.
4. خامه خنک را به این مخلوط اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا کرمی خامه‌ای و یکدست تهیه شود.
5. لیدی فینگرها را یکی یکی در مخلوط اسپرسو فرو کنید تا مایع جذب بیسکویت‌ها شود. یک لایه از بیسکویت‌ها را کف ظرف بچینید.
6. مواد کرمی را روی بیسکویت‌ها بریزید و با قاشق آن را به صورت یک لایه یکنواخت پخش کنید. این کار را با دو لایه بیسکویت و کرم ادامه دهید. در آخر روی آن پودر کاکائو بپاشید.

ارزش غذایی و کالری ترامیسو

تیرامیسو یک دسر خوشمزه ایتالیایی است. این دسر خیلی سریع و آسان بدون نیاز به فر تهیه می‌شود. پایه تیرامیسو بیسکویت است که می‌توان از نوع فینگر لیدی، پتی بور یا هر نوع بیسکویت دلخواه باشد. برای نگهداری این دسر روی ظرف را با سلفون بپوشانید. در این صورت، دسر برای 3 تا 4 روز در یخچال قابل نگهداری است. طعم مواد تیرامیسو با نگهداری در یخچال با هم ترکیب می‌شود و دسر را خوشمزه‌تر می‌کند.
مواد اصلی تیرامیسو خامه، بیسکویت، پنیر و شکر است. بنابراین این دسر خوشمزه حاوی میزان زیادی چربی و قند است. با اضافه کردن میوه‌ها، مغزها، شیر و تخم مرغ محتوای پروتئین، فیبر، ویتامین و آهن این دسر افزایش می‌یابد.
به طور کلی، هر فنجان تیرامیسو حاوی 35 گرم چربی، 43 گرم کربوهیدارت و تقریبا 9 گرم پروتئین است. میزان کالری تیرامیسو با توجه به میزان مواد آن می‌تواند از 300 تا 500 کالری متغیر باشد. هر چه میزان منابع چربی آن زیاد باشد به همان میزان، کالری نیز افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، تیرامیسو محتوای خوبی از مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و پتاسیم و انواع ویتامین‌ها مانند A، C و D‌ است.

طرز تهیه تیرامیسو شکلاتی خانگی

مواد لازم مقدار
شکر 90 گرم
زرده تخم مرغ 3 عدد
خامه 200گرم
قهوه اسپرسو ۱ فنجان دم کرده
پودر کاکائو یک الی دو قاشق غذاخوری
پنیر ماسکارپونه ۱۵۰ گرم
بیسکوییت لیدی فینگر ۱ عدد
شکلات بن ماری شده 1 فنجان

تیرامیسو با پنیر ماسکارپونه یک دسر بسیار خوشمزه و لذیذ است. برای تهیه آن، ابتدا قهوه اسپرسو را درست کنید و بگذارید به دمای محیط برسد. سپس زرده‌های تخم‌مرغ را با شکر در یک کاسه مخلوط کنید. بعد از آن با استفاده از مخلوط‌کن یا همزن دستی، زرده‌ها و پنیر ماسکارپونه که از قبل به دمای محیط رسیده است را با هم مخلوط کنید. خامه را به مواد قبلی اضافه کرده و به مدت چند دقیقه هم بزنید.

سپس بیسکوییت‌ها را در قهوه اسپرسو خیس کرده و لایه‌ای از آن‌ها را در کف ظرف بگذارید و روی آن مایه‌ای از مواد خامه‌ای بریزید. این مراحل را تکرار کرده و آخرین لایه را با بیسکوییت‌ها بپوشانید. شما می‌توانید در هر لایه روی مایع خامه‌ای پودر کاکائو بپاشید اما برای افرادی که علاقه بسیاری به شکلات دارند بهتر است یک لایه شکلات بن ماری شده (آب شده) را روی تیرامیسو زمانی که تمام لایه‌ها کارشان تمام شد بریزید.

ظرف را درون یخچال قرار دهید و بعد از دو ساعت، تیرامیسو آماده خوردن است. قبل از سرو کردن، می‌توانید روی تیرامیسو پودر کاکائو یا گاناش شکلات قرار دهید و لذت ببرید. امیدوارم از این طرز تهیه تیرامیسو شکلاتی خانگی لذت برده و برای عزیزان خود درست کنید.

نکته: برای بن ماری یا آب کردن شکلات کافی است یک کاسه از تکه‌های شکلات را روی سماور یا درب کتری آب جوش خود بزارید و به آرامی آن را هم بزنید می‌بینید که شکلات کم کم آب می‌شود.

سوالات متداول برای طرز تهیه تیرامیسو خانگی

بله، شما می‌توانید بجای پنیر ماسکارپونه از پنیر لبنه یا پنیرخامه‌ای رامک استفاده کنید. توجه کنید حتما پنیری که استفاده می‌کنید بدون نمک باشد.
خیر، در برخی از دستورات افراد تخم مرغ را حذف می‌کنند که طعم دسرتفاوت آنچنانی با تیرامیسویی که تخم مرغ دارد نمی‌کند.
برای تهیه تیرامیسوی سنتی از بیسکویت لیدی فینگر آغشته به اسپرسو یا قهوه همراه با خامه تهیه‌شده از پنیر ماسکارپونه و خامه یا تخم‌مرغ با پودر کاکائو استفاده می‌شده است.