صفحه اصلی

طرز تهیه کباب تابه‌ای دیگی

طرز تهیه کباب تابه ای دیگی
تعداد نمایش 56 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

کباب تابه‌ای یک غذای قدیمی و سنتی است که در حال حاضر نیز در بین ایرانی‌ها یک غذای پرطرفدار است. از قدیم بسیاری از رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها در بازار این غذای خوشمزه و لذیذ را به بهترین شکل طبخ می‌کردند و هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. پخت کباب تابه‌ای خیلی سخت نیست و به مواد زیادی احتیاج ندارد. اصلی‌ترین مواد این غذا گوشت چرخ شده باکیفیت و پیاز است که باید به خوبی با هم مخلوط شوند. با ما همراه باشید تا طرز تهیه کباب تابه‌ای را با دستور اصلی یاد بگیرید و در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه کباب تابه‌ای به سبک بازاری

برای تهیه کباب تابه‌ای به طور معمول فقط گوشت قرمز استفاده می‌شود. اگر عاشق غذاهای پر گوشت و لذیذ هستید حتما باید کباب تابه‌ای را امتحان کنید. این غذا نه تنها در رستوران‌های سنتی یک غذای محبوب و پرطرفدار است بلکه هر کترینگ‌ شرکتی نیز آن را ارائه می‌دهد.

برای گوشت این غذا می‌توان از نوع مخلوط گوسفند و گوساله یا گوساله خالص استفاده کنید. گوشت گوسفند خالص چربی زیادی دارد و حجم زیادی از غذا موقع طبخ آب می‌شود یا ممکن است غذا وا برود. در بهترین رسپی‌های طرز تهیه کباب تابه‌ای دیگی توصیه می‌شود از گوشت سردست یا سر سینه مخلوط گوساله و گوسفند با چربی حدود 15 تا 20 درصد استفاده شود. چربی گوشت این غذا نباید بیش از حد زیاد یا کم باشد.

این کباب را به صورت سنتی داخل تابه‌های یک یا دو نفره از جنس استیل یا روی درست می‌کنند و اجازه می‌دهند غذا با چربی گوشت و آب پیار پخته شود. با این حال، در برخی از رسپی‌ها به آن کمی روغن اضافه می‌کنند و یا مانند کتلت آن را داخل روغن سرخ می‌کنند. در هر دو صورت این یک غذای فوق‌العاده است. اگر این غذا را بدون روغن تهیه کنید وعده‌ای سالم و مقوی برای اضافه کردن به رژیم غذایی در بارداری خواهد بود.

مواد مورد نیاز کباب تابه‌ای مجلسی برای 4 نفر

  • گوشت چرخ شده: 700 تا 800 گرم
  • پیاز سفید: دو عدد بزرگ
  • فلفل تند تازه: یک عدد
  • ادویه کاری: یک قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری
  • پودر سوخاری: 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • جعفری خشک: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
  • سیر: 2 تا 3 حبه
  • نمک: به میزان لازم
  • گوجه فرنگی: یک تا دو عدد

مواد مورد نیاز کباب تابه ای مجلسی

به روش زیر باید مواد کباب تابه‌ای را آماده کنید.

شما به گوشت چرخ شده با چربی کم نیاز دارید که بهتر است گوشت مخلوط و سردست باشد. گوشت را دو بار چرخ کنید تا بافتی لطیف داشته باشد. چرخ کردن گوشت را در خانه انجام دهید تا غذایی سالم‌تر و مطمئن داشته باشید.

یک عدد پیاز سفید یا زرد بزرگ را با رنده درشت رنده کنید. توجه کنید که از رنده ریز به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا با این کار پیاز کاملا له می‌شود. در این مرحله باید آب پیاز را نیز بگیرید. وجود آب اضافی پیاز باعث وا رفتن گوشت در تابه می‌شود.

یک عدد پیاز باقی‌مانده را نیز حلقه‌ای برش بزنید.

یک یا دو عدد گوجه فرنگی‌ را برش‌های عرضی‌ بزنید.

فلفل تند تازه را ریز خرد کنید.

حبه‌های سیر را نیز له کنید.

برای تهیه کباب تابه‌ای مراحل زیر را ادامه دهید:

گوشت را با ادویه‌ها، نمک، جعفری خشک شده، فلفل تازه و پودر سوخاری کاملا مخلوط کنید تا طعم و عطر ادویه‌ها، سیر و سبزی خشک به بافت گوشت نفوذ کنند.

سپس پیاز رنده شده را به مخلوط گوشت و ادویه‌ها اضافه کنید.

مواد را چند دقیقه به خوبی با دست ورز دهید. این مرحله باید به درستی و با حوصله انجام شود تا گوشت بافت مورد نظر را پیدا کند.

بعد از اینکه گوشت را خوب ورز دادید روی ظرف را سلفون بکشید و حدود یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مواد جا افتاده شوند. اگر عجله دارید نیازی به استراحت دادن نیست و می‌توانید مواد گوشتی را همان موقع استفاده کنید.

بعد از استراحت، گوشت را داخل یک ماهیتابه بزرگ پهن کنید. گوشت را باید به گونه‌ای ته تابه پهن کنید که کاملا صاف و یکدست باشد تا همه جای آن یکنواخت پخته شود. همچنین، کناره‌های کباب داخل تابه را با دست مرتب کنید تا ظاهر بهتری داشته باشد.

روی مواد گوشتی چند حلقه پیاز و گوجه فرنگی قرار دهید. گوجه فرنگی‌ها کم کم پخته می‌شوند و آب آن‌ها به بافت گوشت نفوذ می‌کند که طعم بی‌نظیری به کباب تابه‌ای می‌دهد.

تابه را روی شعله ملایم قرار دهید تا گوشت به آرامی روغن بیاندازد و مغز پخت شود.

پس از چند دقیقه یک طرف گوشت کاملا پخته می‌شود. زمانی که رنگ روی گوشت کمی عوض شد کباب تابه‌ای را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن نیز پخته شود.

بجای اینکه گوشت را برگردانید می‌توانید کباب تابه‌ای را داخل فری که فقط از بالا روشن است قرار دهید تا روی آن نیز پخته شود.

بعد از اینکه دو طرف گوشت پخته شد، کباب تابه‌ای خوشمزه شما آماده است. دیدید که طرز تهیه کباب تابه‌ای دیگی بسیار ساده و آسان است. این غذا در کنار یک کته یا حتی با نان بسیار لذیذ و است و عطر آن هوش از سرتان می‌یرد.

راز خوشمزه شدن کباب تابه‌ای خانگی

با چند فوت و فن به سبک ناریجه می‌توان یک کباب تابه‌ای خوشمزه و آبدار درست کرد.

سعی کنید از گوشت چرخ شده باکیفیت با چربی مناسب استفاده کنید که غذا طعم خوبی داشته باشد و در آخر پخت حجم آن خیلی کم نشود یا بافت آن سفت نشود.

نکته مهم در طرز تهیه کباب تابه‌ای این است که پیازها باید درشت رنده شوند. این کار باعث می‌شود در آخر کبابی ترد و آبدار داشته باشید. اگر پیازها له شوند بافت گوشت بیش از حد چسبنده می‌شود و کباب تابه‌ای سفت می‌شود.

به دلیل اینکه گوشت کمی چربی دارد و پیازها هم کمی آبدار هستند نیازی به اضافه کردن آب یا روغن به این غذا نیست.

زمانی که آب پیاز را می‌گیرید نیازی نیست آن را کاملا خشک کنید، پیاز باید هنوز کمی آبدار باشد. در واقع، شما فقط آب اضافی پیاز را می‌گیرید.

علاوه بر پیاز و گوجه فرنگی می‌توانید فلفل دلمه خرد شده نیز بر روی مواد گوشتی قرار دهید تا غذا عطر فوق‌العاده‌ای بگیرد.

این غذا به طور معمول کمی تند و تیز است و باید فلفل تند تازه داشته باشد. اما در صورتی که به هر دلیلی غذای تند دوست ندارید می‌توانید از فلفل تند صرف نظر کنید.

علاوه بر گوجه فرنگی تازه می‌توانید یک سس ساده با رب گوجه فرنگی نیز تهیه کنید و آن را در آخر پخت به کباب تابه‌ای اضافه کنید. برای تهیه سس باید یک تا دو قاشق رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید و کمی آب جوشیده به آن اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید رب و آب کمی بجوشند تا به سسی یکدست تبدیل شوند. سس گوجه فرنگی آماده شده را در آخر پخت به کباب تابه‌‌ای اضافه کنید تا به خورد گوشت پخته برود و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

راز خوشمزه شدن کباب تابه‌ ای خانگی

سوالات متدوال

1.چه گوشتی برای کباب تابه‌ای توصیه می‌شود؟

بهترین گوشت برای کباب تابه‌ای گوشت سردست یا سر سینه با چربی حدود 15 تا 20 درصد است. توصیه می‌شود از گوشت چرخ شده مخلوط گوسفند و گوساله با کیفیت استفاده شود.

2. ادویه‌های کباب تابه‌ای چیست؟

مهم‌ترین ادویه‌های کباب تابه‌ای کاری و فلفل سیاه هستند.

3. آیا می‌توان بجای سبزی خشک از سبزی تازه استفاده کرد؟

در رسپی‌های مختلف توصیه می‌شود از جعفری خشک استفاده شود تا عطر و طعم دلخواه را به این غذا بدهد. سبزی تازه این عطر خاص را ندارد.

4. چرا کباب تابه‌ای سفت می‌شود؟

یک دلیل مهم سفت شدن کباب تابه‌ای له بودن پیازها است که باعث می‌شود بافت گوشت خیلی منسجم شود و حین پخت سفت شود. علت دیگر سفت شدن کباب تابه‌ای بدون چربی بودن گوشت است. پس از مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید.

5. علت وا رفتن کباب تابه‌ای چیست؟

آب اضافی پیاز یک علت وا رفتن کباب تابه‌ای است. علاوه بر این، چربی بیش از حد گوشت، خوب ورز ندادن و استراحت ندادن مایه کباب تابه‌ای از علل عمده و اصلی وا رفتن این غذا هستند.

سوالات متداول برای طرز تهیه کباب تابه‌ای دیگی