صفحه اصلی

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با زرشک و زعفران

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با زرشک و زعفران
تعداد نمایش 57 بار
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه محتوا

ته چین یکی از غذاهای پلویی ایرانی است که طعم لذت بخشی دارد. این غذا را معمولاً به عنوان یک غذای مجلسی در بسیاری از میهمانی‌ها سرو می‌کنند. طرز تهیه ته چین مرغ در انواع زیادی بین مردم وجود دارد، ته چین علاوه بر مرغ ممکن است دارای سبزیجات و گوشت هم باشد.

در این بخش ما طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با زرشک و زعفران را آماده کردیم. طعم این غذا کمی شبیه به طرز تهیه زرشک پلو با مرغ است و مواد لازم هردو غذا شبیه به هم می‌باشد. ته چین مرغ غذایی است که معمولاً به صورت تکه ای (اسلایسی) مانند کیک برش داده می‌شود و در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود.

دستور پخت طلایی ته چین مرغ مجلسی

در طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی ابتدا باید مواد لازم را آماده سازی کنید، توجه داشته باشید که پخت این غذا آسان بنظر می‌آید اما کمی زمان‌ بر خواهد بود. ته چین مرغ مجلسی یکی از غذاهای منوی ناریجه است که اغلب آن را برای کارکنان، پرسنل اداری، موسسات انتخاب می‌کنند.

به خصوص در پک‌های افطاری هم این غذا به دلیل مغذی بودن و خوشمزه بودن هم در تکه‌های کیک مانند بزرگ و کوچک نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه ته چین مرغ مجلسی ناریجه از طریق سفارش غذای پرسنلی هم به ما در ارتباط باشید و یک غذای متنوع و با کیفیت را برای کارکنان خود انتخاب کنید.

مواد لازم مقدار
سینه مرغ یک عدد
برنج سه پیمانه
ماست چکیده یک پیمانه
کره پنجاه گرم
زرده تخم مرغ دو عدد
پیازمتوسط یک عدد
گلاب یک فنجان
زرشک 80 گرم
پودر قند یک قاشق چایخوری
روغن مایع به مقدار لازم
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
دارچین یک قاشق چایخوری
خلال پسته به مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم

طبخ سینه مرغ و آماده کردن آن

مهم‌ترین ماده غذایی این غذا سینه مرغ است. در طرز تهیه ته چین مرغ، سینه مرغ را به صورت ریش ریش به مواد دیگر اضافه می‌کنیم. برای اینکه هم بوی زهم مرغ از بین برود و به خوبی پخته شود کافی است چند پیمانه آب را به همراه پیاز چهار قسمت شده و مقداری زردچوبه در یک قابلمه بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم پخته شود.

پختن مرغ با این روش باعث می‌شود بوی بد خامی مرغ گرفته شود و خوب سینه مرغ بپزد بدون اینکه بافت مرغ سفت شود. پس از اینکه مرغ شما آماده شد سینه‌های مرغ را از آب مرغ جدا کنید. حال در یک ظرف جدا سینه مرغ را با دست یا دو چنگال به خوبی ریش ریش کنید. روی ظرف خود سلفون بکشید و مرغ را کنار بگذارید.

طبخ سینه مرغ و آماده کردن آن

پختن برنج مخصوص ته چین

برنج ته چین شما نباید کاملا پخته و شفته باشد به همین سبب باید برنج را به روش آبکشی شده بپزید. سه پیمانه برنج را دو بار شستشو دهید و داخل قابلمه با مقداری آب، نمک، روغن روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. در این زمان باید توجه کنید و مراقب باشید که برنج بیش از حد پخته نشود، هنگامی که برنج شما کمی نرم شده بود اما داخل برنج کمی سفت بود برنج ته چین مرغ شما آماده آبکشی کردن است.

نکته: برای اینکه برنج خراب و شفته نشود آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

طعم دادن به مواد ته چین

نوبتی هم که باشد نوبت طعم دار کردن مواد ته چین است. مرغی که بعد از ریش ریش کردن کناری گذاشته بودید داخل یک تابه مناسب بریزید با کمی روغن تفت دهید. در بین تفت دادن مرغ ادویه‌های ته چین از جمله نمک، فلفل، دارچین را اضافه کنید توجه داشته باشید که می‌توانید به جای استفاده از روغن، کره اضافه کنید تا طعم مرغ شما لذیذ تر شود.

پس از اینکه مرغ‌های ریش ریش شده را تفت دادید در یک ماهیتابه جداگانه با مقداری روغن زرشک و پودر قند را تفت دهید.

نکته: مراقب باشید هنگام تفت دادن زرشک رنگ زرشک تغییر نکند و زرشک‌ها نسوزند.

آماده کردن مایه اصلی ته چین

حال زمان آن رسیده است که مایه اصلی ته چین را آماده کنیم. در یک کاسه زرده‌های دو تخم مرغ را جدا و به همراه گلاب و زعفران دم کرده مخلوط کنید سپس ماست را اضافه کرده و مواد را باهم مخلوط کنید به طوری که یکدست شود. در مرحله بعد برنج آبکش شده را به این مایه اضافه کنید. توجه داشته باشید که برخی برای درست کردن ته چین از ماست چکیده هم استفاده می‌کنند و این مورد به ذائقه شما بستگی دارد.

برای دم کردن زعفران کافی است زعفران خود را در هاونگ بسابید و در یک ظرف پر از چند تکه یخ کوچک بریزید تا زعفران شما دم شود. این روش برای افرادی است که زعفران اصل خریدند و از زعفران‌های دم شده‌ای که در بازار در بطری فروخته می‌شود استفاده نمی‌کنند.

در مرحله آخر شما باید از یک قابلمه نچسب، تفلون، پیرکس استفاده کنید تا ته چین شما خراب نشود و به صورت قالبی در آخر کار شکل بگیرد. استفاده نکردن از این ظروف باعث می‌شود ته چین به ظرف شما بچسبد و شکل مناسبی به خود نگیرد. توجه داشته باشید که در طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با زرشک و زعفران، استفاده از ماست چکیده می‌تواند طعم ته چین شما را بهتر کند.

پس از انتخاب قابلمه مناسب، کف قابلمه خود را چرب کنید و سپس از مایه ته چین داخل آن بریزید و به خوبی فشار دهید تا کمی سطح آن سفت شود، بعد از آن مرغ تفت داده شده را ریخته و این کار را به صورت لایه لایه تا مواد شما تمام شود انجام دهید. هنگامی که با شعله کم این ته چین آماده شد می‌توانید آن را به همراه زرشک و خلال بادام یا پسته تزئین کنید.

توجه کنید که برخی در ته چین خود از مواد دیگری مانند بادمجان هم استفاده می‌کنند، اینکه چه موادی داخل ته چین خود استفاده کنید همگی به ذائقه شما بستگی دارد. اما در طرز تهیه ته چین مرغ به همراه بادمجان کافی است مقداری بادمجان را به صورت ورقه‌ای برش داده و سرخ کنید در کف یا دیواره‌های قابلمه بچینید. حتی استفاده از بادمجان بین مواد هم موردی ندارد. برای افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند گوشت یا مرغ مصرف کنند جایگزین کردن قارچ به جای مرغ گزینه مناسبی است.

آماده کردن مایه اصلی ته چین

نکات ضروری برای تهیه ته چین زعفرانی:

– استفاده از ماست سفت یا چکیده برای جلوگیری از شل شدن ته چین
-به اندازه استفاده کردن از ماست
– استفاده از فویل آلومینیومی برای پخت بهتر برنج و ته چین روی قابلمه هنگامی که از فر استفاده می‌کنید
– اضافه کردن یک قاشق گلاب به زعفران دم شده برای کاهش بوی تخم مرغ.
– اضافه کردن زرشک و خلال پسته برای افزایش طعم و لذت ته چین.
– استفاده از قابلمه نچسب برای جلوگیری از سوختن ته چین.
– استفاده از زعفران با کیفیت برای طعم و عطر بیشتر ته چین.

سوالات متداول

چگونه ته چین مرغ را در فر بپزیم؟

برای پختن ته چین مرغ در فر کافی است فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا آماده شود و با استفاده از ظرف پیرکس ته چین مرغ خود را داخل فر قرار دهید. به مدت یک ساعت صبر کنید و سپس ته چین خود را از فر خارج کنید.

چرا در طرز تهیه ته چین مرغ از زرده تخم مرغ استفاده می‌شود؟

استفاده از زرده تخم مرغ باعث لطیف شدن بافت ته چین می‌شود و از خشک و سفت شدن آن جلوگیری می‌کند.

بجای دارچین در از بین بردن بوی زهم مرغ ته چین و طعم‌دار کردن آن از چی استفاده کنیم؟

اگر شما طعم دارچین را دوست ندارید یا حساسیت دارید می‌توانید از سیر یا هل استفاده کنید.

ته چین مرغ را به همراه چه مواد غذایی سرو کنیم؟

شما می‌توانید ته چین مرغ را در برش‌های مناسب همراه سالاد شیرازی یا سبزی تازه ن زیتون پرورده سرو کنید.

سوالات متداول برای طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با زرشک و زعفران