صفحه اصلی

لیست بهترین و بدترین غذاها برای سحر و افطار ماه رمضان

لیست غذا برای سحر و افطار ماه رمضان
تعداد نمایش 87 بار
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خلاصه محتوا

در ماه رمضان برای افطار و سحری چی بخوریم؟ این سوالی است که ممکن است ذهن هر کدام از روزه داران عزیز را به خود مشغول کرده باشد. ماه رمضان یکی از مهم ترین ماه‌های سال برای مسلمانان و شیعیان است. همگی میدانیم که در رمضان روزه داران از اذان مغرب ( صبح) تا اذان أشاء ( شب) نه مجاز به نوشیدن و نه مجاز به خوردن هستند.

به همین سبب این موضوع که بعد از یک گرسنگی طولانی مدت چه غذایی را میل کنید تا بدن شما آسیب نبیند بسیار اهمیت دارد. در این بخش لیست بهترین و بدترین غذاها برای سحر و افطار ماه رمضان را برای شما روزه داران محترم آماده کرده‌ایم تا در حفظ سلامتی شما سهیم باشیم.

فواید ماه رمضان برای سلامتی جسم

گرفتن در ماه رمضان برای سلامت جسمانی بسیار مفید است. در این ماه، افراد به مدت 30 روز از طلوع تا غروب آفتاب، از خوردن و نوشیدن پرهیز می‌کنند. این کار برای سلامت بدن بسیار مفید است زیرا باعث پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد آلوده می‌شود.

یکی دیگر از فواید این ماه، کنترل وزن بدن است. زمانی که افراد روزه می‌گیرند، مصرف کالری آنها کاهش پیدا می‌کند و کمتر غذاهای چرب می‌خورند. این باعث کاهش وزن بدن و کنترل وزن می‌شود که یکی از عوامل اصلی برای حفظ سلامت بدن می‌باشد.

همچنین، روزه‌ گرفتن در ماه رمضان می‌تواند قند خون را تنظیم کند. زمانی که افراد روزه می‌گیرند، سطح قند خون شان پایین می‌رود و این باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

روزه‌گرفتن همچنین می‌تواند به بهبود سیستم گوارش کمک کند. افرادی که روزه می‌گیرند، معمولاً بیشتر آب می‌نوشند و این باعث تقویت سیستم گوارش شان می‌شود و مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد. زمانی که به بدن شما آب کافی می‌رسد و سیستم گوارش شما به خوبی کار می‌کند پوست درخشان‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

ماه رمضان همچنین می‌تواند به بهبود سلامت روحی و روانی کمک کند. زمانی که افراد روزه می‌گیرند، به دلایل مذهبی و اخلاقی، به انجام اعمال نیکو می‌پردازند که باعث افزایش رضایت و قانونمندی آنها می‌شود.

ایجاد نظم و آرامش روحی باعث می‌شود جسم شما در شرایط سلامت بهتری باشد. تمامی این فواید زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما مطابق لیست بهترین و بدترین غذاها برای سحر و افطار ماه رمضان تغذیه خود را رعایت کنید.

بهترین غذاهای ماه رمضان

در ماه رمضان حدود 15 ساعت افراد نه اجازه خوردن و نه آشامیدن دارند، در این حالت بدن انسان استراحت می‌کند و با فعالیتی که در طول روز داریم چربی‌های اشباع سوزانده می‌شوند و کم کم بدن از آلودگی‌ها و سموم پاکسازی می‌شود.

هنگام افطار تقریبا بعد از 15 ساعت به بدن شما مواد غذایی می‌رسد در این هنگام ممکن است برای بدن هضم برخی مواد غذایی سنگین سخت باشد و حتی موجب دل درد یا معده درد شود. بنابراین شما باید هنگام افطار با خوردن غذاهای سبک و سالم روزه خود را باز کنید.

بهترین غذاهای ماه رمضان

افطار چی بخوریم؟

از جمله بهترین غذاهای ماه رمضان مناسب افطار، سوپ‌ها و غذاهای آبکی مانند سوپ قارچ، سوپ جو، حلیم گندم، حلیم شیر، سوپ مرغ و انواع دیگر آنها … هستند. از دیگر غذاهای سبکی که می‌توانید مصرف کنید نان و پنیر به همراه گوجه، گردو، کنجد و عسل یا ارده به همراه شیره انگور است. مصرف امگا 3‌، ویتامین، پروتئین اهمیت بالایی در ماه مبارک رمضان دارد.

لیست بهترین غذاهای ماه رمضان مناسب افطار:

• میوه‌های خشک: خرما، موز، توت

• شیره‌ها و شیرینی جات مجاز: عسل، شیره انگور، شیره خرما

• نان و کربوهیدرات: نان سبوس دار، نان گندم

• غلات: لوبیا، عدس، جو دوسر

• پروتئین: تخم مرغ، مرغ آب پز شده، قارچ

• ادویه‌ جات: زردچوبه، دارچین، گشنیز، پودر فلفل، زیره سبز

• لبنیات: شیر، ماست، خامه، پنیر

روز گرفتن مانند رژیم فستینگ می‌باشد. به گفته برخی طبیبان سنتی و پزشکان مصرف میوه‌های آب دار و شربت‌های خنک در افطار بسیار به هیدارته کردن بدن شما پس از تشنگی طولانی مدت کمک می‌کند پس از رساندن میوه و سبزیجات کافی به بدن خود کوشا باشید.

با این حال خوردن شیر و خرما یا سوپ‌های سبک برای افطار ممکن است باعث شود چند ساعت بعد گرسنه شوید به همین خاطر می‌توانید کمی بعد به اندازه مناسب غذاهایی مانند پلو خورشت، ساندویچ‌های خانگی را امتحان کنید.

در ماه رمضان روزه دارانی هستند که به صورت شیفتی کار می‌کنند، این روزه داران اغلب هنگام افطار و سحر امکان بودن در کنار خانواده را ندارد. به جهت احترام به این دست از مسلمانان و تلاش جهت سلامتی آنها بهتر است هر شرکت و موسسه‌ای پک‌های افطاری و پک‌های سحری را برای کارمندان و کارگران خود تهیه کنند.

ناریجه یکی از رستوران‌هایی است که با تجربه بالا در زمینه آماده سازی پک‌های ویژه افطاری و سحری در شعبه‌های مختلفی که دارد می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

ناریجه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کترینگ شرکتی و کترینگ سازمانی است که آماده خدمت به جامعه روزه‌داران در ماه مبارک رمضان می‌باشد. پک‌های ناریجه از سلامت و کیفیت بالایی برخودار هستند و مطابق سفارش شما عزیزان در کمترین زمان آماده خواهند شد.

سحر چی بخوریم؟

سحر زمانی است که بدن شما به خوردن و آشامیدن عادت کرده است و استراحت کافی را برای هضم غذای سبکی که مصرف کردید نیز کرده است. در این زمان بیشتر مردم پس از اذان برای کار و دیگر امور زندگی به فعالیت می‌پردازند و قرار است پس از اذان مغرب دیگر تقریبا تا 15 ساعت نه غذایی مصرف کنند و نه آبی بنوشند، به همین خاطر بهتر است برای سحری غذاهای نه خیلی سبک و نه خیلی سنگین اما پر انرژی مصرف کنیم.

لیست بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحر:

• عدس پلو
• رولت گوشت
• خورشت آلو
• جوجه کباب به همراه نان
• خورشت لوبیا سبز
• ماهی
• خورشت قیمه
• آلبالو پلو
• خورشت کرفس
• کوکو عدس
• حلیم

غذاهایی که در این لیست برای شما روزه داران عزیز ارائه کردیم سرشار از ویتامین، امگا 3، پروتئین، منیزیم، آهن، فسفر و مواد مغذی لازم جهت هضم بهتر با چربی سالم و قند سالم برای حفظ انرژی شما در طول روز تا افطار هستند. با این حال لیست کردن این غذاهای به این معنا نیست که در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.

همچنین به یاد داشته باشید خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که بدن شما را در طول روز هیدراته نگه خواهد داشت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در برخی مقالات کوکو سیب زمینی نیز در بین لیست غذاهای ماه رمضان مناسب سحر آورده شده است اما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف سیب زمینی و سوسیس در سحر باعث تشنگی شدید شما در طول روز خواهد شد.

سحر چی بخوریم

بدترین غذاهای ماه رمضان

بدترین غذاهای ماه رمضان که باید در افطار و سحر از خوردن آنها اجتناب کنید، غذاهایی هستند که باعث بالا رفتن چربی بدن و افزایش وزن، تشنگی، بالارفتن فشار خون، قند خون می‌شوند. بهتر است از خوردن غذای‌های شور و چرب مانند خوراکی‌های ناسالم و فست فودها اجتناب کنید. این غذاها نه تنها سلامتی شما را به خطر می‌اندازند بلکه موجب بالا رفتن وزن شما خواهند شد.

مصرف شیرینی برخلاف رسوم معمول در ایران که بامیه، زولبیا، شله زرد را هنگام افطار و سحر بسیار مصرف می‌کنند باعث تشنگی و افت قند خون خواهد شد. خوردن غذاهای سرشار از نشاسته،خشک، اسیدی مانند سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده، پنیر پیتزا، ترشی نیز باعث معده درد شما خواهد شد و برای روزه داران مناسب نیست.

جدول غذاهای مفید و مضر برای ماه رمضان

در این بخش سعی کردیم به صورت جامع جدول غذایی ماه رمضان را برای شما عزیزان آماده کنیم.

غذاهای مضر غذاهای مفید
نوشیدنی‌های گازدار لبنیات و مواد غذایی سرشار از کلسیم
غذاهای پرقند مانند کیک شکلاتی غلات فیبر دار جهت هضم غذا
غذاهای سرخ کردنی مواد غذایی پروتئین دار
فست فود سبزیجات آب دار برای هیدراته کردن بدن
نوشیدنی‌های کافئین دار آجیل خام
غذاهای شور و ترشی میوه‌های سرشار از پتاسیم
مایعات سالم و طبیعی

در ماه مبارک رمضان، خوردن غذاهایی که حاوی پروتئین، فیبر، و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات است به سلامت بدن کمک می‌کند. همچنین غذاهایی که حاوی چربی سالم مانند روغن‌های گیاهی و ماهی هستند نیز می‌توانند به بهبود سلامت بدن کمک کنند.

از طرف دیگر، مهم است که به کنترل مصرف شیرینی‌ها، غذاهای سرخ کرده و پر کالری و قند در ماه رمضان توجه کنید تا از افزایش وزن و اختلالات مربوط به اضطراب مانند سوء هاضمه و اضطراب خوردن جلوگیری شود. معمولاً پک‌های افطاری و سحری که توسط ناریجه آماده می‌شوند از ارزش غذایی بالایی برخودار هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند.

سوالات متداول

چه مواد غذایی باعث تشنگی زیاد در ماه رمضان می‌شود؟
مواد غذایی حاوی نمک، مواد شیرین، گوشت قرمز و فست فودها باعث افزایش تشنگی زیاد در ماه رمضان می‌شود. این مواد باعث افزایش ترشح آب در بدن می‌شوند و باعث می‌شود فرد بیشتر مایل به نوشیدن آب شود. همچنین مصرف انواع سرخ کرده و غذاهای پر انرژی نیز باعث افزایش تشنگی می‌شود.

چرا نخوردن سحری در ماه رمضان درست نیست؟
سحری یکی از وعده‌های مهم در ماه رمضان است و بسیاری از مسلمانان در این زمان غذا می‌خورند تا برای روز پرانرژی بگیرند. نخوردن سحری ممکن است باعث بی‌حالی و ایجاد تداخل در تمرکز و هوشیاری شما در طول روز شود.

سوالات متداول برای لیست بهترین و بدترین غذاها برای سحر و افطار ماه رمضان