صفحه اصلی

ویژگی‌های یک محیط کاری خوب و سالم

ویژگی‌های یک محیط کاری خوب و سالم
تعداد نمایش 103 بار
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خلاصه محتوا

محیط کار بر احساس افراد نسبت به شغلشان به میزان زیادی تأثیرگذار است. یک محیط کاری مثبت بر پایه اعتماد، همکاری، همدلی، ایمنی، حمایت، مسئولیت پذیری و برابری بنا شده است. در این محیط افراد برای اهداف و ارزش‌های مشترک سازمانی تلاش می‌کنند و با اعتماد به یکدیگر کار را پیش می‌برند.

یک محیط کاری خوب و سالم تمام جنبه‌های زندگی کارمندان را در نظر می‌گیرد و اجازه رشد و ترقی را به آن‌ها می‌دهد. بهبود محیط کار یک فرآیند سریع نیست. برای دستیابی به تغییرات بلندمدت و پایدار، باید تعهد داشت و تغییرات را از بالای ساختار سازمانی شروع کرد. این امر مستلزم وجود مدیرانی مسئولیت‌پذیر و با برنامه است.

در ادامه برخی از مولفه‌های یک محیط کاری سازنده و مثبت آورده شده است. رعایت این نکات به کارفرمایان برای ایجاد محیطی سرزنده و پویا کمک می‌کند.

فضای فیزیکی مناسب

ایجاد یک فضای کاری دلنشین و راحت اولین قدم برای داشتن یک محیط کاری سالم و ایده‌آل است. اگر کارمندان محیط فیزیکی کار خود را دوست داشته باشند، سطح بهره وری و رضایت به طور طبیعی افزایش می‌یابد. یک محیط کاری مثبت با فضایی آرام، زیبا و تمیز منجر به بهره وری بیشتر می‌شود. زمانی که کارمندان بتوانند با حداقل حواس پرتی کار کنند، بدون استرس به تمام مسئولیت‌های روزانه خود می‌رسند. یک محیط کاری راحت با ارتقاء عملکرد شناختی و سلامت جسمانی کارمندان به بهبود رضایت شغلی، افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه در آن‌ها کمک می‌کند. اغلب فضای فیزیکی نامرتب و کثیف، صندلی‌ها و میزهای شکسته و نور ناکافی باعث بی‌انگیزگی در کارکنان می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم اقدامات ساده و مقرون به صرفه زیر را برای بهبود فضای کاری امتحان کنید:

• طراحی مبلمان اداری ارگونومیک و باکیفیت
• استفاده از گیاهان آپارتمانی و ایجاد فضاهای سبز کوچک داخل ساختمان و فضای بیرون
• نوردهی مناسب
• کنترل دمای محیط
• پارتیشن بندی صحیح برای کاهش سر و صدا در اتاق‌های کار
• ایجاد فضای شخصی
• توجه به نظافت روزانه محیط کار

روابط مناسب و کارآمد بین کارمندان

ایجاد روابط مثبت بین کارمندان و حتی رئیس و کارمندان برای تضمین شکوفایی افراد و شرکت بسیار مهم است. روابط سالم و باکیفیت در افزایش رضایت شغلی و بهبود چشم انداز پیشرفت شغلی کارکنان بسیار اهیمت دارد. با به دست آوردن درک عمیق تر از این روابط، افراد می‌توانند تلاش‌های حرفه‌ای خود را متحول کنند و به طور قابل توجهی به پیشرفت سازمان یا شرکت خود کمک کنند. بنابراین، ارتباط موثر برای ایجاد روابط سالم و مستحکم در محل کار بسیار مهم است.

همکارانی که به طور شفاف و سازنده با هم ارتباط برقرار می‌کنند و ارتباطات قوی و طولانی دارند، بهره‌وری و رضایت شغلی را کل سازمان را افزایش می‌دهند. یکی از راه‌های موثر برای تقویت همکاری و ترویج تبادل ایده برگزاری جلسات تیمی است.

این جلسات بستری برای بحث در مورد پروژه‌ها، اشتراک‌گذاری ایده‌ها را برای اعضای تیم فراهم می‌کنند. ایجاد این فضای گفتگو فرصتی مناسب برای تقویت روابط و ایجاد حس همکاری و وحدت بین همکاران است. تشویق کارکنان به گفتگو واضح و مختصر، گوش دادن فعال و بازخورد سازنده به ایجاد روابط در سطح عالی کمک می‌کند.

علاوه بر این، برگزاری رویدادهای اجتماعی، ایجاد گروه‌های بحث آزاد و آموزش گوش دادن فعال، ایجاد ارتباطات سازنده و کنترل هوش هیجانی و احساسات نیز به تقویت ارتباط بین همکاران و پرورش فرهنگ محیط کاری خوب کمک می‌کنند.

محیط کاری سالم

وجود حس پیشرفت و مفید بودن

در یک محیط کار فراگیر همه کارکنان صرف نظر از جنسیت، نژاد و مذهب، ارزش‌گذاری و حمایت شده و پرورش می‌یابند. همه کارمندان باید از فرصت‌های برابر برای پیشرفت و دسترسی به تمام امتیازات و پاداش‌های پیشنهادی برخوردار باشند. یکی از ویژگی‌های محیط کاری خوب این است که به تفاوت‌های فردی اهمیت داده می‌شود و باعث می‌شود تمام کارکنان احساس مفید بودن و پذیرش داشته باشند.

ایجاد حس پیشرفت و مفید بودن باید با پشتیبانی واضح و مثبت از سوی مدیران سازمان صورت بگیرد. در نظر گرفتن پاداش‌ها، اضافه حقوق و توجه به نظرات و ایجاد محیط گفتگو در بوجود آوردن این احساسات نقش پررنگی دارند و کارکنان را متعهدتر و باانگیزه‌تر می‌کند.

داشتن خط مشی شفاف برای پیشرفت و ارتقا، به کارمندان فرصتی برای سنجش عملکرد خود می‌دهد. ایجاد فرصت‌هایی برای رقابت سالم و مثبت برای پیشرفت از احساسات منفی و نارضایتی اعضای تیم نسبت به یکدیگر جلوگیری می‌کند. هنگامی که اهداف به طور مثبت تقویت شوند و دستاوردها شناسایی و تجلیل شوند، منجر به ایجاد احساس ارزشمندی و مفید بودن در کارکنان می‌شود که به نوبه خود اثرات مثبتی در محل کار ایجاد می‌کند.

تقویت روحیه تیمی و کار گروهی

توانایی انجام کار تیمی مهمترین ویژگی افراد در سازمان‌ها و شرکت‌ها است. تقویت روحیه تیمی به افراد برای با هم برای رسیدن به یک هدف یا اهداف مشخص کمک می‌کند. در یک سازمان یا شرکت موفقیت در پروژه‌ها، نیاز به ایجاد ارتباطات موثر دارد. توانایی ایجاد ارتباطات موثر و سالم نیز برگرفته از تقویت حس روحیه کار گروهی است.

در این میان هدف‌گذاری، ایجاد ارز‌ش‌های روشن، پاداش، اعتماد سازی، مشورت و همکاری و ارتباطات قوی از عناصر مهم کارگروهی و مشارکتی در یک محیط کاری سالم هستند. اگر افراد هدف و ارزش‌ یکسانی نداشته باشند و اهداف متفاوتی را دنبال کنند، بین اعضای تیم در هنگام برقراری ارتباط مشکلاتی بوجود می‌آید.

ایجاد سیاست تشویق کارمندان

برای انجام کارهای سخت و اتمام موفقیت آمیز پروژها باید پاداش یا تشویقی در نظر گرفته شود. زمانی که یک شرکت یا سازمان کارکنان خود را تشویق می‌کند، کارمندان پیشرفت می‌کنند و عملکرد تیم افزایش می‌یابد. برگزاری مراسماتی برای تشویق‌ و تقدیرهای هر چند کوچک از ویژگی‌های محیط کاری خوب است.

مشوق‌ها چه مالی باشند و چه تقدیر کلامی در جلسات و رویدادها، تضمین کننده افزایش انگیزه در کارمندان هستند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر و با انگیزه‌تر وارد جریان کار شوند و خود را یک جزء موثر از تیم بدانند. کارفرمایان با تعیین سیاست‌های تشویقی به کارمندان خود انگیزه می‌دهند تا پله‌های ترقی را با جرات بیشتری طی کنند.

ایجاد تعادل بین زندگی کاری و شخصی

تعادل بین کار و زندگی شخصی منجر به افزایش رضایت شغلی در بین کارکنان می‌شود. برآوردن نیازهای مختلف و رسیدن به جنبه‌های مختلف زندگی مانند خانواده، دوستان و رشد خود، احساس اعتماد بیشتری در کارمندان بوجود می‌آورد. این باعث می‌شود در محیط کار نیز بهتر عمل کنند. این مسئولیت شرکت و مدیر است که مزایای یک تعادل خوب کار و زندگی را گوشزد کند و کارکنان خود را از کار مداوم و اضافه کاری زیاد منع کند.

ایجاد محیط کار ایمن و سالم برای شرکت‌ها یک اصل حیاتی و بسیار مهم است. از این رو مدیران همواره سعی می‌کنند از راه‌های مختلف کارکنان خود را به سبک زندگی سالم تشویق کنند. برنامه تغذیه سالم گامی مهم برای داشتن محیط کاری خوب است.

سفارش غذاهای سازمانی از بهترین کترینگ‌ها بخشی از یک برنامه کامل سلامت محیط کار است که ساعتی از روز پرسنل را دور هم جمع می‌کند و به تعاملات اجتماعی بین آن‌ها کمک می‌کند. سرو غذاهای متنوع و مغذی کارکنان شرکت را به تغذیه سالم پایبند می‌کند و بازده کاری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

سیاست تشویق کارمندان

اصول تغذیه سالم در محیط کاری خوب

خوب غذا خوردن در محل کار همیشه چالش‌ برانگیز است. در دسترس بودن غذای ناسالم و وسوسه انگیز برای کارمندان که نیاز به خوردن یک غذای سریع و آماده دارند به معنی افزایش بیش از حد وزن روزانه است. تغذیه مناسب نقش مهمی در سلامت روح و جسم کارمندان دارد. در سال‌های اخیر، برخی از شرکت‌ها برای ایجاد یک محیط کاری خوب برنامه‌‌ منسجمی برای غذای روزانه کارمندان ارائه می‌دهند.

شرکت‌هایی که یک برنامه غذایی سالم را در دستور کار خود دارند باید بر تامین مواد مغذی و سلامت غذاها تمرکز کنند. مدیران برای ایجاد یک محیط کاری ایده‌‌آل باید اطمینان حاصل کنند که گزینه‌های غذایی سالمی در شرکت ارائه می‌شود. هنگام انتخاب برنامه غذایی روزانه در محل کار، باید طیف گسترده‌ای از گزینه‌های غذایی ارائه شود تا علاوه بر تامین مواد مغذی سلیقه‌های مختلف را نیز پوشش دهد.

بحث تامین غذای سالم این روزها بیش از بیش مطرح است به همین دلیل برای سفارش غذای سازمانی همیشه چند نکته را مدنظر داشته باشید.

  • غذا خوردن را باید به یک عمل لذت بخش تبدیل کرد و فرهنگ‌ها و سنت‌های غذایی مختلف را نیز مدنظر داشت.
  • در هنگام انتخاب غذاها برای منوی شرکت باید با تصمیم‌گیری هوشمندانه گزینه‌های سالم‌تری را انتخاب کرد.
  • همواره باید مقدار کافی سبزیجات، پروتئین، غلات کامل و کربوهیدرات در رژیم غذایی قرار داد تا انرژی و مواد مغذی بدن تامین شود.
  • برنامه‌های غذای برای شرایط خاص مانند افراد دیابتی و بیماران قلبی نیز در نظر گرفته شود و غذاهای با نمک و چربی متعادل ارائه شود.
  • غذاهای بسیار فرآوری شده محدود شوند و به جای چربی‌های اشباع، چربی‌های سالم انتخاب شوند.
  • علاوه بر نکات تغذیه‌ای، سلامت و تازگی مواد اولیه را نیز در نظر بگیرد. بهداشت و تمیزی تهیه غذا، فاکتور مهمی برای انتخاب یک کترینگ عالی و داشتند یک محیط کاری خوب است.

اهمیت تغذیه سالم در محیط کاری خوب و سالم

فراهم کردن فضاهایی دوستانه و دعوت از کارکنان برای صرف غذا در غذاخوری شرکت، بهترین روش برای ایجاد یک محیط کاری خوب است. غذا خوردن مهم است، اما نوع غذاها، سلامت ‌آن‌ها و برنامه‌ریزی مناسب ساعات غذاخوردن نیز اهمیت بالایی دارد زیرا تأثیر مستقیمی بر عملکرد مغز و بدن دارد.

گنجاندن غذاهای متنوع و منحصر به فرد راهی برای شاداب کردن یک روز کاری است. مزایای سرو غذای سالم در شرکت و داشتن یک تغذیه خوب در محل کار بسیار فراتر از فواید سلامت شخصی است و می‌تواند اثرات زیادتری نیز داشته باشد از جمله:

• افزایش بهره وری

خوردن غذاهای مغذی و مفید به افزایش بهره وری و عملکرد کارکنان شرکت کمک می‌کند. اگر می‌خواهید پرسنل پرانرژی‌تر و شاداب‌تر باشند، غذاهای سبک اما مغذی را به رژیم غذای آن‌ها اضافه کنید. غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند میوه‌ها، غلات کامل، پاستا و نان منبع اصلی انرژی بدن هستند. این غذاها کارمندان را برای ادامه کار پرانرژی‌تر می‌کنند. همچنین، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر نیز باعث افزایش رضایت و شادی افراد و بهبود خلق و خوی آن‌ها می‌شود.

بیشتر کارمندان با وجود روزهای شلوغ شاید فرصت تهیه غذای خانگی را نداشته باشند. با سفارش غذای پرسنلی کارمندان این فرصت را پیدا می‌کنند که غذایی سالم در اداره بخورند و از غذاهای ناسالم بیرون نیز دور باشند.

• افزایش روحیه کارمندان

سرو غذا توسط شرکت در روحیه پرسنل معجزه می‌کند و حس خوبی به آن‌ها می‌دهد. این کار نشان می‌دهد که مدیران به سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهند و برای ایجاد یک محیط کاری خوب تلاش می‌کنند. سرو گروهی غذا در یک زمان خاص و در یک محیط آرام فرصتی برای استراحت و لذت بردن از غذا فراهم می‌کند.

بنابراین داشتن محیط غذاخوری جداگانه یک راه عالی برای افزایش بهره وری و روحیه کارمندان است. غذای خوب به هوشیار نگه داشتن کارکنان، بهبود حافظه، تشویق به یادگیری و افزایش خلاقیت آن‌ها کمک می‌کند.

شما به عنوان کارفرما یا رئیس شرکت می‌توانید با ارائه برخی مشوق‌ها به نیروی کار خود انگیزه بیشتری برای تغذیه سالم در محل کار بدهید. به عنوان مثال می‌توانید یک روز در هفته یا ماه، یک وعده غذای رایگان همراه با تنقلات سالم ارائه دهید. بدین ترتیب، یک راه عالی برای شناخت تغذیه صحیح و انتخاب غذاهای سالم برای کارمندان ایجاد می‌کنید.

افزایش روحیه کارمندان

• ترویج عادات غذایی سالم

امروزه با وجود زندگی ماشینی و دسترسی آسان‌تر افراد به غذاهای فست فودی و ناسالم اضافه وزن و بیماری‌های قلبی و دیابت رو به افزایش است. از این رو، افراد برای حفظ سلامتی خود به سمت غذاهای خانگی و سنتی روی آورده‌اند. بنابراین، داشتن گزینه‌های غذایی سالم در محل کار برای بیشتر کارمندان مهم است. به عنوان یک مدیر مهم است که الگوی غذایی مناسبی برای کارمندان داشته باشید.

یک الگوی غذایی مغذی مشوق کارکنان برای داشتن تغذیه سالم در محل کار است. با سفارش غذای سازمانی از بهترین کترینگ‌ها می‌توانید نقش مهمی در ترویج مصرف غذای سالم در بین کارمندان خود داشته باشید.

برای ایجاد محیط کاری بهتر و تاکید بر اهمیت سبک زندگی سالم، گزینه‌های غذایی مغذی‌تر را برای منوی خود انتخاب کنید.

• ایجاد روابط صمیمانه بین کارکنان

شاید به نظر بی ربط باشد اما باید بدانید که غذا به ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه بین کارکنان و بهبود فرهنگ کاری کمک زیادی می‌کند. یک ناهار دوستانه با همکاران راهی فوق العاده برای ایجاد پیوندها و روابط است. در ساعت‌های ناهار و استراحت کارکنان فرصت پیدا می‌کنند تا با یکدیگر گفتگو کنند و در شرایطی خارج از چارچوب‌های کاری شرکت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در غیر این‌ صورت، ایجاد روابط معنادار بین کارکنان چالش برانگیز می‌شود، زیرا آن‌ها فقط در سطح حرفه‌ای و نه شخصی، تعامل برقرار می‌کنند.

با این حال، این موضوع به نحوه ارائه خدمات توسط شرکت نیز بستگی دارد. فراهم کردن فضایی اختصاصی به عنوان غذاخوری با منوی متنوع، باعث می‌شود کارکنان رغبت بیشتری برای صرف ناهار شرکت داشته باشند.

تغذیه سالم در محیط کار خوب

تغذیه با غذای خوب باعث ایجاد احساس رضایت جسمی و روحی در افراد می‌شود. غذا انرژی لازم برای ادامه دادن کار را فراهم می‌کند. راه‌های‌ زیادی برای سرو غذا در شرکت وجود دارد. می‌توان غذا را به کترینگ‌ها سفارش داد. این راهی ساده و عالی برای داشتن برنامه غذایی متنوع و سالم است.

کترینگ‌های معتبر و با تجربه‌ای همچون ناریجه، با ارائه وعده‌های غذایی مغذی به بهبود خلق و خو، عملکرد و تندرستی کارکنان کمک می‌کنند. هنگامی که غذای سالم در محل کار سرو می‌شود افراد بهتر می‌توانند در برابر فرسودگی شغلی مقاومت کنید و روحیه خود را در محل کار تقویت کنند.

عموما کارمندان باید زمان زیادی از وقت خود را در خانه صرف تهیه غذا کنند یا از رستوران غذا سفارش دهند. در هر صورت، باید زمان زیادی را به پخت و پز یا انتخاب غذا اختصاص دهند.

اما در یک محیط کاری خوب با وجود یک برنامه غذایی متعادل و متنوع، تنش و استرس کارمندان برای تهیه غذا کمتر می‌شود. یک کترینگ با منوی حرفه‌ای و خلاقانه می‌تواند تمام غذاهای ایرانی- ستنی، فرنگی، ساندویچ‌ها، سوپ‌ها و سالادها را ارائه دهد. این موضوع به کارمندان اجازه می‌دهد تا راحت‌تر از بین غذاهای مورد علاقه خود انتخاب کنند و الگوی غذایی سالمی را دنبال کنند.

سوالات متداول برای ویژگی‌های یک محیط کاری خوب و سالم

یک محیط کاری سالم و خوب موجب افزایش انگیزه و رضایت شغلی در کارکنان می‌شود که به نوبه خود باعث ارتقاء سازمان می شود. همچنین، تمرکز آن‌ها را بر پیشرفت خودشان و سازمان افزایش می‌دهد.
با طراحی و چیدمان مبلمان راحت و مرتب، ایجاد فضای سبز، توجه به نظافت محیط، نور کافی، دمای مناسب و پارتیشن بندی صحیح می‌توان یک فضای فیزیکی مناسب برای محیط کار ایجاد کرد.
برگزاری جلسات برای اشتراک گذاری پروژه‌ها، رویدادهای کاری، نمایشگاه‌ها و ایجاد فضایی برای گفتگوی آنلاین و آزاد از جمله راهکارهای موثر برای تقویت روابط بین کارکنان است.
بله. تقویت روحیه همکاری و تیمی در بالا بردن انگیزه افراد بسیار اهمیت دارد. به دنبال افزایش انگیزه محیطی پویا و شاداب برای کار فراهم می‌شود که همه اعضا تیم و سازمان با هم رشد می‌کنند.
تعادل بین زندگی شخصی و کاری به معنای رسیدگی به تمام جنبه‌های زندگی کارکنان است. در صورتی که بعد شخصی زندگی فردی نادیده گرفته شود افسردگی، کاهش انگیزه و نارضایتی شغلی افزایش می‌یابد و محیط کار نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.