صفحه اصلی

راه های جلوگیری از فرسودگی شغلی در محل کار

جلوگیری از فرسودگی شغلی در محل کار
تعداد نمایش 174 بار
زمان مطالعه: 12 دقیقه
خلاصه محتوا

تا به حال شده است که حوصله رفتن به سرکار را نداشته باشید؟ ممکن است برخی از شما عدم نشاط و انرژی در محیط کاری خود را تجربه کرده باشید، به گونه‌ای که دیگر انگیزه برای انجام امور محول‌شده به خود را ندارید. به چنین حالتی فرسودگی شغلی گفته می‌شود که طی آن فرد علاقه‌ای به انجام وظایف خود در محل کار نداشته یا مدام از انجام آن‌ها سرباز می‌زند.

فرسودگی در شغل می‌تواند احساس کسالت‌باری در افراد به وجود آورده و تمامی انگیزه آن‌ها را از بین ببرد. ما در این مطلب می‌خواهیم ضمن معرفی این عنوان شما را با راهکارهایی که جهت جلوگیری از فرسودگی شغلی به کار می‌آیند آشنا کنیم.

فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی به دنبال استرس مزمن در محیط کار و غرق شدن در کار بوجود می‌آید. هر چند استرس بخشی طبیعی زندگی است، اما استرس مزمن در محیط کار عواقب زیادی بر ذهن و بدن دارد و موجب خستگی بیش از حد احساسی، جسمی و ذهنی می‌شود. افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، متوجه می‌شوند که دیگر شرکت در فعالیت‌های اجتماعی برایشان معنی‌دار نیست، به چیزهای مهم اهمیت نمی‌دهند یا احساس ناامیدی شدیدی دارند. این اتفاق برای هر کسی در یک مقطع زمانی با علائم متفاوت رخ می‌دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

علائم و نشانه های فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی می‌تواند یکی از مهم‌ترین خطراتی باشد که زندگی شغلی شما را تهدید کرده و سبک زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. چنانچه فرد موفق و علاقمند به کار خود هستید باید مراقب نشانه‌ها و علائم این مشکل باشید تا هرگز دچار آن نشوید.

در واقع فرسودگی شغلی همان احساس خستگی، عدم علاقمندی به کار، بدبینی، عدم اعتماد به نفس، انزوا و احساس بی‌خاصیت بودن در محیط کار است. اغلب افراد پویا و توانا هرگز متوجه نمی‌شوند که این مشکل چگونه بی‌سر و صدا موفقیت آنان را تهدید می‌کند، به همین دلیل با وارد کردن فشار کاری سنگین به خود همچنان مشغول فعالیت هستند.
ما در این قسمت شما را با رایج‌ترین علائم فرسودگی شغلی آشنا می‌کنیم تا در صورت برخورد با آن در رفع این مشکل سریعاً اقدام کنید. علائم و نشانه‌های این خطر شغلی شامل موارد زیر می‌شوند:

• خستگی فیزیکی و روانی
• بی‌خوابی
• عدم تمرکز و حواس‌پرتی
• کاهش اشتها
• افسردگی
• از دست دادن حس لذت و خوشی
• گوشه‌گیری
• عدم بهره‌وری و کاهش کارایی
• افزایش کج‌خلقی
• احساس ناامیدی

خستگی مفرط

اولین و مهم‌ترین علامت فرسودگی شغلی، خستگی مفرط و نداشتن انرژی برای انجام وظایف است. خستگی بر تمام بخش‌های زندگی تأثیر می‌گذارد. روزی می‌رسد که به دلیل فرسودگی شغلی حتی انرژی بلند شدن از رختخواب را ندارید یا انجام کارهای ساده برایتان زمان‌بر می‌شود.

به مرور این احساس خستگی باعث می‌شود از نظر روحی قادر به رویارویی با مشکلات اطراف خود، چه حرفه‌ای و چه شخصی، نباشید. خستگی باعث می‌شود تقریبا همیشه و مخصوصا در زمان انجام کارهای مربوط به شغلتان، احساس ضعف داشته باشید.

این علامت به مرور حتی در خانه و محیط خارج از کار نیز رخ می‌دهد و فرد انرژی برای انجام کارهای روزمره ندارد. خستگی و به دنبال آن کاهش تمرکز، رسیدگی به مسئولیت‌ها یا خلاق بودن را سخت‌تر می‌کند.

بی خوابی

فرسودگی شغلی باعث بی خوابی می‌شود. پژوهش‌ها «بیش‌انگیختگی» مزمن را دلیل بین بی‌خوابی بر اثر فرسودگی شغلی می‌دانند. بالا رفتن استرس در محل کار، مسئول احساسات آشفته و در نهایت بی‌خوابی است. حتی برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد با درجات بالای فرسودگی شغلی و بی‌خوابی بیشتر در معرض خطر اختلال روانی قرار دارند.

اصطلاح «بیش‌انگیختگی» حالتی از هوشیاری بالا را توصیف می‌کند که بسیاری از افراد در اثر فرسودگی شغلی از آن رنج می‌برند. در واقع بیش‌انگیختگی در تضاد با وضعیت مورد نیاز برای رسیدن به خواب عمیق و طولانی است.

استرس‌ و نگرانی‌ همراه با افکار منفی و نشخوارهای ذهنی، فشارها و عدم تعادل بین کار و زندگی در نهایت منجر به ایجاد ذهنی ناآرام می‌شود. ذهن ناآرام بر توانایی فرد برای استراحت و رفتن به حالت خواب تأثیر می‌گذارد.

رابطه بین فرسودگی شغلی و بی‌خوابی یک چرخه معیوب است. به این صورت که کمبود خواب، فرسودگی شغلی را بدتر می‌کند و فرسودگی شغلی مانع از خواب با کیفیت می‌شود. از طرفی، فرسودگی شغلی علاوه بر اینکه در برخی افراد منجر به خواب ناکافی به دلیل استرس مزمن می‌شود، در برخی از فراد نیز باعث خواب بیش از حد به عنوان یک استراتژی مقابله‌ای در پاسخ به خستگی مداوم می‌شود.

بنابراین اختلالات شدید خواب در اثر فرسودگی می‌تواند به چند صورت دیده شود.
• بی‌خوابی
• پرخوابی
• به هم ریختن ریتم خواب
• عدم احساس آرامش بعد از خواب

در هر صورت این اختلال منجر به خستگی روانی، عملکرد ضعیف، عدم تمرکز، تغییر شخصیت، اختلال شناختی و صعف در مقابله با عوامل استرس زا می‌شود.

علائم و نشانه های فرسودگی شغلی

فراموشی و حواس پرتی

فرسودگی شغلی و استرس بالا آسیب شدیدی به حافظه کوتاه مدت، تمرکز، مهارت‌های کلامی، چندوظیفه‌ای، کنترل تکانه و عملکرد اجرایی می‌زنند. استرس ناشی از شغل منجر به افزایش هورمون کورتیزول می‌شود. این تغییرات انتقال دهنده‌های عصبی را مختل کرده، هیپوکامپ را کوچک می‌کند و انعطاف‌پذیری عصبی را کاهش می‌دهد.

به مرور به زحمت جزئیات کار، نام افراد و حتی جایی که وسایل خود را گذاشته‌اید، به خاطر می‌آورید. به دنبال آن تمرکز خود را در جلسات از دست می‌دهید و مدام مسیر مکالمات را گم می‌کنید. در برخی مواقع احساس می‌کنید دایره لغاتتان هر روز کاهش می‌یابد و در به یادآوری واژگان و عبارات و حتی مهارت‌های استدلال کلامی ضعیف می‌شوید. مطالعات نشان می‌دهند که فرسودگی شغلی انجام چند کار را دشوار می‌کند و صبر افراد را در مقابل مشکلات کم می‌کند.

بنابراین علائم هشدار دهنده مانند فراموشی و خستگی ذهنی را نادیده نگیرید. اگر مغز شما دائماً در حال فراموش کردن است وقت آن است که قبل از دائمی شدن آسیب، برای بهبودی جدی مداخله کنید.

دردهای جسمانی

فرسودگی شغلی همیشه با دردهای جسمانی همراه است. فرسودگی شغلی به طرق مختلفی از جمله، سردردهای مداوم، معده درد، مشکلات روده‌ای، کمر درد، درد اندام‌ها و درد مفاصل ظاهر می‌شود.

برخی علائم مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، غش، تپش قلب، فشار خون بالا، سوء هاضمه، یبوست، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی نیز به دنبال فرسودگی شغلی رخ می‌دهند.

افسردگی

فرسودگی شغلی با کاهش انرژی، فرد را به سمت افسردگی می‌برد. در مطالعات مختلف نشان داده شد که فرسودگی شغلی ممکن است عامل بروز افسردگی باشد. به این معنی که فرسودگی مزمن و حل نشده یک عامل خطر بالقوه برای ابتلا به افسردگی است.

فرد مبتلا به افسردگی ناشی از کار ممکن است بیش از حد یا خیلی کم بخوابند یا مشکل تمرکز داشته باشند. افراد مبتلا به افسردگی کارهای خود را بی انرژی انجام می‌دهند و احساس غمگینی و ناامیدی مداوم دارند. حتی در موارد شدید، این افراد شروع به این فکر کنند که بی ارزش هستند یا اینکه زندگی ارزش زیستن ندارد. احساس شک به خود، درماندگی، احساس شکست و تنهایی و از دست دادن هدف نیز با فرسودگی شغلی و افسردگی پس از آن مرتبط است.

نگرانی

مراقب نشانه‌های از نگرانی‌های زیاد و ناامیدی نسبت به کار و همکاران خود باشید. اغلب سطح نگرانی و اضطراب در افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند بالا است. نگرانی‌‌های شدید به طور جدی بر سلامت روانی و جسمی تأثیر می‌گذارد. همچنین، احساس اضطراب و نگرانی شدید و مکرر، تأثیر منفی بر بهره‌وری و انجام وظایف می‌گذارد.

خشم

اغلب مشاجرات و ایجاد تنش به دنبال فرسودگی شغلی رخ می‌دهد. احساس خشم یا پرخاشگری نسبت به افراد یا محیط کاری از علائم فرسودگی شغلی است. این احساس خشم ممکن است در واکنش به ناامیدی یا برای جلوگیری از احساس گناه و اشتباه باشد. خشم در ابتدا با تنش بین افراد در محیط کار و تحریک‌پذیری شروع می‌شود و بعداً منجر به طغیان و مشاجرات جدی در محل کار و حتی خانه می‌شود.

مهمترین راه کارهای جلوگیری از فرسودگی شغلی

چنانچه پس از بررسی علائم فرسودگی شغلی متوجه شده‌اید که به این مشکل دچار هستید بهتر است به منظور رفع آن تلاش کنید. اما اگر به این عارضه دچار نیستید خوشبختانه همچنان فرصت دارید از بروز آن جلوگیری کرده و خطرات احتمالی آن را دفع کنید. اهمیت به سلامت روان و وضعیت جسمی کارکنان شما باعث می‌شود در روند کار بازدهی بیشتری ایجاد شود.

داشتن یک روحیه بانشاط بر روی سلامت جسمی و همچنین برعکس به کارکنان شما کمک می‌کند انگیزه بیشتری برای توسعه کار خود داشته باشند.

از جایی که ما روزانه زمان زیادی را پشت میزها یا در کارگاه‌های کار می‌گذرانیم و زمان کمی برای ورزش و رسیدگی به سلامت جسمی خود داریم، به عنوان یک کارفرما شما با تهیه بهترین خدمات از جمله غذای اداری یا غذای پرسنلی با کیفیت می‌توانید به کارکنان خود کمک کنید تا نگرانی در خصوص سلامت جسمی خود نداشته باشند.

هرگونه عوامل یا مواردی را که در محیط کار موجب نارضایتی کارکنان شما می‌شود تحمل نکنید برای مثال اگر علاقه‌ای به غذای اداری یا غذای پرسنلی علاقه نداشتند با پرسش همگانی از آنها در بالا بردن کیفیت غذا تلاش کنید.

یکی از بهترین رستوران‌هایی که می‌تواند کیفیت، طعم، بهداشت غذای اداری شرکت یا موسسه شما را تضمین کند رستوران ناریجه است.

این رستوران با سالها سابقه در این خصوص و بیش از ده‌ها شعبه در سراسر کشور می‌تواند به شما در حفظ شادابی کارکنانتان و ایجاد محیط کار مناسب از نظر تغذیه‌ای و خدماتی کمک کند و مانع عوامل جسمی که منجر به فرسودگی کاری می‌شود باشد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به توضیح مختصری از مهم‌ترین راهکارهای اثربخش جهت جلوگیری از فرسودگی شغلی جهت کمک به خود و کارکنانتان بپردازیم.

مهمترین راه کارهای جلوگیری از فرسودگی شغلی

•برای مدتی از کار فاصله بگیرید و به مسافرت بروید

مسافرت می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان انواع مشکلات روحی و روانی باشد و انرژی از دست رفته شما را بازگرداند. زمانی که با خانواده یا دوستان خود به مسافرت می‌روید ذهن شما در حالت پویاتری قرار می‌گیرد، زیرا مدتی را به شادی و عدم فکر کردن به کار می‌گذرانید.

مسافرت همیشه می‌تواند انرژی از دست رفته شما را به شما بازگردانده و به عنوان یک ریکاوری عالی و جلوگیری از فرسودگی شغلی به کمک شما آید. با مسافرت رفتن کمی از محیط کار فاصله بگیرید و خودتان را کاملا از آن فضا دور کنید تا بتوانید مجدد با روحیه بهتری به محیط کار بازگردید.

• در صورت امکان محیط کاری خود را تغییر دهید

سعی کنید هر چند وقت یکبار به دلیل افزایش نشاط و حفظ روحیه تغییراتی در محیط کار خود ایجاد نمایید تا از حالت یکنواختی خارج شود. تغییر دادن دکوراسیون محیط کار می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از فرسودگی شغلی داشته باشد و به حفظ روحیه شما نیز کمک کند.

اگر این امکان را دارید محیط کار خود را تغییر دهید، برای مثال بخش کاری خود را به جای دیگری منتقل کنید و به سلیقه خود آن محیط را بچینید. یک محیط کاری سالم و دارای تنوع می‌تواند علاوه بر جلب رضایت شما موجب افزایش تمرکز و نشاط شما حین کار و فعالیت شود.

• شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید

در واقع یکی از مهم‌ترین عوامل بروز فرسودگی شغلی عدم علاقه به شغلی است که در آن مشغول فعالیت هستید. کسب و کاری انتخاب کنید که کاملا با روحیه و نوع شخصیت شما سازگار باشد یا به عبارتی به کار خود علاقمندی کافی را داشته باشید.

دنبال کردن شغلی که واقعا به آن عشق می‌ورزید می‌تواند به شما کمک کند در آن مسیر موفق شده و هرگز به چنین عارضه‌ای دچار نشوید. فراموش نکنید هر کاری خستگی و دردسرهای مربوط به خود را دارد اما اگر به کاری که به آن مشغول هستید علاقمند باشید تحمل دشواری‌های آن نیز شیرین می‌شود.

اتخاب شغل مورد علاقه

• برای خود اوقات فراغتی حین کار در نظر بگیرید

اگر بخواهید به طور مفرط کار کنید و تمامی فشارهای کاری را بدون مکث و استراحت به دوش بکشید طولی نمی‌کشد که به عارضه فرسودگی شغلی دچار می‌شوید‌. به منظور جلوگیری از این خطر حتما در طول روز مدت‌زمانی را برای استراحت به ذهن و جسم خود در نظر بگیرید.

این کار باعث می‌شود مجدد انرژی از دست رفته را بازیابی کرده و با حال بهتری شروع به فعالیت خود کنید. لازم نیست این استراحت به طور مداوم یا برای مدت‌زمان طولانی در نظر گرفته شود بلکه پس از گذشت چند ساعت حداقل یک ربع استراحت را در نظر بگیرید.

• نگرش شغلی خود را تغییر دهید

شغل ما نقش مهمی در تعیین خلق و خوی ما دارد و به نوعی بخشی از شخصیت ما را شکل می‌دهد. اگر نگرش ما تنها برای پول درآوردن برای رفع نیازهای اولیه باشد، دیر یا زود ممکن است احساس ناامنی و بی‌اعتنایی به ما دست دهد. در این حالت بهتر است دید و نگرش خود را نسبت به شغلمان تغییر دهیم.

تست فرسودگی شغلی

سوال اینجاست که چرا در شرایط کاری یکسان برای دو نفر، یکی دچار فرسودگی شغلی شود در حالی که دیگری نه. برای پاسخ به این سوال باید گفت که برخی از ویژگی‌های شخصیتی و تجربیات کاری گذشته بر بروز خطر فرسودگی شغلی تأثیر می‌گذارند. اگر با علائم فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم می‌کنید یا می‌خواهید بدانید تا چه اندازه دچار این مشکل هستید، چند تست معتبر به شما کمک می‌کند.

Maslach Burnout Inventory (MBI)

MBI توسط دکتر کریستینا ماسلاخ و تیم تحقیقاتی او ایجاد شده است. در این تست از تحقیقات گسترده دکتر ماسلاخ برای تشخیص فرسودگی شغلی استفاده می‌شود. تست ماسلاخ (MBI) به عنوان یک « استاندارد طلایی » برای اندازه گیری فرسودگی شغلی شناخته شده است. MBI شامل 3 بعد یعنی خستگی عاطفی، زوال شخصیت و موفقیت شخصی است.

پس از آزمایش‌های دقیق، اولین نسخه از این تست با نام MBI-Human Services Survey (MBI-HSS) منتشر شد و به دنبال آن نسخه‌های دیگر از جمله MBI-Educators Survey (MBI-ES) و MBI برای پرسنل پزشکی (MBI-MP) نیز منتشر شدند. نسخه MBI-General Survey (MBI-GS) یک تست عمومی برای تمامی افراد در هر نوع شغلی است که به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده است.

Job Diagnostic Scale (JDS)

JDS یک آزمون برای ارزیابی ماهیت وظایف مربوط به کار است. بر اساس پاسخ های خود، در مورد عملکرد شغلی، رضایت و انگیزه، اطلاعاتی در مورد خودتان کسب می‌کنید.
تست JDS ابزاری ارزشمند برای سازمان‌هایی است که هدفشان ارتقاء پویایی محیط کار و ایجاد محیط کاری رضایت‌بخش‌تر و انگیزه‌بخش‌تر است.

Utrecht Work Engagement Scale (UWES)

با کمک این تست مشارکت و رضایت در کار ارزیابی می‌شود. تست UWES تعاملات را به سه دسته قدرت، فداکاری، و جذب تقسیم می‌کند. این تست یک نسخه تخصصی برای دانشجویان و دانش آموزان نیز ارائه می‌دهد.

تاثیر فرسودگی شغلی بر کسب و کارها

فرسودگی شغلی یک فرآیند تدریجی است و در طول زمان رخ می‌دهد. این حالت تحت تاثیر عوامل استرس‌زا محل کار و نوع کار ایجاد می‌شود. این اختلال در ابتدا علائم و نشانه‌های کمی دارند اما، اگر به آن‌ها توجه نشود بدتر می‌شوند و منجر به اختلالات شدید در محیط کار و خانه می‌شوند.

طبق تحقیقات علمی، کارمندانی که فرسودگی شغلی واقعی را تجربه می‌کنند، دارای موارد زیر هستند:

  • 57 درصد افزایش غیبت در محل کار بیش از دو هفته به دلیل بیماری
  • 180 درصد افزایش خطر ابتلا به اختلالات افسردگی
  • 84 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • 40 درصد افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا

به گفته محققان، فرسودگی شغلی نه فقط برای افراد بلکه برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز پیامدهایی دارد. تمام موارد گفته شده در بالا مستقیما می‌تواند بر راندمان کارکنان و در نهایت شرکت تاثیرگذار باشد. زمانی که کارکنان از فرسودگی شغلی رنج می‌برند، بهره‌وری آن‌ها کاهش می‌یابد، نوآوری کمتری خواهند داشت و بیشتر مرتکب خطا می‌شوند. اگر این ویژگی‌های منفی در سراسر یک کسب و کار گسترش یابد، تأثیرات مخرب جدی بر بهره وری، کیفیت خدمات و نتیجه نهایی خواهند داشت.

کارفرمایان می‌توانند به طور دوره‌ای از طریق تست‌های سیستماتیک، وجود یا عدم وجود فرسودگی شغلی را بررسی کنند. کارفرمایان با طراحی مجدد مسئولیت‌های شغلی یا انتقال کارمند به پست‌های متفاوت به حفظ استعدادهای ارزشمند و دوری از فرسودگی شغلی کمک می‌کنند.

راهکارهای کلیدی رفع و مقابله با افسردگی شغلی برای کارفرمایان

برای جلوگیری از احساس فرسودگی شغلی در کارکنان، به عنوان کارفرما می‌توانیم اقدامات زیر را انجام دهیم:

1. ارتقاء فرآیندها و ساختار سازمانی:

با ارتقای فرآیندها و ایجاد یک ساختار سازمانی تیمی که در آن کارکنان شما احساس راحتی و انگیزه جهت پیشرفت بیشتر خود و مجموعه داشته باشند، از کارکنان خودتان در برابر احساس فرسودگی شغلی محافظت می‌کنید.

2. ارتقاء مهارت‌ها و دانش فنی:

ارتقاء مهارت‌ها و دانش فنی کارکنان از طریق آموزش‌های منظم و مستمر و ایجاد فرصت‌های یادگیری می‌تواند برای آن‌ها جذاب و محرک باشد و احساس توسعه و پیشرفت در کار را به آن‌ها القا کند.

3. پشتیبانی از تعادل کار و زندگی:

ایجاد فضاهایی برای تعادل کار و زندگی کارکنان می‌تواند از احساس فرسودگی شغلی جلوگیری کند. این اقدام ممکن است شامل ارائه امکانات و خدماتی مانند تفریحات ورزشی، خدمات پرستاری، تسهیلات مراقبت از کودکان، مشاوره رایگان و … باشد.

4. ارتقاء فرهنگ سازمانی:

ارتقاء فرهنگ سازمانی به گونه‌ای که شفافیت، اعتماد، احترام و همکاری میان کارکنان تقویت شود، می‌تواند احساس فرسودگی شغلی را کاهش دهد.

5. شنوا بودن و پذیرفتن بازخورد:

گوش کردن به نظرات و بازخوردهای کارکنان و اعمال تغییرات و اصلاحات مشترک با آن‌ها، می‌تواند احساس ارتباط فردی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را در کارکنان تقویت کند و احساس فرسودگی شغلی را با ایجاد یک محیط کاری خوب کاهش دهد.

6.توجه به سلامت جسمی و روانی کارکنان:

شما که بیش از نیمی از روز را در کنار همکاران خود و در محیط کاری می‌گذرانند با بالا بردن کیفیت غذای پرسنلی و اداری و مشاوره‌های رایگان می‌تواند به مقابله با افسردگی به آنها کمک کند. و سبب افزایش انگیزه کارمندان با غذای شرکتی شوید.

توجه شما به کارکنانتان و ایجاد احساس انگیزه در آنها باعث می‌شود، بدان آنکه احساس یک ربات دست آموز به آنها داده شود و دچار افسردگی شوند بازدهی کار نیز بالا می‌رود. رستوران ناریجه با امکان ثبت سفارش آنلاین و بهترین خدمات می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

تاریخچه فرسودگی شغلی

اولین بار در دو مقاله علمی به سندرم فرسودگی شغلی یا Burnout Occupational اشاره شد. یکی از مقالات در سال 1974، توسط هربرت فرودنبرگر و دیگری نیز توسط زیگموند گینزبورگ در سال 1974منتشر شد. در سال‌های بعد، فرودنبرگر، روانشناس و روان درمانگر آمریکایی به توصیف این اصطلاح در مقالات بیشتری پرداخت. بنابراین، این روانشناس معروف به عنوان بنیانگذار این مفهوم شناخته می‌شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که فرودنبرگر این اصطلاح را اختراع نکرده است. فرودنبرگر از این اصطلاح برای توصیف و تحلیل سیستماتیک یک وضعیت روانی در برخی از همکارانش و خودش استفاده کرد.

فرودنبرگر در مقاله اصلی خود در سال 1974، وضعیت فرسودگی را به عنوان «فرسودگی با تقاضای بیش از حد انرژی، نیرو یا منابع» در محل کار توصیف می‌کند. به گفته فرودنبرگر، فرسودگی شغلی خود را با علائم فیزیکی مانند خستگی، سردردهای مکرر و اختلالات گوارشی، بی خوابی و تنگی نفس نشان می‌دهد.

در سال‌های بعد تحقیقات اولیه فرودنبرگر با تعداد قابل توجهی از مطالعات روانشناختی و پزشکی همچون تحقیقات کریستینا ماسلاخ و همکارانش در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 دنبال شد. ماسلاخ یکی از پیشگامان تحقیقات فرسودگی شغلی بود و هنوز هم یکی از برجسته‌ترین محققان در این زمینه است. ماسلاخ بر سنجش فرسودگی شغلی تمرکز کرد و تست معروف خود را تهیه کرد که هنوز هم پرکاربردترین پرسشنامه برای سنجش فرسودگی شغلی است.

در طی 10 سال گذشته، فرسودگی شغلی به موضوع مورد توجهی تبدیل شده است. در حال حاضر، سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز فرسودگی شغلی را به رسمیت می‌شناسد و آن را به عنوان یک سندرم ناشی از استرس مزمن و مدیریت نشده در محل کار توصیف می‌کند. هر چند روانشناسان بالینی در برخی از کشورها مانند سوئد و هلند فرسودگی شغلی را به عنوان یک تشخیص پذیرفته‌اند اما، در بسیاری از کشورها هنوز به طور رسمی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی به رسمیت شناخته نشده است.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم با بررسی علائم و راهکارهای جلوگیری از فرسودگی شغلی به شما آگاهی دهیم تا بتوانید از بروز این عارضه شغلی جلوگیری کنید. با در نظر گرفتن شرایط جامعه و نوع فشاری که ممکن است در محیط کاری به آن متحمل شوید حتما راهکارهای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه را جدی بگیرید. در برخی موارد ممکن است افراد به خودی خود متوجه تهدید این مسئله شغلی نباشند به همین خاطر توصیه می‌شود در صورت عدم نیاز نیز راهکارهای جلوگیری از این عارضه را در محیط کاری انجام دهید.

سوالات متداول برای راه های جلوگیری از فرسودگی شغلی در محل کار

فرسودگی شغلی حالتی است که به دلیل استرس مزمن در محل کار بوجود می‌آید. فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی خستگی بیش از حد احساسی، جسمی و ذهنی را تجربه می‌کنیم.
خستگی مداوم یا تخلیه شدن انرژی، ناامیدی، بی انگیزه بودن، نگرانی، اضطراب، کناره گیری، بدبینی، افکار منفی، حس شکست، افسردگی، خشم، اختلالات خواب از علائم رایج فرسودگی شغلی هستند.
فرسودگی شغلی را می‌توان با استفاده از ابزارهای علمی و تست‌ها معتبر همچون MBI، JDS‌ و UWES اندازه‌گیری کرد.
برای بیرون رفتن از این شرایط باید در هر چیزی که باعث استرس می‌شود تغییراتی ایجاد کنید. به دنبال روابط مثبت باشید و شرایط استرس‌زا را کنترل کنید. تغییر شغل، صحبت کردن با روانشناس، کارفرما و رفتن به مرخصی تا حدی می‌تواند علائم فرسودگی شغلی را کم کند.
زمان مشخصی برای بهبودی پس از فرسودگی شغلی وجود ندارد. هر چه زودتر استرس خود را با درخواست کمک، تمرین مراقبت از خود و تغییر یا ترک موقعیت خود کاهش دهید، سریع‌تر نتیجه می‌گیرید.