صفحه اصلی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بی نظیر به سبک ناریجه

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ
تعداد نمایش 82 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

شما هم مثل من زمانی که مهمان به صرف شام یا ناهار دارید به زرشک پلو با مرغ فکر می‌کنید؟! زرشک پلو با مرغ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای معروف ایرانی است که پایه ثابت مجالس می‌باشد. معمولاً زرشک پلو با مرغ را همگی در بیشتر مهمانی‌ها، مجالس مهمی مثل عروسی، سلف دانشگاه و سلف شرکت‌ها و موسسات به عنوان غذای اداری میبینیم.

زرشک پلو با مرغ یک غذای لذیذ و کامل پر انرژی برای افراد است که در یک وعده سرو می‌شود. زرشک پلو با مرغ دستور پخت‌های مختلفی دارد اما امروز ما با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بی نظیر به سبک ناریجه آمدیم تا به شما فوت و فن یکی از محبوب‌ترین غذاهای ناریجه را آموزش بدهیم. با ما همراه باشید تا با یادگرفتن طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی و مجلسی به بهترین میزبان تبدیل شوید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ناریجه

برای پخت یک وعده زرشک پلو با مرغ قدم به قدم با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با آماده کردن مواد اولیه پیش میرویم.

   
برنج ایرانی چهار پیمانه
سینه یا ران مرغ چهارتکه
زرشک یک پیمانه
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
پیاز یک عدد
سیر دو حبه
کره بیست و پنج گرم
آبلیمو یک قاشق غذاخوری
شکر  قاشق چایخوری یک
زعفران دم کرده یک قاشق چایخوری
گلاب نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آب پرتقال طبیعی ( در صورت استفاده نکردن از رب) چهار لیوان

در قدم اول ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد و روی حرارت متوسط، در ماهیتابه با دو قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. پیازها را کنار گذاشته و برای سرخ کردن مرغ‌ها آماده شوید. قدم دوم آماده کردن مرغ است، توجه داشته باشید که یکی از راه‌های از بین بردن بوی زهم مرغ سرخ کردن مرغ در روغن جدای از پیاز است، زیرا زمانی که شما مرغ را به همراه دیگر مواد سرخ می‌کنید احتمال اینکه بوی زهم گوشت داخل غذا بماند وجود دارد. پس مرغ را به همراه کمی فلفل و زردچوبه در دو قاشق روغن سرخ کنید سپس مرغ‌ها را در ظرفی جدا گذاشته و قابلمه را بشویید.

قدم سوم نوبت اضافه کردن مرغ‌ها به پیاز است، در این مرحله مرغ را به پیاز طلایی شده با ادویه‌هایی از جمله زردچوبه، فلفل، سیر، به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید تا ادویه‌ها به خورد مرغ برود. زمانی که به خوبی مواد را تفت دادید چهار لیوان آب اضافه کنید تا مرغ به خوبی پخته شود.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ناریجه

قدم چهارم آماده کردن سس خورشت است این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است زیرا یکی از فوت و فن‌های طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بی نظیر به سبک ناریجه به این مرحله مربوط می‌شود. رب گوجه‌فرنگی زمانی از حالت ترشی و خام بودن خارج می‌شود که به همراه روغن تفت داده شود.

در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ همواره یکی از سس‌های پایه ثابت این خورشت رب است و عطر آن نقش مهمی در طعم و عطر خورشت دارد.

در این مرحله شما دو قاشق رب گوجه‌فرنگی را در مقدار کمی روغن به مدت دو دقیقه باید تفت دهید این کار باعث از بین رفتن بوی خامی رب می‌شود. سپس زیر شعله را خاموش کرده می‌گذاریم رب کمی خنک شود در این مرحله یک قاشق غذاخوری آبلیمو، گلاب، دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به رب اضافه کنید.

مرحله پنجم آخرین قدم طبخ خورشت طرز تهیه زرشک پلو با مرغ است. زمانی که احساس کردید آب مرغ به اندازه دو لیوان رسیده است سس رب را به همراه نمک اضافه کنید و بگذارید به مدت ده دقیقه روی شعله بپزد.

نکته: دلیل اینکه نمک در مرحله آخر اضافه می‌شود این است که مرغ بهتر پخته شود.

طرز تهیه برنج مجلسی برای زرشک پلو با مرغ

برای طبخ یک برنج خوش طعم و خوب پخته شده به سبک ناریجه کافی است در ادامه به قدم به قدم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ همراه باشید.

پختن برنج سخت نیست اما برای داشتن یک برنج خوب قد کشیده توجه کنید که آب برنج نباید بیشتر از یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

در برخی دستور پخت‌های معروف و محلی در شمال کشور برای اینکه برنج روشن و سفید باشد به مقدار یک قاشق چایخوری به آب برنج آبغوره اضافه می‌شود، این کار نه تنها رنگ برنج شما را سفید و زیبا می‌کند بلکه باعث می‌شود برنج به خوبی شکفته شود و قد بکشد.

جهت تهیه برنج زعفرانی کافی است همزمان با سرخ کردن مواد دیگر در یک تابه جداگانه، به مقدار ۲۵ گرم کره و زرشک‌های خشک پاک شده یا زرشک تازه را با مخلوط زعفران دم کرده تفت دهید. شما می‌توانید در این مرحله مقداری شکر و گلاب هم اضافه کنید و این مرحله بستگی به ذائقه و سلیقه دارد.

در آخر کمی از برنج دم کرده را با زرشک و زعفران مخلوط کرده و مقداری خلال پسته اضافه کنید. این مخلوط برنج زعفرانی را اغلب برای تزیین استفاده می‌کنند که به شکل سنتی و مجلسی خود اشتها آور است. از شما بابت همراهی و انتخاب ناریجه سپاس گذاریم نوش‌ جان!

زرشک پلو با مرغ

نکته: افرادی که علاقه‌ای به رب گوجه فرنگی ندارند می‌توانند از آب پرتقال استفاده کنند، که در این روش به جای اضافه کردن آب تنها کافی است به اندازه چهار لیوان آب پرتقال اضافه کنید و پس از آنکه کمی مرغ پخت نمک را اضافه کرده پس از ده دقیقه زیر قابلمه را خاموش کنید.

نکات مهمی که در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی باید به آن توجه کنید

برای داشتن زرشک‌های خوش‌رنگ و جلوگیری از دادن رنگ قرمز به غذا، زیر حرارت را پس ازاینکه دانه‌های شکر حل شد خاموش کنید.

از اضافه‌کردن خلال پسته به زعفران خودداری کنید؛ زیرا زعفران رنگ زیبای پسته را تغییر می دهد.

همچنین، برای بهتر شدن طعم مرغ، می‌توانید هویج و فلفل‌دلمه‌ای را اضافه کنید. برخی افراد طعم ملس را دوست دارند شما در تزیین خورشت خود هنگام سرو آن می‌توانید هویج را به همراه کمی روغن، سرکه، شکر و دارچین تفت دهید و در کنار خلال سیب زمینی بریزید.

برای بهتر شدن طعم زرشک پلو، تکه‌های مرغ را قبل از طبخ در یک ماهیتابه جدا سرخ کرده و بعد آب اضافه کنید.

از نمک و فلفل برای طبخ مرغ استفاده کنید و برای مزه‌دار کردن آن از رب و زعفران به مقدار کافی استفاده کنید. شما می‌توانید از ادویه‌های مرغ موجود در بازار هم بهره ببرید.

پوست مرغ را هنگام پاک‌کردن جدا نکنید چون این کار می‌تواند طعم آن را لذیذ تر کند یا به شکل غذا بخاطر سرخ شدن پوست زیبایی ببخشد.

برای بهتر شدن رنگ زعفران، آن را با زرشک و شکر در تابه بریزید و بعد از اضافه کردن آب، از حرارت بردارید.

آب مرغ باید کاملا غلیظ شود و در هنگام طبخ، آب به‌مقدار کافی اضافه کنید.

برای طعم ترش، آلوچه‌ی ترش یا یک قاشق غذا خوردی رب انار را به سس مرغ اضافه کنید.

هنگام تفت زرشک، شکر را به‌آرامی روی آن بپاشید تا زرشک به برنج نچسبد و حل شود.

در نهایت، ریختن خلال پسته یا بادام روی زرشک پلو، ظاهر غذا را زیباتر می‌کند.

برای دم کردن زعفران، بهتر است آن را درون یک کاسه با یخ‌های کوچک بریزید زیرا یخ باعث رنگ دهی زعفران می‌شود.

سخن پایانی

با تشکر از شما که طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بی نظیر به سبک ناریجه را انتخاب کردید. زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای محبوب منوی ناریجه است که به عنوان غذای پرسنلی یا برای انواع مجالس انتخاب می‌شود، شما هم می‌توانید یکی از افرادی باشید که بدون دردسر و در کمتر از چند دقیقه به تعداد مورد نظر خود زرشک پلو با مرغ را از نارجیه سفارش می‌دهید. ناریجه همچنین دارای شعب مختلفی است که در دسترس همگان قرار دارد و برای مطمئن شدن از کیفیت غذا می‌توانید یک بار این غذای خوش طعم را در رستوران ما انتخاب کنید.

سوالات متداول برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بی نظیر به سبک ناریجه