نوشته های دیگر

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ خوشمزه به صورت حرفه ای در منزل

تصویر از کباب کوبیده مرغ
تعداد نمایش 12 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

غذاهای سنتی ایرانی مانند کوبیده مرغ جزو محبوب‌ترین غذاهای کشور ما هستند که در هر شهر و دیاری طبخ می‌شوند. جالب است بدانید تاریخچه طبخ کوبیده‌ به دوران قاجار برمی‌گردد و اولین‌بار نیز ناصرالدین‌شاه رسپی این نوع غذا را به ایران آورد. هرچند که بعدها آشپزهای دربار دستور اولیه پادشاه را تغییر دادند تا به رسپی کوبیده محبوب ایرانی‌ها دست‌ پیدا کنند. محبوبیت بالای این کباب باعث شد محتوای این مقاله را به طرز تهیه کباب کوبیده مرغ به روش‌های مختلف اختصاص دهیم تا خوانندگان عزیزمان با شیوه‌های مختلف پخت این غذای لذیذ آشنا شوند.

طرز تهیه کباب مرغ سیخی

اولین رسپی این مقاله طرز تهیه کباب کوبیده مرغ به روش سیخی است. در این دستور پخت تمامی موارد و نکات مهم را با جزئیات کامل ذکر کرده‌ایم تا بهترین کوبیده مرغ سیخی را تهیه و میل کنید.

طرز تهیه کباب مرغ سیخی برای 5 نفر به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار هر ماده غذایی
مخلوط ران و سینه مرغ 500 گرم
پیاز  یک عدد بزرگ
زعفران دم‌کرده 5 قاشق غذاخوری
کره 25 گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به‌مقدار لازم
  • برای تهیه کباب مرغ سیخی ابتدا باید مخلوط سینه و ران مرغ را چرخ کنید یا در دستگاه‌های غذاساز به طور کامل خرد کنید. اگر لازم است چندین بار این کار را تکرار کنید تا مایه گوشتی به انسجام لازم برسد.
  • در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و رنده یا در همان دستگاه غذاساز، همراه با مرغ‌ها خرد کنید.
  • در این مرحله ادویه‌ها و زعفران دم کرده را نیز به مخلوط مرغ و پیاز اضافه کرده و ورز دهید تا جایی که تمامی مواد به خورد یکدیگر بروند. این مرحله را با دقت بالایی انجام دهید تا کباب مرغ سیخی خوش‌طعم‌ و آبدار شود.
  • بعد از مخلوط تمامی مواد، مایه کوبیده را برای یک ساعت درون یخچال بگذارید تا انسجام مواد بیشتر شود و بهتر روی سیخ باقی ‌بمانند.
  • بعد از گذشت یک ساعت وقت طبخ غذا رسیده و شما می‌توانید مرغ‌ها را به سیخ چوبی یا فلزی بکشید و روی تابه یا زغال کباب کنید.

طرز تهیه کباب مرغ تابه‌ای

طرز تهیه کباب مرغ تابه ای تفاوت زیادی با رسپی قبل ندارد و تنها تعدادی از مواد اولیه آن‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. جالب است بدانید بعضی از اراکی‌ها این کباب را در دیگ یا همان قابلمه طبخ می‌کنند، به‌همین خاطر این غذا را به‌عنوان کباب دیگی هم می‌شناسند. منظور از طرز تهیه کباب تابه‌ای دیگی نیز همین غذای اراکی‌هاست.

تصویر از کباب کوبیده مرغ

طرز تهیه کباب مرغ تابه‌‌ای برای 5 نفر به این شرح است:

مواد لازم مقدار مواد
مخلوط ران و سینه مرغ 500 گرم
پیاز بزرگ یک عدد
کره ذوب‌شده 50 گرم
ادویه‌ها شامل نمک، فلفل، زردچوبه و پاپریکا به‌میزان لازم
زعفران دم‌کرده 4 قاشق غذاخوری
روغن به‌مقدار لازم
فلفل دلمه‌ای یک عدد کوچک یا متوسط (اگر به فلفل دلمه‌ای علاقه زیادی دارید، می‌توانید مقدار آن را بیشتر کنید)
مخلوط گشنیز و جعفری خردشده 2 قاشق غذاخوری
آرد سوخاری (قابل حذف، البته وجود آن انسجام و طعم کباب تابه‌ای مرغ را لذیذتر می‌کند) 2 قاشق غذاخوری سرپر
  • ابتدا مرغ‌ها را چرخ کنید، سپس تمامی مواد ذکر شده را به مخلوط سینه و ران اضافه کنید.
  • در این مرحله مواد را به‌خوبی ورز دهید تا گوشت‌ها حالت خمیری و چسبنده پیدا کنند.
  • سپس مایه به‌دست‌آمده را در تابه‌ چدنی بریزید و تخت نمایید. سعی کنید لایه گوشتی خیلی قطور نباشد؛ زیرا به‌خوبی پخته نمی‌شود.
  • در این مرحله درب تابه را بگذارید تا کوبیده مرغ طی 3 الی 4 دقیقه بعدی آب بیندازد. سپس درب تابه را بردارید و روغن را اضافه کنید.
  • توصیه می‌شود برای زیبایی ظاهری غذا، چند شیار روی کوبیده ایجاد کنید تا همه قسمت‌های مرغ طی 30 دقیقه پخته و از یکدیگر جدا شوند.

این رسپی، طرز تهیه کباب کوبیده مرغ در تابه بود؛ اما افرادی که قصد دارند این غذا را برای میهمانی‌های خود تدارک ببینند، می‌توانند به‌جای پهن کردن مایه گوشتی در کف تابه از کباب‌زن استفاده کنند. کباب‌زن وسیله‌ای ساده با قیمتی بسیار ارزان است که برای شکل‌دهی به کوبیده مرغ و گوشت به کار می‌رود.

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ با دنبه گوسفندی

اگر رژیم غذایی خاصی ندارید و می‌خواهید کوبیده مرغ‌تان لذیذتر از همیشه باشد، باید به آن دنبه گوسفندی اضافه کنید. دنبه گوسفندی با چرب کردن مایه گوشتی، به خوش‌طعم‌تر شدن کباب کمک می‌کند.

تصویر از کباب کوبیده مرغ

رسپی کوبیده مرغ با دنبه برای 4 الی 5 نفر

مواد لازم مقدار مواد
ترکیب سینه و ران مرغ 500 گرم
دنبه گوسفندی 100 گرم (مقدار دنبه سلیقه‌ای است، اگر کباب‌ چرب‌تری می‌خواهید، دنبه بیشتری استفاده کنید)
پیاز یک عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز هر کدام ½ فلفل
نمک، فلفل، زرچوبه و پاپریکا به‌میزان لازم
زعفران دم‌کرده 3 تا 4 قاشق غذاخوری
  • درست مانند رسپی‌های پیشین ابتدا ترکیب سینه و ران مرغ را چرخ کنید و با باقی مواد مخلوط نمایید. اگر به غذاساز یا چرخ‌گوشت دسترسی ندارید، از طریق ساتور همه مواد را کاملا ریز و یکدست کنید.
  • برای ترکیب بهتر مواد، آن‌ها را ورز دهید یا برای چندین‌بار ساتوری کنید.
  • دنبه را نیز همراه با سایر مواد و ادویه‌ها به گوشت اضافه و مخلوط کنید. دنبه کباب کوبیده مرغ را بسیار نرم و آبدار می‌کند و با وجود آن نیازی به کره نیست.
  • پس از مخلوط همه مواد، برای یک ساعت مایه گوشتی را درون یخچال بگذارید و در نهایت بسته به سلیقه خود آن‌ها را به سیخ بکشید یا روی شعله و در تابه سرخ کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ سیخی روی زغال

رسپی کباب کوبیده مرغ سیخی روی زغال برای 4 الی 5 نفر:

مواد لازم مقدار مواد
سینه مرغ چرخ‌کرده 500 گرم
پیاز رنده‌شده یک عدد بزرگ
کره 50 گرم
زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی به‌مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم
نان لواش به‌مقدار لازم
  • گوشت‌ها را چرخ کنید، سپس پیاز، ادویه‌ها و زعفران را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. اگر می‌خواهید کباب سیخی شما طعم بهتری داشته باشد، به جای ادویه سیر از سیر تازه استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ریختن مایه کوبیده روی زغال، کمی آرد نخوچی را به مخلوط گوشت اضافه کنید و برای 30 دقیقه آن را در یخچال بگذارید.
  • بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، هر بار به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه گوشتی را به سیخ بکشید و روی منقل بچینید.
  • سیخ‌‌ها را به‌طور مرتب بچرخانید تا کوبیده به‌صورت یکدست کباب شود.
  • در مرحله آخر نیز گوجه‌ها را کباب کنید و به‌همراه کوبیده داخل نان لواش بگذارید و از این ترکیب خوش‌طعم لذت ببرید.

تصویر از کباب کوبیده مرغ

طرز تهیه کوبیده مرغ و گوشت مخلوط تابه‌ای

کوبیده مرغ به‌همراه گوشت چرخ‌کرده (گوسفندی یا گوساله) یک ترکیب بی‌نظیر است که به‌عنوان کباب دورنگ هم شناخته می‌شود. این نوع کوبیده برای مناسبت‌ها و میهمانی‌های بزرگ نیز گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید، بنابراین هر کدبانویی باید با رسپی آن آشنا باشد.

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ و گوشت برای 5 نفر به این ترتیب است:

مواد لازم مقدار مواد
گوشت مرغ چرخ‌‌کرده 300 گرم
گوشت گوسفند یا گوساله چرخ‌کرده 300 گرم
ادویه‌ها (نمک، فلفل و زردچوبه) به میزان لازم
پیاز متوسط 2 عدد
سماق به‌مقدار لازم
زعفران دم‌کرده 3 الی 4 قاشق غذاخوری
  • ابتدا مایه کوبیده مرغ و گوشت را به‌طور جداگانه درست کنید. مواد لازم که شامل پیاز، ادویه‌ها و زعفران می‌شود که را به گوشت‌ها اضافه کنید و خوب ورز دهید؛ سپس برای 30 تا 40 دقیقه درون یخچال بگذارید.
  • بعد از آماده‌سازی مایه کوبیده، آن‌ها را به‌صورت ردیفی در یک نایلون فریزر بریزید. ابتدا مایه مرغ، سپس گوشت و تا چند ردیف لایه‌ها را پشت سرهم داخل پلاستیک بریزید و در یخچال فریزر قرار دهید.
  • توصیه می‌شود قبل از قرار دادن نایلون‌ها در فریزر با یک کاردک شیارهای نازک عمودی روی کباب‌ها ایجاد کنید تا در زمان سرخ کردن آن‌ها، راحت‌تر باشید.
  • در نهایت نیز بعد از یخ زدن مایه گوشتی، آن را از فریزر خارج و در کف تابه سرخ و میل کنید.

سخن آخر

در این مقاله از ناریجه طرز تهیه کباب کوبیده مرغ به روش‌ زغالی، همراه با دنبه، در داخل تابه و با ترکیب گوشت را آموزش دادیم تا شما عزیزان با انواع طبخ این غذا آشنا شوید. بدون شک کوبیده مرغ یکی از لذیذترین غذاهای ایرانی است که نه‌تنها به‌صورت خانگی سرو می‌شود؛ بلکه در میهمانی‌ها و جشن‌های بزرگ نیز طرفداران زیادی دارد.

تامین غذای ادارات از کترینگی معتبر و با کیفیت ساده نیست؛ زیرا در چند سال گذشته تعداد کترینگ‌های غذایی بسیار زیاد شده و اغلب نیز غذاهایی بی‌کیفیت طبخ می‌کنند؛ اما از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشید؛ زیرا ناریجه که یکی از بهترین شرکت‌های غذایی تهران است، همیشه آمادگی پاسخگویی به سفارش‌های شما عزیزان را دارد. این مجموعه فعالیت خود را از سال 94 آغاز کرده‌ و با حدود 10 سال سابقه کار، جزو باتجربه‌ترین کترینگ‌های غذایی تهران محسوب می‌شوند. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از لیست غذای شرکتی ناریجه وارد پنل سفارش‌گیری شوید.

سوالات متداول برای طرز تهیه کباب کوبیده مرغ خوشمزه به صورت حرفه ای در منزل

رسپی کوبیده مرغ شامل ران و سینه مرغ، زعفران، کره ذوب‌شده و ادویه‌ها می‌شود.
برای طبخ کوبیده مرغ آبدار مایه گوشتی باید مخلوطی از ران و سینه مرغ باشد. از طرفی کره و دنبه ذوب‌شده به آبدار شدن کوبیده مرغ کمک می‌کنند.
بله کوبیده مرغ نیز مانند کوبیده معمولی یک غذای اصیل و خوش‌طعم برای میهمانی‌های ایرانی محسوب می‌شود؛ البته برای مجلسی‌تر شدن آن می‌توانید ترکیب مرغ و گوشت را همراه با یکدیگر سرو نمایید.
نمک، فلفل، زردچوبه مهم‌ترین ادویه‌های این غذا محسوب می‌شوند؛ اما در مجموع ادویه کاملا سلیقه‌ای است و هر فردی می‌تواند متناسب با ذائقه شخصی خود آن را تغییر دهد.
خیر، اضافه کردن این نوع مواد اولیه به کوبیده مرغ کاملا سلیقه‌ای است.