صفحه اصلی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه مجلسی
تعداد نمایش 121 بار
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خلاصه محتوا

چطور قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی بپزیم؟ قورمه سبزی یک غذای محلی ایرانی است که با استفاده از گوشت و انواع سبزیجات معطر تهیه می‌شود. این غذا به عنوان یکی از غذاهای محبوب و معروف در کشور ایران در سفره هر خانواده ایرانی، هنگام مهمانی و روزهای عادی بوده‌ است. به همین خاطر طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه مجلسی را برای شما در این بخش آماده کردیم.

تاریخچه قورمه سبزی

تاریخچه این غذا به دوره قاجار باز می‌گردد که در این دوره از گوشت قرمز همراه با سبزیجات مختلف به همراه حبوبات و ادویه‌های فراوانی تهیه می‌شد. اما تاریخ دقیق تهیه و پخت این غذا دقیقا مشخص نیست ولی استفاده از انواع مختلف سبزیجات و ادویه‌ها در این غذا نشان‌دهنده این است که این خورشت در ایام و فصول سرسبز طبخ می گردید.

در زمان‌های مختلف، طرز تهیه قورمه سبزی دستخوش تغییر بوده و انواع مختلفی از این غذا تهیه می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌ها و طعم‌های متفاوتی هستند. امروزه، قورمه سبزی یکی از غذاهای محبوب و مورد علاقه خانواده‌های ایرانی است و به عنوان یک غذای سنتی و خوشمزه در رستوران‌ها و منازل ایرانیان سرو می‌شود.

مواد لازم برای قورمه سبزی

قورمه سبزی، تنها غذایی است که افراد زیادی در ایران از آن به عنوان خوشمزه‌ترین غذای دنیا و ایران یاد می‌کنند. معمولا توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند نیز اولین غذایی که به پیشنهاد دیگران سفارش می‌دهند قورمه سبزی و سپس کباب است. قورمه سبزی‌های رستوران ناریجه دارای دستور پخت خاصی هستند به همین خاطر به یکی از معروف‌ترین غذاهای منو ناریجه در شعبه‌های مختلف تبدیل شده است.

برای پختن یک قورمه سبزی خوشمزه ابتدا باید مواد اولیه مهم آن را بدانید. هر شهر، روستا، استان و قومیتی ممکن است طرز تهیه قورمه سبزی مخصوص خود را داشته باشد. برای همین در این بخش سعی کردیم برخی از تفاوت‌هایی که هر دستور غذایی دارد را برای شما آماده کنیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز بزرگ 1 عدد
لیمو عمانی 3 عدد
لوبیا قرمز 200 گرم
سبزی خورشتی 500 گرم
گوشت خورشتی 400 گرم
روغن مایع به اندازه کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم (نصف قاشق چایخوری)

سبزی خورشتی شامل:

  • گشنیز
  • جعفری
  • اسفناج
  • تره
  • شنبلیله

دستور پخت قورمه سبزی مجلسی

برای تهیه یک قورمه سبزی با عطر و طعم اشتها برانگیز باید فوت و فن‌های آن را رعایت کنید. چند نکته مهم به شما کمک مي‌کند یک قورمه سبزی مجلسی مانند رستوران‌ها طبخ کنید. با ما همراه باشید تا طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و خوشمزه را با تمام نکات کلیدی آن یاد بگیرید.

مراحل تهیه قورمه سبزی مجلسی

آماده‌سازی سبزی:

برای قورمه سبزی مجلسی و اصیل به جعفری، تره، گشنیز و شنیلیله نیاز دارید. برای یک کیلوگرم سبزی قورمه می‌توانید از هر کدام از سبزی‌ها به میزان 250 گرم استفاده کنید.

ابتدا سبزی‌ها را کاملا خرد کنید. بعد از خرد کردن سبزی‌ها داخل تابه مقداری روغن بریزید و سبزی‌ها را داخل روغن بریزید و با شعله متوسط تفت دهید تا سبزی کاملا سرخ شود. شعله در ابتدا باید تقریبا زیاد باشد تا آب سبزی‌ها کم شود. سبزی‌ها را حدود نیم ساعت دائما هم بزنید تا به خوبی سرخ شوند. نکته مهم طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده، خوب تفت دادن سبزی‌ها است. هر چه سبزی بهتر سرخ شود در آخر، قورمه سبزی خوش رنگ و لعاب‌تر می‌شود. در ضمن در هنگام سرخ کردن سبزی باید حواستان باشد اگر نیاز به روغن بیشتر بود حتما اضافه کنید تا در آخر قورمه سبزی پرروغنی داشته باشید.

آماده‌سازی گوشت:

در یک قابلمه پیازهای ریز شده را کمی تفت دهید. زمانی که پیازها کمی سبک شدند، گوشت گوسفندی را به آن‌ها اضافه کنید و گوشت را نیز تفت دهید. زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت‌ها اضافه کنید. برای قورمه سبزی از ران گوسفند و یک تا دو تکه قلم استفاده کنید. قلم گوسفند طعم این غذا را عالی می‌کند.

زمانی که گوشت‌ها کمی تفت داده شدند به آن‌ها آب جوشیده اضافه کنید. اجازه دهید گوشت‌ها و آب حدود ده دقیقه بجوشند. نمک را در این مرحله اضافه کنید. نکته مهم طرز تهیه خورشت قورمه سبزی جاافتاده اینجاست که در این مرحله به اندازه کافی آب بریزید تا نیازی به اضافه کردن آب در اواسط پخت نباشد. زیرا اگر به خورشت آب اضافه کنید غذا به خوبی جاافتاده نمی‌شود و آبکی و بی‌مزه می‌شود.

آماده‌سازی لوبیا قرمز:

لوبیای قرمز مخصوص قورمه سبزی است. لوبیا را از چند ساعت قبل خیس کنید و با آب بجوشانید تا کمی پخته شود. آب اضافی را خالی کنید.

اضافه کردن سبزی‌ها:

زمانی که گوشت 10 تا 15 دقیقه جوشید لوبیا و سبزی سرخ شده را به قابلمه خورشت اضافه کنید.

اضافه کردن چاشنی‌ها:

قورمه سبزی باید دو تا سه ساعت بجوشد تا جا افتاده شود. نیم ساعت آخر لیمو عمانی‌ها را به خورشت اضافه کنید. لیمو عمانی‌ها را چند دقیقه داخل آب گرم خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود. از لیمو عمانی به دو صورت می‌توانید در قورمه سبزی استفاده کنید؛ یا آن‌ها را فقط با چنگال سوراخ کنید یا از وسط نصف کنید و هسته‌های آن‌ها را خارج کنید و سپس داخل قورمه سبزی بیاندازید.

ده دقیقه آخر کمی از خورشت را بچشید اگر ترشی آن کم بود می‌توانید به دلخواه کمی آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید.

دیدید که دستور پخت قورمه سبزی جاافتاده و مجلسی بسیار ساده است. آن را با یک پلوی زعفرانی نوش جان کنید.

نکته: بیش از حد سرخ کردن گوشت قرمز باعث سفت شدن بافت آن می‌شود.

در مرحله بعدی زردچوبه، فلفل، سیاه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت بدهید تا ادویه ها به خوبی با مواد مخلوط شود.

نکته: اضافه کردن نمک در این مرحله باعث می‌شود گوشت نپخته و سفت شود.

مواد لازم برای قورمه سبزی شمالی

خورشت قورمه گیلانی با مواد غذایی و طعمی متفاوت از قورمه‌هایی که طبخ می‌شود یکی از لذیذ‌ترین خورشت‌های شمال است.
بیشترین تفاوت این خورشت در شمال ترکیب سبزی آن است. سبزی خورشت: (تره، گشنیز، جعفری به میزان بیشتر، شنبلیله به مقدار کم، چند برگ چغندر، خالواش و چوچاق)

قورمه سبزی شمالی با سبزی‌های تازه عطر و طعم دلنشینی دارد. معمولا در قورمه سبزی شمالی علاوه بر سبزی‌های معمول مانند جعفری، تره، گشنیز و شنبلیله از اسفناج و سبزی‌های محلی مانند چوچاق نیز استفاده می‌شود.

در برخی از رسپی‌های طرز تهیه قورمه سبزی شمالی گشنیز یا به میزان خیلی کم استفاده می‌شود یا کاملا آن را حذف می‌کنند. رب گوجه فرنگی نیز از چاشنی‌های مهمی است که در قورمه سبزی شمالی استفاده می‌شود. در اینجا می‌خواهیم قورمه سبزی شمالی به سبک گیلانی‌ها را به روشی متفاوت و خوشمزه آموزش دهیم. در این رسپی به جای رب از گوجه فرنگی‌های تازه استفاده می‌شود.

1- آماده‌سازی سبزی‌ قورمه:

برای طبخ قورمه سبزی شمالی به سبزی‌های تره و جعفری به میزان ۷۰۰ گرم و شنبلیله و گشنیز به میزان ۳۰۰ گرم نیاز دارید. سبزی‌ها را خیلی ریز خرد کنید و سپس آن‌ها را در ماهیتابه سرخ کنید.

2- آماده‌سازی گوشت:

دو عدد پیاز نسبتا بزرگ را خرد کنید و با گوشت کمی سرخ کنید. زمانی که گوشت و پیاز کمی تفت داده شدند به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید.

3- اضافه کردن سبزی‌:

آب جوشیده و سبزی سرخ شده را به این مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید خورشت بجوشد. در ابتدا شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید خورشت کم کم بجوشد.

4- آماده‌سازی لوبیا چشم بلبلی:

در دستور پخت قورمه سبزی شمالی اصیل از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌شود. بنابراین لوبیا چشم بلبلی را از چند ساعت قبل خیس کنید و یکی دو مرتبه آب آن را عوض کنید. بعد از چند ساعت آب آن را خالی کنید دوباره آب بریزید و اجازه دهید لوبیاها پخته شوند. زمانی که لوبیاها پخته شدند، آن‌ها را در اواسط پخت به خورشت اضافه کنید.

5- اضافه کردن چاشنی‌ها:

در یک ساعت آخر پخت کمی آب نارنج یا آبلیمو یا آبغوره به خورش اضافه کنید.

6- اضافه کردن بادمجان و گوجه فرنگی:

در قورمه سبزی شمالی به سبک گیلانی گوجه فرنگی و بادمجان نیز به خورشت اضافه می شود. حدود نیم ساعت آخر پخت چند عدد گوجه فرنگی را از وسط نصف کنید آنها را کمی سرخ کنید و به قورمه سبزی اضافه کنید.

بادمجان ها را نیز سرخ کنید و هنگام سرو غذا به آن اضافه کنید.

 

مواد لازم برای قورمه سبزی شمالی

مواد میزان لازم
پیاز داغ یک کفگیر
لوبیا قرمز 3/1 لیوان چایی خوری
آبغوره به مقدار لازم
نیم کیلو گوشت گوشت گوسفند
یک تکه گوشت گوسفند با استخوان ۵۰۰ گرم
بادمجان کوچک و قلمی ۳ تا ۴ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه نصف قاشق چایخوری
لیمو عمانی (اختیاری) ۲عدد
روغن به میزان لازم

 

مواد لازم برای قورمه سبزی همدانی

در همدان، قورمه سبزی را به عنوان آبگوشت نیز با نان مصرف می‌کنند اما تفاوتی که طرز تهیه این قورمه سبزی با دیگر قورمه سبزی‌ها دارد در مواد غذایی آن است.
قورمه همدانی دارای سیب زمینی و تخم مرغ علاوه بر گوشت به همراه قلم است و بر روی شعله ملایم در زودپز پخته می‌شود.

قورمه سبزی به سبک همدانی با قورمه سبزی‌هایی که خورده‌اید کمی متفاوت است. در این غذا سیب زمینی و تخم مرغ نیز اضافه می‌شود. اگر مشتاق هستید که طرز تهیه خورشت قورمه سبزی همدانی را یاد بگیرد در این مطلب همراه ما باشید:

1- آماده‌سازی پیازها:

ابتدا دو عدد پیازها را خوب خرد کنید و سپس آن‌ها را در روغن کمی تفت دهید.

2- آماده‌سازی گوشت:

گوشت گوسفندی را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. گوشت تکه‌ای به همراه قلم یا گوشت با استخوان ترکیب مناسبی برای قورمه سبزی است.

3-آماده‌سازی سبزی قورمه:

در دستور پخت قورمه سبزی همدانی از ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود. حدود 1 کیلوگرم سبزی قورمه را خیلی ریز خرد کنید. سبزی را با روغن تفت دهید تا سبک شود.

4- اضافه کردن سبزی:

زمانی که گوشت‌ها تفت داده شدند، سبزی را به آن اضافه کنید و آب جوشیده را داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید خورشت با شعله کم بجوشد.

5- آماده‌سازی لوبیا قرمز:

لوبیا قرمز را که از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید، بجوشانید تا بپزد. زمانی که لوبیا پخته شد آب آن را خالی کنید. در اواسط پخت قورمه سبزی همدانی لوبیا قرمز را نیز اضافه کنید.

6- اضافه کردن چاشنی:

چهار عدد لیمو عمانی را چند دقیقه در آب خیس کنید. آن‌ها را با چنگال سوراخ کنید و همراه با لوبیا به خورشت اضافه کنید.

7- اضافه کردن سیب زمینی و تخم مرغ:

مهم‌ترین مرحله در طرز تهیه قورمه سبزی همدانی اضافه کردن سیب زمینی و تخم مرغ است. یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به ابعاد متوسط خرد کنید. سیب زمینی‌ها را کمی سرخ کنید. ده دقیقه آخر سیب زمینی‌ها را به همراه یک عدد تخم مرغ به خورشت اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: اگر خورشت را کمی ترش‌تر دوست دارید پیشنهاد می‌کنیم کمی آبغوره یا آبلیمو نیز به عنوان چاشنی به خورشت اضافه کنید. زمانی که آبغوره یا آبلیمو را اضافه کردید اجازه دهید خورشت چند دقیقه دیگر بجوشد.

بالاخره خورشت قورمه سبزی همدانی با طعمی متفاوت و خوشمزه آماده شد، نوش جان.

مواد لازم برای قورمه سبزی همدانی

قورمه سبزی با کدام خوشمزه‌ تراست گوشت یا مرغ؟

اصل طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی با گوشت خورشتی گوسفند است اما برخی افراد به گوشت قرمز علاقه ندارند به همین سبب می‌توانید از گوشت مرغ استفاده کنید.

ممکن است برخی افراد به دلایل مختلفی نتوانند گوشت قرمز مصرف کنند، این دلایل ممکن است شامل حساسیت یا آلرژی به گوشت قرمز، مشکلات گوارشی یا قلبی، دینی یا انتخاب یک رژیم غذایی وگان یا گیاه‌خواری باشد.

طعم خورشت قورمه با مرغ هم خوشمزه خواهد شد و به شما توصیه می‌کنم برای یک بار هم که شده این خورشت را با مرغ طبخ کنید. برای افراد وگان که نمی‌توانند از گوشت استفاده کنند نیز استفاده از قارچ و سویا به عنوان پروتئین گزینه عالی است.

قورمه سبزی با کدام خوشمزه‌ تر است گوشت یا مرغ؟

راز قورمه سبزی خوشمزه و خوش عطر

در برخی از مناطق در طرز تهیه قورمه سبزی از آب غوره یا خود دانه های غوره به جای لیمو عمانی استفاده می‌کنند که این نکته بستگی به ذائقه شما دارد. برای خوش رنگ شدن خورشت و گرفتن تلخی آن معمولاً از یک قاشق رب گوجه فرنگی یا رب آلوچه استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید روغن سیاه خورشت روی سطح خورشت قرار بگیرد در آخر کار می‌توانید چند تکه یخ به آن اضافه کنید و سپس زیر قابلمه را خاموش نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی را به شما آموزش دهیم. خورشت قورمه سبزی یکی از خورشت های محبوب و معروف ایرانی است. رستوران ناریجه به عنوان یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین رستوران‌های ایرانی در شهرهای مختلف معروف با ارائه‌ انواع غذاهای ایرانی سنتی و خوشمزه، همیشه مورد توجه مردم قرار گرفته است. خورشت قورمه سبزی نیز یکی از غذاهای محبوب این رستوران است که در منوی آن وجود دارد.

علاوه بر این، رستوران ناریجه امکان سفارش این خورشت برای مراسم‌ها و جشن‌ها و به عنوان غذای شرکتی یا اداری را نیز فراهم کرده است. این امکان به مدیران شرکت‌ها و ادارات کمک می‌کند تا بتوانند برای پرسنل خود غذاهای ایرانی سنتی و خوشمزه مانند خورشت قورمه سبزی را سفارش دهند. با اعتماد به ناریجه یک غذای سنتی باکیفیت و خوشمزه برای موسسه خود تهیه خواهید کرد که سفارش آن در صرف زمان ارزشمند شما صرفه جویی خواهد کرد.

سوالات متداول برای طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

سبزی‌های تازه و باکیفیت، سرخ شدن سبزی‌ها، اضافه کردن آب به میزان کافی به حدی که در اواسط پخت نیازی به آب نباشد، اضافه کردن لیمو عمانی و آبغوره به عنوان چاشنی و گوشت باکیفیت گوسفند و قلم گوسفند راز و رمز قورمه سبزی مجلسی و جا افتاده است.
در شهرهای مختلف از چاشنی‌های متفاوتی استفاده می‌شود. آبغوره، لیمو عمانی و آبلیمو معروف‌ترین چاشنی‌ها هستند اما در شهرهای مختلف آب نارنج، رب نارنج یا تمر هندی نیز به قورمه سبزی اضافه می‌شوند.
در قورمه سبزی شمالی کمی رب گوجه فرنگی نیز به غذا اضافه می‌شود. در گیلان بجای رب از گوجه فرنگی و بادمجان سرخ شده استفاده می‌شود. همچنین، به جای لوبیای قرمز از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌شود.
گشنیز، جعفری، تره و شنبلیه از معمول‌ترین سبزی‌های قورمه هستند. اما می‌توان اسفناج، برگ چغندر یا سبزی‌های محلی شمالی نیز به آن‌ها اضافه کرد.
سبزی قورمه، گوشت گوسفندی، لوبیا قرمز، سیب زمینی و تخم مرغ مواد اصلی قورمه سبزی همدانی هستند.