صفحه اصلی

طرز تهیه چلوگوشت

طرز تهیه چلو گوشت
تعداد نمایش 70 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

چلوگوشت با گوشت گوسفند یا گوساله یک غذای مجلسی ایرانی است. این غذا در بیشتر رستوران‌های سنتی ایرانی با روش‌ها و سبک‌های مختلف تهیه می‌شود. هر چه گوشت بهتر طعم دهی شود و کاملا پخته باشد، لذیذتر و خوش خوراک‌تر خواهد بود. معمولا این خوراک خوشمزه در کنار باقالی پلو، برنج زعفرانی یا مرصع‌ پلو عالی می‌شود. ترکیب ادویه‌ها، سبزیجات در چلوگوشت بر طعم و رنگ نهایی این غذا تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل، یک دستورالعمل عالی به شما چلوگوشتی متفاوت و خاص می‌دهد.

اگر می‌خواهید طرز تهیه چلوگوشت به روش رستورانی را یاد بگیرید، این مطلب را از دست ندهید و 3 روش عالی و پرطرفدار پخت چلوگوشت را یاد بگیرید.

بهترین روش‌های تهیه چلوگوشت با تمام فوت و فن‌ها

در اکثر مراسم‌های مهم، چلوگوشت یک غذای اصلی برای خانواده‌های ایرانی است. ماهیچه دست، ران یا گردن برای این غذا گزینه‌های ایده‌آلی هستند. برای چلوگوشت می‌توان از گوشت با استخوان یا تکه‌های گوشت بدون استخوان استفاده کرد.

در هر صورت گوشت باید کاملا پخته و آبدار شود. طرز تهیه چلوگوشت عالی که همه از خوردن آن لذت ببرند فوت و فن‌های خاصی دارد و هر کسی نمی‌تواند یک چلوگوشت بی‌نظیر بپزد. اما ما در اینجا به شما سه روش عالی برای پخت چلوگوشت و تمام نکته‌های مهم آن را آموزش می‌دهیم تا غذای شما در مهمانی‌ها بدرخشد.

چلوگوشت اگر به خوبی طبخ شود برای ناهار یا شام سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز ایده‌آل خواهد بود. در اکثر منوهای سفارش غذای سازمانی این غذا در کنار کباب یا زرشک پلو دیده می‌شود.

چلوگوشت برادران کریم

این یک روش منحصر به فرد برای پخت گوشت گوسفند است. در طرز تهیه چلوگوشت به روش برداران کریم که در اکثر رستوران‌ها طبخ می‌شود، نیاز به روغن و پیاز فراوان است. در نهایت این روش گوشتی با بافت کاملا آبدار و خوش رنگ به شما تحویل می‌دهد. برای پخت آن:

به ازای هر یک کیلوگرم گوشت گوسفندی به حدود 300 گرم پیاز نیاز داریم. ابتدا همه پیازها را می‌شوییم. برای خرد کردن پیازها ابتدا آن‌ها را از وسط نصف ‌کنید و سپس آن‌ها را به صورت عرضی برش دهید. مدل خرد کردن پیاز می‌تواند بر طعم گوشت تاثیرگذار باشد.

گوشت‌ را به تکه‌های متوسط خرد کنید. آن‌ها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها خشک شود.

دو سوم از پیازها را کف قابلمه بریزید، چند حبه سیر له شده را نیز اضافه کنید. گوشت‌ها را روی پیازها بچینید. مقداری فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه و مابقی پیاز روی گوشت‌ها بریزید.

در نهایت روغن مایع را اضافه ‌کنید. روغن مایع باید به اندازه‌ای باشد که کاملا روی سطح گوشت را بگیرد. همانطور که گفتیم در طرز تهیه چلوگوشت رستورانی از روغن زیادی استفاده می‌شود.

درب قابلمه را بگذارید و آن را روی حرارت قرار ‌دهید و اجازه دهید غذا با حرارت متوسط تا 4 ساعت کاملا پخته شود.
این چلوگوشت را در کنار باقالی پلو یا برنج زعفرانی سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

بهترین روش‌های تهیه چلوگوشت با تمام فوت و فن‌ها

تهیه چلوگوشت مجلسی با سس مخصوص

در این روش چلوگوشت را با سبزیجات تهیه می‌کنند و در نهایت یک سس مخصوص که همان آب گوشت است نیز خواهیم داشت. طرز تهیه چلوگوشت با این روش بسیار ساده است و فقط چند نکته مهم دارد.

دو عدد ساقه کرفس، دو عدد هویچ متوسط و یک عدد پیاز را خرد کنید. برای این چلوگوشت بهتر است از پیاز قرمز استفاده شود. چند حبه سیر له شده، یک شاخه رز ماری و یک برگ بو نیز اضافه کنید. از این سبزیجات برای طعم دهی گوشت استفاده می‌شود.

دو عدد ماهیچه دست یا پای گوسفند را بشویید و نمک و فلفل بزنید.

در یک قابلمه کمی روغن بریزید، اجازه دهید روغن داغ شود. سپس تمام قسمت‌های ماهیچه را سرخ کنید. هر قسمت را حدود 4 تا 5 دقیقه در روغن بگذارید تا برشته شود و رنگ گوشت عوض شود.

سبزیجات خرد شده را داخل همان قابلمه بریزید و کمی تفت بدهید. زمانی که سبزیجات کمی سبک شدند، حدود دو لیوان آب گوشت به سبزیجات اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد. در این مرحله نیازی نیست درب قابلمه را بگذارید.

بعد از چند دقیقه گوشت‌های سرخ شده را داخل سبزیجات قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید.

اگر نیاز به آب اضافه داشت دوباره به آن آب جوشیده اضافه کنید. زمانی که یک طرف گوشت‌ها پخت، آن‌ها را پشت و رو کنید تا گوشت کاملا در حدود چهار ساعت بپزد. در این غذا به آب زیادی نیاز نیست همان مقدار که گوشت در آن بجوشد، کافی است.

زمانی که گوشت‌ها پخت آن‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید، درب آن را بگذارید و داخل فر 100 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم بمانند.

حال نوبت به تهیه سس این چلوگوشت می‌رسد. برای تهیه سس چلوگوشت باید آب و سبزیجات را داخل یک صافی بریزید تا سس که همان آبگوشت است، جدا شود. به هیچ وجه سبزیجات را فشار ندهید تا عصاره آن‌ها داخل آبگوشت ریخته نشود.

اگر آب گوشت هنوز رقیق است آن را روی شعله قرار دهید تا چند دقیقه بجوشد و کمی غلیظ‌تر شود.

برای سرو، گوشت‌های گرم را از فر خارج کنید. داخل ظرف سرو گوشت‌ها را بچینید و از سس یا آب گوشت روی گوشت‌‌های پخته بریزید و آن را همراه با یک برنج زعفرانی عالی میل کنید.

چلو گوشت عربی در فر

هر چند چلوگوشت غذایی است که به روش سنتی درون قابلمه و روی شعله پخته می‌شود اما پیشنهاد می‌کنیم پخت آن در فر را نیز امتحان کنید. روش‌های طرز تهیه چلوگوشت بسیار متنوع هستند پس، سعی کنید تمام روش‌ها را امتحان کنید تا بهترین روش را متناسب با ذائقه خود پیدا کنید.

گوشت‌ با استخوان را بشویید. نیازی نیست چربی گوشت را بگیرید. به آن گوشت نمک، فلفل قرمز، زعفران و زردچوبه بزنید. کمی گوشت را ماساژ دهید تا ادویه‌ها به بافت گوشت رنگ و طعم بدهند.

یک عدد فلفل دلمه قرمز و سبز را خلالی خرد کنید، یک بوته سیر را از وسط نصف کنید. یک عدد فلفل تند هالوپینو را نیز نصف کنید.

سبزیجات را به همراه یک چوب دارچین، مقداری تخم گشنیز، دو عدد میخک، دو عدد برگ بو و یک قاشق زیره آسیاب شده داخل ظرف فر ب‌ریزید.

مقداری آبجوش به سبزیجات اضافه کنید.

روی سبزیجات توری مخصوص کباب و استیک قرار دهید تا گوشت‌ها را روی آن بچینید. در واقع در این طرز تهیه چلوگوشت، آب و سبزیجات با گوشت مخلوط نمی‌شوند و گوشت فقط بخار پز می‌شود.

روی گوشت کاغذ مخصوص فر قرار دهید و روی ظرف را کاملا با فویل بپوشانید تا هوایی وارد ظرف نشود.

فر را بر روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 2 ساعت و نیم با هوای گردشی تنظیم کنید.

ظرف گوشت را داخل فر قرار دهید تا به مدت 2 ساعت و نیم گوشت‌ها کاملا پخته شوند.

بعد از دو ساعت و نیم ظرف را از فر خارج کنید. گوشت‌ها را از روی توری بردارید. داخل آب سبزیجات برنج خیس خورده بریزید. کمی آن را هم بزنید تا برنج با سبزیجات مخلوط شود. دوباره توری را قرار دهید و گوشت‌ها را نیز روی توری قرار دهید. روی ظرف را فویل بپوشانید.

ظرف برنج و گوشت را دوباره داخل فر 180 درجه قرار دهید تا برنج پخته شود.

در نهایت یک چلو گوشت و برنج با طعمی متفاوت خواهید داشت که به دلیل گوشت بخار پز و عدم استفاده از روغن زیاد برای رژیم غذایی در بارداری ایده‌آل است.

چلو گوشت عربی در فر

چند نکته مهم برای تهیه چلوگوشت رستورانی

هر چند این غذا را با گوشت گوساله نیز تهیه می‌کنند اما، گوشت گوسفندی لذیذتر خواهد بود و در نهایت چلوگوشتی آبدار و نرم‌تر خواهید داشت. در اکثر رستوران‌ها و تهیه غذاها مانند ناریجه از گوشت تازه گوسفند استفاده می‌شود.

ماهیچه ران با استخوان یا حتی دنده نیز برای این غذای محبوب، عالی هستند. با این حال، می‌توانید با گوشت بدون استخوان تکه‌ای نیز چلوگوشت لذیذی تهیه کنید. اگر از تکه‌های گوشت استفاده می‌کنید آن‌ها را ریز برش ندهید. برش‌ها باید متوسط باشند تا گوشت له نشود.

در اکثر دستورالعمل‌های چلوگوشت، پیاز بسیار اهمیت دارد و به میزان زیادی از آن استفاده می‌شود. در کنار پیاز می‌توانید از سایر سبزیجات دلخواه ماننده هویچ و کرفس نیز استفاده کنید. این سبزیجات طعم بهتری به گوشت می‌دهند.

برای طعم دهی به گوشت علاوه بر نمک و فلفل می‌توانید از چوب دارچین، بوته درسته سیر، هل و زردچوبه نیز استفاده کنید.

چلوگوشت در فر یا آبپز از روش‌های مرسوم تهیه این غذا در رستوران‌ها است. این روش‌ها‌ به دلیل استفاده از روغن کمتر برای رژیم غذایی در بارداری گزینه خوبی هستند.

در برخی از دستورالعمل‌ها از رب نیز در چلوگوشت استفاده می‌شود تا غذا رنگ بهتری داشته باشد. اضافه کردن کمی رب گوجه فرنگی کاملا اختیاری است. اما قبل از اضافه کردن رب گوجه فرنگی دقت کنید که آن را حتما کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود.

نکته مهم در طرز تهیه چلوگوشت این است که باید غذا حدود 4 ساعت و به آرامی روی شعله ملایم پخته شود تا گوشت آن با سبزیجات طعم‌دار شده و بافتی آبدار و نرم داشته باشد.

سوالات متداول

1.چه گوشتی برای چلوگوشت توصیه می‌شود؟

معمولا از ماهیچه گوسفند و گوساله برای چلوگوشت استفاده می‌شود. اما گوشت گوسفندی لذیذتر و خوش خوراک‌تر است.

2. از چه ادویه‌هایی برای چلوگوشت استفاده می‌شود؟

زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز، دارچین، برگ بو، رزماری، تخم گشنیز، میخک، زیره و نمک متداول‌ترین ادویه‌ها و طعم ‌دهنده‌های چلوگوشت هستند. از هر کدام می‌توان به دلخواه استفاده کرد.

3. آیا می‌توان در چلوگوشت از سبزیجات نیز استفاده کرد؟

بله. سبزیجات مهم‌ترین قسمت این غذا هستند که طعم گوشت را عالی می‌کنند. پیاز، سیر، فلفل دلمه، هویچ، کرفس، فلفل هالوپینو سبزیجات چلوگوشت هستند.

4. سرو چلوگوشت چگونه است؟

این غذای محبوب که طعم خوشایندی دارد را معمولا همراه با باقالی پلو، مرسع پلو و برنج زعفرانی در مهمانی‌ها و جشن‌ها سرو می‌‌کنند.

سوالات متداول برای طرز تهیه چلوگوشت