صفحه اصلی

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد
تعداد نمایش 88 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

ایران زمین سرزمینی با قدمت بسیار است که تنوع غذایی آن بسیار بالا می‌باشد. شله زرد نیز یکی از دسرهای محبوب و سنتی ایران است و در میان مردم به عنوان یک دسر قدیمی مخصوص مراسم مذهبی تهیه می‌شود. شما می‌توانید این دسر خوشمزه و شیرین را همچنین به عنوان پیش غذا و عصرانه مصرف کنید.

طرز تهیه شله زرد در هر شهر و استانی از ایران متفاوت است اما شله زرد اصیل بر پایه سه مواد غذایی برنج، گلاب، زعفرون تهیه می‌شود. شله زرد نیز مانند برخی از دسرهای ایرانی مثل شیر برنج به عنوان یک غذای سبک و نذری در ماه مبارک رمضان پخته می‌شود.

تاریخچه شله زرد

این دسر خوشمزه ریشه در تاریخ کهن کرمان دارد و از دوران ابراهیم خان ظهیرالدوله به یادگار مانده است. نقل است که می‌گویند روزی ابراهیم خان در حال طبخ برنج بوده است که متوجه می‌شود برنج وا رفته است. به همین سبب برای اینکه برنج را اصراف نکند و دور نریزد بیرون تا بالا دستی‌ها از او شاکی نشوند، به برنج وا رفته مقداری شکر، زعفرون و گلاب اضافه می‌کند.

خدمتکاران خانه ابراهیم خان زمانی‌که متوجه می‌شوند مقدار غذای پخته شده بسیار است آن را در بین مردم پخش می‌کنند. از آنجا که این دسر از خانه ابراهیم خان بین مردم پخش شده بود، ابراهیم خانی نام گرفت که امروزه به آن شله زرد می‌گویند.

زمانی‌ که ابراهیم خان ظهیرالدوله حکمران این شهر شد برای رفع جبران خسارات وارد شده از سمت آقا محمد خان قاجار و بهبود تغذیه مردم، هرساله در اوایل ماه صفر، دسر شله زرد را تهیه می‌کرد و دستور می‌داد که برای سرو این دسر، کاسه‌های مسی بسازند و بعد آن را به نام ابراهیم خانی در بین مردم پخش کنند.

امروزه یکی از رسوماتی که دربین کرمانی‌ها رواج یافته، این است که هرسال در ماه رمضان، شله زرد را برای افطار سرو یا به عنوان نذری پخش می‌کنند و روی شله زرد را با قالب‌های زیبا و دارچین نام نویسی می‌کنند و با خلال پسته، بادوم و غنچه‌های گل محمدی تزئین می‌کنند. به همین سبب طرز تهیه شله زرد در طول این سال‌ها تغییراتی داشته است.

تاریخچه شله زرد

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی

شله زرد یک غذای کاملا مناسب برای نذری دادن در ماه‌های مختلف است. این دستور پخت که باهم آن را آماده می‌کنیم طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای چهار نفر است. طرز تهیه شله زرد برای ماه رمضان هم همینگونه است منتهی در ماه مبارک رمضان برای حفظ سلامت خود بهتر است از شکر کمتری استفاده کنید و بر سفره افطاری کمی شیره انگور بگذارید تا هر فردی به میزانی که علاقه دارد شله زرد خود را شیرین کند.

مواد لازم مقدار مواد
برنج نیم دانه سه لیوان
شکر چهار لیوان
گلاب نصف لیوان
خلال بادام 150 گرم
کره 50 گرم
زعفران دو قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری
دارچین برای تزیین

در مرحله اول برنج را شب قبل در یک کاسه بزرگ که تا دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب دارد بریزید. این کار به شله زرد کمک می‌کند که بهتر پخته شود و همچنین لعاب داشته باشد. در مرحله دوم نیم ساعت قبل از شروع آشپزی خلال بادام و پسته را در یک کاسه ریخته و سپس نصف یک لیوان یا پیمانه مورد نظر خود گلاب اضافه کنید.

خیس کردن خلال‌های بادام و پسته نه تنها طعم شله زرد را خوشمزه‌تر می‌کند بلکه باعث معطر شدن شله زرد می‌شود. در مرحله سوم برنجی که از شب قبل خیس کردیم را با آب روز حرارت متوسط قرار دهید و به مدت یک تا یک ساعت و نیم بپزید. در این مرحله زمانی که برنج‌ها خوب قد کشید و پخته شد زعفران را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه یک و نیم پیمانه شکر را به برنج اضافه کنید.

کنسرو

نکته: اگر می‌خواهید یک شله زرد خوش رنگ با کیفیت بالا تهیه کنید، یک کاسه یخ برداشته و مقداری زعفران آسیاب شده را درون یخ کاسه یخ بریزید این کار باعث می‌شود زعفران به خوبی رنگ باز کند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان زعفران را پس از شکر اضافه نکنید زیرا به دلیل خاصیتی که دارد اجازه نمی‌دهد زعفران همراه برنج مخلوط شود.

نکته بعدی آنکه در این مرحله شله زرد شما باید پس از حل شدن شکر به قوام خاصی برسد. در طرز تهیه شله زرد زمانی که به قوام رسید بهترین زمان برای اضافه کردن خلال پسته و بادام به همراه گلاب یا به دلخواه کمی عرق هل و کره است.

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی

در مرحله چهارم زمانی که تمامی این مواد را باهم مخلوط کردید به شله زرد اجازه دهید تا طعم‌ها را ترکیب کند و سپس زیر گاز را خاموش کرده یک ربع بگذارید با حرارت خودش دم بکشد. این کار برای این است که شله زرد پس از سرد شدن بریده بریده و ترک ترک نشود. شما می توانید شله زرد را به همراه خلال پسته، دارچین، بادام تزیین کنید.

رستوران ناریجه یکی از معروفترین رستوران‌های کشور است که با شعبه‌های مختلف در سراسر کشور فعالیت می کند. یکی از نقاط قوت اصلی این رستوران، دسرهای بسیار خوشمزه و منحصر به فردی است که در منوی خود دارد. این دسرها به گونه ای طراحی شده اند که برای سفارش در تعداد بالا و برای کلیه موقعیت های مختلف مناسب باشند.

رستوران ناریجه با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و نکات بهداشتی، دسرهایی تهیه می کند که حتی افراد با ذائقه های مختلف را نیز رضایت خاطر داشته باشند. همچنین این رستوران اهمیت زیادی به جزئیات و ظاهر دسرها و نحوه پذیرایی از مهمانانش می دهد تا تجربه ای مناسب را فراهم کند.

بنابراین، اگر به دنبال رستورانی با بهترین دسرها برای جشن، مراسم یا عزاداری هستید، رستوران ناریجه یک گزینه عالی و مناسب خواهد بود که با ارائه دسرهای خاص و منحصر به فرد، شما و مهمانانتان را شگفت زده خواهد کرد. ماه رمضان نزدیک است و شما می‌توانید با سفارش شله زردهای خوشمزه ناریجه که طرز تهیه شله زرد مخصوص خود را دارد از مهمانان عزیز خود جهت افطاری پذیرایی کنید.

طرز تهیه شله زرد برای ماه رمضان نیز به همین شیوه که ذکر کردیم می‌باشد منتهی توجه داشته باشید هر اندازه پیمانه برنج که انتخاب می‌کنید با همان پیمانه آب و شکر به نسبت بیشتر برای شله زرد استفاده می‌شود. یعنی به میزان دو پیمانه برنج اگر میخواهید استفاده کنید باید سه پیمانه شکر و هفت پیمانه آب استفاده آماده شود.

اگر از برنج نیم دانه یا شکسته استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که این برنج خیلی زود وا رفته و شفته می‌شود برای همین شاید نیاز نباشد که آن را از شب قبل خیس کنید. اگر می‌خواهید برنج نیم دانه را خیس کنید یک الی دو ساعت کافی است، ولی برای برنج درسته شما به 12 الی 24 ساعت نیاز دارید.

سوالات متداول برای طرز تهیه شله زرد